Du er logget ind

Din profil kan bruges på berlingske.dk, business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

»Vi håber, at det danske publikum kommer alligevel«

Tre kvarters længere rejsetid til Malmö kan gøre det mindre attraktivt at tage over Øresund efter kultur.

Tjajkovskijs »Eugen Onegin« er en af Malmö Operas opsætninger i denne sæson, der har tiltrukket et betydeligt dansk publikum. Teaterchef Bengt Hall håber, publikum vil bevare interessen, selv om den svenske grænsekontrol fra på mandag vil gøre rejsetiden betydeligt længere. Foto: Malin Arnesson
Tjajkovskijs »Eugen Onegin« er en af Malmö Operas opsætninger i denne sæson, der har tiltrukket et betydeligt dansk publikum. Teaterchef Bengt Hall håber, publikum vil bevare interessen, selv om den svenske grænsekontrol fra på mandag vil gøre rejsetiden betydeligt længere. Foto: Malin Arnesson

Kulturinstitutioner på begge sider af Øresund kan blive ramt, når den svenske lov om såkaldt transportøransvar træder i kraft mandag 4. januar.

De nye regler vil ifølge DSB forlænge rejsetiden med op til 45 minutter, når samtlige togpassagerer fra Danmark mod Sverige først skal stå af toget på Københavns Lufthavn og gå gennem ID-kontrol på dansk jord og derefter igen skal af toget for at blive kontrolleret af de svenske myndigheder, når de ankommer til den første station på den svenske side af sundet.

»Vi er absolut bekymrede for, at det kan påvirke antallet af danske besøgende,« siger John Peter Nilsson, direktør på Moderna Museet i Malmö.

»Vi ved naturligvis endnu ikke, hvor stort problemet bliver, men jeg er bange for, at det også rent mentalt kommer til at påvirke folk, så man tænker mere end én gang, før man beslutter at tage over til Malmö.«

Moderna Museet har med John Peter Nilssons ord »vældigt mange« danske gæster og har de seneste år arbejdet strategisk på at få et så bredt publikum som muligt. Det er imidlertid ikke kun museets besøgstal, direktøren er bekymret for.

»Det er også generelt, hvordan forholdet mellem Sverige og Danmark, mellem Malmö og København kan blive påvirket af grænse­kontrollen. Det er ikke en beslutning, vi er specielt glade for,« siger han.

Et problem for orkestermusikerne

På Malmö Opera er direktør Bengt Hall knap så bekymret.

»Det er meget svært at vide, før det er begyndt, hvordan det kommer til at påvirke vores dagligdag,« siger han og mener, at den øgede rejsetid først og fremmest kan blive et problem for de orkestermusikere, der bor i Danmark og skal til Malmö hver dag for at øve og spille til forestillinger.

Malmö Opera har de seneste år lagt sig gevaldigt i selen for at tiltrække et større dansk publikum. Siden 2011 er antallet af danske tilskuere vokset fra ca. 3.000 til ca. 10.000 sidste år, og Bengt Hall håber, at det i 2015 vil nå lidt højere.

»Vi kan ikke vide, hvordan den længere rejsetid vil påvirke danskernes lyst til at købe billet, men vi håber, at det danske publikum finder vores produktioner så tilpas spændende, at de kommer alligevel,« siger han.

»Jeg vil ikke bekymre mig på forhånd, men vi har forsøgt at forberede os ved at oplyse på vores hjemmeside, at publikum skal have en større tidsmargen end sædvanligt, når de rejser herover.«

På rejsen fra Sverige til Danmark kommer der ikke ID-kontrol. Alligevel vil Niels Bo Valbro, direktør for Det Ny Teater, som traditionelt tiltrækker mange svenske tilskuere til store musicalopsætninger, ikke afvise, at grænsekontrollen kan få konsekvenser for teatret.

»Vi kan ikke vide, hvilken virkning det får. Men hvis der er et problem, vil det være et dobbelt problem for os, både fordi vi har en del personale i Sverige, og fordi en ikke ubetydelig del af vores publikum også kommer fra Sverige,« siger han.

»Og selv om der de facto ikke bliver problemer af betydning, kan alene usikkerheden om, hvordan det kommer til at fungere, gøre folk mindre tilbøjelige til at tage den rejse. Men det vil vi allesammen være meget klogere på efter 4. januar.«

Hver tredje besøgende fra Sverige

På kunstmuseet Louisiana i Humlebæk er hver tredje besøgende fra Sverige. Men umiddelbart tror museumsledelsen ikke, at grænsekontrollen og den øgede rejsetid vil få den store betydning for besøgstallet.

»Louisiana er et udflugtsmål, og jeg tror, at når man først har besluttet at tage hertil, skal der mere til, for at folk ombestemmer sig. De skal bare huske at tage deres pas med på rejsen,« siger Helle Crenzien, talsmand for museumsdirektør Poul Erik Tøjner.

»De, der får problemer, er pendlerne, men vi har ikke ret mange svenske ansatte på museet.«

Kravet om ID-kontrol gælder i første omgang en måned, hvor passagerer ikke kan rejse til Sverige uden gyldigt billed-ID. Perioden kan forlænges, men ifølge Schengen­aftalen kun op til maksimalt seks måneder.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.