Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

USA har fået sin første muslimske komedieserie

Den amerikanske komiker og tidligere Daily Show-korrespondent Aasif Mandvi havde i sidste uge premiere på den første amerikanske sitcom med muslimske karakterer, »Halal in the Family«.

PR-foto
PR-foto

Statistikken taler sit eget tydelige sprog. En ud af fire amerikanere indrømmer, at de ikke ved noget om islam. 58 procent kender ingen muslimer, og 50 procent melder om utryghed ved at se en kvinde i burka. Kun 27 procent melder om et positivt syn på muslimer bosat i USA. Samtidig er medieretorikken skærpet, ikke mindst i kølvandet på IS’ overgreb i Irak og Syrien, mens dramaserier som »Homeland« har været under anklage for at vise et stereotypt billede af muslimer som potentielt farlige.

Den tone vil den amerikanske skuespiller og komiker Aasif Mandvi gerne gøre op med. Derfor har han skabt den første amerikanske sitcom, der har helt almindelige ikke-praktiserende muslimer i hovedrollen.

»Den senere tids opblusning af medieangreb på muslimer fik mig til at føle, at det var vigtigt at skabe en TV-serie, der kunne give et mere præcist portræt af amerikanske muslimer,« lyder Aasif Mandvis begrundelse for at skabe serien, der oprindeligt opstod som et indlæg i The Daily Show, hvor Aasif Mandvi siden 2006 har været tilknyttet som korrespondent med titler som »Senior Asien-korrespondent«, »Senior Mellemøst-korrespondent«, »Senior fremmed-udseende-korrespondent« og »Senior muslimsk-korrespondent«.

Altid kendetegnet ved en knivskarp satirisk kant, der har gjort det muligt for ham at tackle selv gravalvorlige konflikter med lige præcis det afvæbnende grin, der gør, at folk lytter, griner og måske også tænker lidt over det bagefter.

Fra Cosby til Qu’Osby

Vi kender stuen, som var den vores egen. En beige flydersofa står midt i rummet foran en trappe, der fører til en sjældent set førstesal. Til højre en dør, hvor gæster udefra dukker op i tide og ikke mindst utide. Det er den klassiske amerikanske sitcom-setting, designet til at skabe umiddelbar genkendelse hos seerne – og rent praktisk sørge for, at karaktererne let kan komme ud og ind af scenen, der som regel står foran et live-publikum.

Men noget er ikke helt, som det plejer. Familien i den beige sofa er nemlig familien Qu’Osby, en pæn all-american muslimsk familie, mor, far og to teenagebørn – der selvfølgelig har navn efter familien i »The Cosby Show«, den første amerikanske sitcom om en helt almindelige afroamerikansk familie.

Den oprindelige titel var faktisk »The Qu’Osby Show«, men netop som produktionen skulle til at starte, begyndte anklager om seksuelle overgreb at vælte ned over den virkelige Bill Cosby, og holdet bag »Halal in the Family« frygtede, at fokus ville blive drejet væk fra det egentlige emne. Valget faldt derfor på »Halal in the Family«, en direkte reference til den amerikanske 70er-sitcom »All in the Family«, der i 70erne revolutionerede genren ved at inkludere kontroversielle emner som homoseksualitet, kvindefrigørelse, religion, kræft og voldtægt. Aasif Mandvi har dog beholdt Bill Cosbys spraglede 80er sweater!

Fordomme mod fordomme

Sit-com formatet er bevidst valgt.

»Det er en måde at få adgang på. Vi kender allesammen formatet og sitcom-konventionerne. Men det føltes originalt at sætte en muslimsk amerikansk familie ind I den kontekst,« har Aasif Mandvi udtalt i forbindelse med lanceringen.

Serien, der indtil videre består af fire korte episoder af hver seks minutter, tackler en række emner, som amerikanske muslimer kan blive udsat for – lige fra cyber-mobning, over misforståelser om sharia-lov til CIAs overvågning af civile muslimer. Alvorlige emner, tacklet med humor og overskud – og Aasif Mandvi i den central rolle som familiefaderen, der gør alt, hvad han kan, for ikke at fremstå som muslimsk – og derved netop kommer til af fremstå som et spejlbillede af de fordomme, Aasif Mandvi gerne vil mane i jorden. Som da teenagedatteren kommer hjem og fortæller sin far, at hun bliver cyber-mobbet og viser et billede. Aasifs reaktion er; »Har de lavet et billede, hvor du har turban på og sidder bag rattet i en taxi? Hvor groft! Du er jo ikke sikh!«.

»Jeg er på en måde en selv-hadende muslim,« forklarer Aasif Mandvi. »Han er sådan en blanding af Archie Bunker, Al Bundy og Bill Cosby. Men sagen er, at han ikke nødvendigvis er snæversynet eller racistisk, han er bare bange for at blive type-castet i et muslimsk lys. Hele joken er jo, at vi har en muslimsk familie, der gør ALT, hvad de kan, for at de hvide mennesker ikke skal blive bange for dem. Og i det ligger der satire over racime og fanatisme, og hvor absurd det er. Og hvordan det tvinger det muslimske samfund til at overkompensere, så folk ikke blive bange for dem.«

Aasif Mandvi har rådført sig med hele otte amerikanske muslimske borgerrettighedsgrupper for at sikre, at alle emner tackles fra den rette vinkel. Han er selv ikke-praktiserende muslim, eller »kulturel muslim«, som han selv betegner det. Han er født i Indien, men flyttede med sin familie til England, da han var et år gammel, hvor han voksede op i byen Bradford, der var præget af racefordomme. Familien flyttede derfor til Tampa i Floria, da Aasif var seksten. Han havde ikke en eneste ikke-hvid ven, før han som voksen flyttede til New York, har han fortalt i selvbiografien »No Land’s Man«, der udkom sidste år.

Selv mener han, at hans patchwork-baggrund har gjort det lettere for ham at tage fat på kontroversielle eller ligefrem tabubelagte emner.

»Det, at jeg kommer fra så mange forskellige steder; England, Indien, Tampa, New York, gør det lettere for mig at tale om, hvor verden er på vej hen. Jeg tror, jeg kan sige ting på TV, som en almindelig hvid fyr ikke kunne slippe af sted med.«

Det er fem år siden, at familien Qu’Osby opstod i The Daily Show, men ideen om at lave det til en TV-serie er ny. Aasif Mandvi havde ganske enkelt behov for en modreaktion mod den stadigt skarpere antimuslimske tone, han oplevede i mediedebatten, hvor han vurderer, at der aldrig tidligere har været så lidt forståelse af, hvad det egentlig vil sige af være muslim.

»Efter 11. september stod folk med en masse spørgsmål. Hvorfor skete det? Hvem er de muslimer? Og så videre. Den diskussion er efterfølgende blevet taget som gidsel af medierne og politikere, der har deres egen dagsorden og kun giver folk ét svar; »vær bange!«. Undersøgelser viser, at kun 27 procent af den amerikanske befolkning har et positivt indtryk af muslimer – de er kun ganske lidt mere populære end kongresmedlemmer! Når de fleste amerikanere hører ordet »muslim« er det som at høre ordet »kræft«. I hvert fald hvis man skal dømme ud fra reaktionerne.«

Helt almindelige mennesker

Aasif Mandvi håber, at han med »Halal in the Family« kan være med til at vise, at muslimer ikke er omvandrende terrortrusler, men bare helt almindelige mennesker.

»Jeg håber at vi, ved at gøre opmærksom på de her emner, kan være med til at starte en samtale. Jeg tror ikke at denne her serie vil kunne ende den antimuslimske retorik eller løse de problemer, der er, men gennem komedie kan vi nå mange flere mennesker, end hvis vi havde holdt et seriøst foredrag om emnet. Jeg håber, at folk bliver underholdt af showet, men forhåbentlig også kommer til at tænke lidt over det absurde i den frygt og de fordomme, der huserer. Og sige »det er interessant, sådan har jeg aldrig tænkt over det. Hvordan har jeg det egentlig med, at CIA udspionerer moskeer og almindelige amerikanere? Er det det Amerika, jeg gerne vil bo i?««

For at understrege den alvorlige baggrund for seriens komiske optrin, lader Aasif Mandvi og hans team hver episode på www.halalinthefamiliy.tv følge af statistiske fakta – hvor ovenstående tal er hentet fra. Det er desuden planen, at universet skal udvides med længere episoder og andre platforme, så snart pengene er til det. Hele projektet er crowdfundet via platformen Indiegogo, og indtil videre er der samlet over 38.000 dollar ind, der alle er gået til produktion af de første episoder. At serien skulle crowdfundes, har været en bevidst beslutning fra Aasif Mandvis side. Både fordi han ikke ønskede at have et TV-selskab ind over beslutningsprocessen, men nok så meget fordi han ønskede at understrege, at der faktisk findes mange mennesker i USA, der er lige så trætte af den antimuslimske retorik, som han selv er.

»Vi har brug for din hjælp til at nå ud til de mennesker, der har lidt eller slet ingen omgang med muslimer. Tænk på alle de gange, du har tænkt »hvis folk bare kunne se det her, så ville tingene se anderledes ud«. Det her er en chance for at gøre mere end bare at tænke,« skriver han på Indiegogo.

Ganske få anmeldelser

Modtagelsen af »Halal in the Family« har indtil videre været tøvende med kun få egent­lige anmeldelser i de amerikanske medier. Den omtale, der har været, har dog overvejende været positiv – ikke mindst i forhold til projektets væsentlighed.

»Episoderne er ikke lange, men når det gælder portrætteringen af amerikanske muslimer som andet og mere end terrormistænkte, er de vigtige,« skriver Mike Hale fra The New York Times, mens Indiewire roser den selvironiske humor. Andre er dog mindre begejstrede, som Hafsa Mansoor fra The Occasional Planet, der selv er muslim. »Serien prøver at behandle stereotyper over for en bestemt gruppe (amerikanske muslimer) ved at spille på stereotyper over for andre grupper (kvinder, Sikher, »amerikanere«, konservative med flere). Det hjælper ingen. Hvis en, der ikke har nogen baggrundsviden ser »Halal in the Family«, kan vedkommende faktisk risikere at ende med at få flere fordomme, end han havde i forvejen.«

 

Der er i artiklen citeret fra: The New York Times, The Huffington Post, Variety

Halalinthefamily.tv

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.