Anmeldelse:

Trentemøller rockede Folkets Hus

Den danske verdensstjerne Anders Trentemøller tog hul på sin verdensturné i et pakket Store Vega.

Publikum kom dog ikke helt op i ekstase den første time, og det forstod man egentlig godt, for Trentemøller havde valgt at gemme de største og mest ekstroverte skæringer til afslutningen af den halvanden time lange koncert. Her er han i gang på Roskilde Festivalen.

Trentemøller har de seneste fem-seks år været den danske DJ/musiker, der har nydt den største internationale respekt og succes. Han har væltet dansegulve i Brasilien, Italien og i USA og remikset singler for nogle af klodens største pop- og elektroniske navne.Men at han rummer så meget mere end uptemponumre, beviste han ikke mindst på gennembrudsalbummet »The Last Resort«, en elektronisk stemningsrejse ud i det cinematiske blå.

At disse stille numre kan begå sig på en scene, og få helt nyt liv i andre og langt mere voldsomme, musikalske klæder, har Trentemøller vist igen og igen. Ikke mindst på Roskilde Festivalen, hvor han først væltede Arena-scenen sammen med kollegerne Henrik Vibskov på trommer og Michael Simpson på bas og guitar. Og dernæst under en to timer lang gigafest på Orange Scene foran 40.000 ellevilde publikummer i selskab med et væld af gæster og en vidunderlig, gigantisk scenografi.

Sent torsdag kickstartede Trentemøller sin anden, store verdensturné, hvor Europa og Australien allerede er plottet ind, og USA venter i det nye år. Og setuppet placerede sig midt imellem de to ovennævnte koncerter. Han havde således hentet ekstra folk på scenen til især at spille de mere rockede sange fra »Into The Great Wide Yonder« (Trentemøllers seneste udspil), deriblandt guitaristen Lisbeth Fritze og sangerinden/guitaristen Marie Fisker. Og som kronen på værket havde han medbragt en smuk, minimalistisk scenografi, som om føje tid vil danne mode inden for genren badeforhæng skabt af læderstrimler...

Det startede herligt med en lang intrumental passage, der sendte temperaturen i det udsolgte Store Vega op over de 50 grader. Dansabel rock blev skabt af forprogrammeringer, livefidlen med maskinparken og to fræsende, coole guitarer – til tider spillede Marie Fisker sågar en tredje.

Udtrykket var så mættet og nuanceret, at selv teknikken havde svært ved at følge med. Hvilket desværre gik ud over nogle af vokalindslagene fra Josephine Phillip og Solveig Sandnes. Og ud over os i salen, for til tider leverer Trentemøller noget af det mest støvede, fantastiske, besnærrende og skramlende sammenkog af hiphop, electronica, blues og kabaret – slet ikke ulig engelske Portishead. Og lige dér haltede lyden enkelte steder. Men pyt.

Publikum kom dog ikke helt op i ekstase den første time, og det forstod man egentlig godt, for Trentemøller havde valgt at gemme de største og mest ekstroverte skæringer til afslutningen af den halvanden time lange koncert. Dertil kommer, at Nyråds fineste musiker mildt sagt heller ikke er verdens mest udadvendte sceneperformer. Anders Trentemøller står hellere med øjne og ører begravet i sin maskinpark, som en moderne Mozart i sin egen verden. Ikke et ord sagde han, blot smil og samlede hænder som tak til publikum.

Således blev det, at Store Vega først gik rigtig amok til sidst, hvor Mikael Simpson greb en forfærdelig effektiv og beskidt basrundgang, og Henrik Vibskov blev sat på funky overarbejde af kapelmesteren – og så, naturligvis, toppede det hele under monsterhittet »Moan«, der i en blidere version har fungeret som soundtrack til alt fra SAS-reklamer til romantiske natteseancer verden over. Trentemøller spiller frem til og med søndag i alt fire udsolgte koncerter.

Det var en skøn aften, men der er plads til forbedring.

Trentemøller: torsdag i Store Vega - 4 stjerner.