Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.
Musikredaktørens kommentar

Trecifret timing i Operaen - tak til Danmarks andet kulturministerium

Søren Schauser
Søren Schauser

A.P. Møller Fondens donation på "et trecifret millionbeløb" til Den Kongelige Opera er en gigantisk gave på det helt rigtige tidspunkt.

Teatret døjer med et statsligt sparekrav på et halvt hundrede millioner og har derfor måttet rationalisere og sænke ambitionsniveauet. Den nye donation vil afbøde de værste skader og kan endda højne såvel den kunstneriske kvalitet som husets brede appel på lidt længere sigt

Men den viser også en fond på vej nye steder hen. Skibsrederen og velynderen Mærsk Mc-Kinney Møller havde selv travlt med mere eller mindre symbolistiske byggerier. Hans fond har de senete år satset på mere virksomme og virkelighedsnære tiltag - på at gøre en reel forskel i det danske samfund nu og her.

Pengene er altså ikke bare resultat af et solidt benarbejde fra teaterchef Morten Hesseldahl, operachef Sven Müller og husets fundraisere. Vi kan også sende en tak for mod og mandshjerte til fondens direktør siden 2008, Henrik Tvarnø.

Han er historiker og kendt som en stor elsker af teatrets verden. Og han har lige fra sin første dag i direktørstolen set nye muligheder i den mægtige pengetank.

Fonden har de seneste år betænkt folkeskolen med et klækkeligt beløb og sikret oprettelsen af en international skole på Nordhavn.

Pengene til Operaen gelejdes elegant uden om den verserende sparesag. Huset risikerer altså ingen yderligere beskæringer på baggrund af de nye fondsmidler. Metoden er en klog øremærkning af midlerne:

Operaen skal for eksempel være billigere for de unge. Præcis dét kan nemt vise sig som en stor sejr for fremtidssikringen.

De mere modne medborgere ville rigtignok også have glæde af billigere adgang - og har jo ligesom tjent op til det. Men bare 150 kr. for en operabillet nærmer sig prisen på biografbillet og kunne hurtigt gøre huset til det nye sted for alt fra dannelse til dating.

Og ideen med et kernerepertoire på ti af verdens mest elskede operaer er på ingen på traditionelt eller tilbageskuende.

For hvis man har sikret sig fuldt hus til ti billetbaskere, kan man satse desto mere modigt for de offentlige midler. Selv en nationalscene kan i den forstand tænke i gynger og karruseller.

Gaven fra Danmarks andet kulturministerium erstatter ikke det offentliges opgave. Det offentlige skal fortsat sikre danskerne opera af bedste kvalitet og med adgang for alle.

Vi må fortsat kræve en tilpas stor stab af fastansatte og dedikerede medarbejdere. Både på scenen og bagved. Synlighed er vigtig.

Og før A.P. Møller Fondens kritikere åbner munden igen, må de gribe i egen barm. Hvad har de selv gjort for Operaens kvalitet og tilgængelighed?

Stat og kommune kunne for eksempel sige tak med en bro fra Nyhavn og direkte til huset på Dokøen. Vi har talt om den forbindelse i ti år nu. Vi har endda skændtes om den.

Men hvis dens fravær skyldes gammelt nid, må det nid være glemt. Beløn fondens indsats for husets indhold med nemere adgang for kunderne.

Det skulle bare mangle.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.