Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Træt af busser? Sådan bevæger du dig hurtigst rundt i København

Hvordan bevæger du dig rundt i København? Er du træt af den offentlige trafik, alt for mange taxaboner eller endnu en parkeringsbøde? Berlingske tester de alternative måder, du kan bevæge dig fra A til B i hovedstaden.

Test af bycykler, BMW og Renault elbiler.
Test af bycykler, BMW og Renault elbiler.

»Man føler sig som en kongelig!«

Udbruddet kommer i det sekund, vi kører ud af parkeringshuset. Min kæreste sidder bag rattet og stråler, for bommen er lige gået op foran os, og vi har ikke betalt en krone i parkering. Med et let tryk på speederen glider vi lydløst fremad og ud i den københavnske trafik.

Vi sidder i en bybil. For en måned siden solgte vi vores egen bil, og jeg blev ramt af en eksistentiel krise. Efter 21 år som bilejer følte jeg mig berettiget til at bevæge mig, hvorhen jeg ville, når jeg ville. Min identitet var fast forankret i det at have bil.

Jeg var ligeglad med generne. Forsikringer, vægtafgift og Falck-abonnement var beløb, der piblede væk fra min bankkonto, uden at jeg bed mærke i det. Det årlige syn var som en slags tandlægebesøg. Tandrens, huller eller rodbehandling? Ny forrude, bremser eller kobling?

Den dårlige samvittighed var en fast følgesvend. Min bil stod ofte flere dage på gaden uden at blive brugt. Jeg læste en rapport fra DTU – Danmarks Tekniske Universitet, hvor der stod, at danskerne i gennemsnit kun brugte deres bil 40 minutter om dagen. Jeg tænkte, at det lød af meget, når jeg fragtede det støvede karosseri hen til bilvasken.

Test af bycykler, BMW og Renault elbiler.
Test af bycykler, BMW og Renault elbiler.

Jeg sad fast i trafikken og følte mig lettet over, at jeg ikke skulle trækkes med det offentlige. Risikoen for, at en bedugget og snakkesalig fremmed satte sig ved siden af mig i linje 5A, gad jeg slet ikke løbe. Og havde jeg ikke lagt mig med influenza, dagen efter jeg sidst tog metroen?

»Jeg tror, at rigtig mange, der bor i byen, dropper det at have bil. Hvis du kigger på Manhattan – ikke fordi vi skal sammenligne os – så er der faktisk kun syv procent, der er bilejere. Resten benytter sig af bybiler, Uber og delebilsordninger,« siger Henrik Isaksen, stifteren af Green Mobility.

I efteråret 2016 sendte han 450 Renault Zoe på gaden i Københavns Kommune og Frederiksberg Kommune. Som en ambition om at forsyne danskerne med dynamiske delebiler.

»Vi ved, at der kommer 120.000 biler dagligt i København, og det tal holder vi øje med for at se, om vi kan få det reduceret ved hjælp af bybilerne.«

Så jeg valgte at afprøve dem. Se om jeg kunne opfylde mit transportbehov i København ved at køre rundt i en bybil eller på en bycykel. Uber var jo væk, og taxaerne var, uanset hvor bekvemme, ret dyre i længden. Plus at der var den herlige bonus, at jeg kunne pudse glorien, da alle bybiler er eldrevne.

I dag er der to udbydere i Københavns Kommune og Frederiksberg Kommune, der tilbyder bybiler uden nogen form for abonnementsordninger: Green Mobility og DriveNow. De fungerer i hovedtræk ens: Lej en bil, betal for det antal minutter, du har den, og parker den der, hvor du vil – lovligt, vel at mærke.

Test af bycykler, BMW og Renault elbiler.
Test af bycykler, BMW og Renault elbiler.

Begge firmaer benytter sig også af en såkaldt forbrugszone – Københavns Kommune og Frederiksberg Kommune – hvor bilerne frit kan parkeres. Det er lovligt at køre uden for zonen og eksempelvis hente en moster i Roskilde eller brormand i Hillerød. Uden for zonen kan en bybil dog ikke afleveres, så man betaler stadig minuttakst, indtil man parkerer et sted inden for zonens grænser.

Der kan let begås et par fodfejl, før man vænner sig til denne zone. Selv om både DriveNow og Green Mobility gør deres for at oplyse, når man forlader zonen, formåede jeg både at køre på shoppetur i IKEA i Taastrup såvel som bruge en eftermiddag på at spille discgolf i Valby-parken, mens min lejede bybil lystigt talte minutter. Den slags kan godt løbe op, når man betaler tre-fire kroner i minuttet.

Bybiler løser ikke alle éns kvaler. Myldre-tiden er stadig en plage, og hvis man har hang til road rage, hjælper det ikke, når alle andre er søndagsbilister, og trafikken snegler sig frem.

Muligheden for at finde en bil i et parkeringshus og gratis forlade det er også herlig. Men oversigtskortet fortæller ikke, hvilken etage, bybilen holder placeret på, og så kan man godt regne med at få lidt motion, mens man vandrer fra etage til etage.

At finde en almindelig parkeringsplads er stadig lige så svært, uanset om det er en bybil eller ens egen bil, man kører i. Parkerer du ulovligt, er det stadig dig, der hæfter for bøden.

Det kunne gøres lettere for bybilerne. Pladserne til delebilsparkering kan eksempelvis ikke bruges, til stor irritation for Henrik Isaksen.

»Vi forstår ikke Københavns Kommune. De har en delebilsordning, men de ser ikke os som delebiler. I flertallet af europæiske byer er parkering helt gratis for bybiler, og det er det ikke i København.«

Ifølge ham er det en stor ekstra omkostning, fordi det kræver et fast mandskab af studerende, der kører rundt og flytter bilerne væk fra dyre parkeringspladser samt sørger for, at bilerne er ladet op.

»Hver gang en kunde parkerer i indre by, skal der ikke gå mange minutter, før vi har en af vores ansatte inde og flytte den – for det er ganske enkelt for dyrt for os at holde der.«

DriveNow, der er grundlagt af BMW og biludlejningsfirmaet Sixt, har været længere på det danske marked og har 400 BMW i3 i deres flåde. Trods en flyvende start og 40.000 brugere har starten for dem været præget af en del begyndervanskeligheder, afslører kommunikations- og marketingchef Pia Hammershøy Splittorff:

»Det at køre i bybiler er nyt for danskerne. Andre steder i Europa, hvor bybiler har kørt i fire-fem år, er det et naturligt transportmiddel for borgerne, og der er vi ikke endnu.«

Hun byder konkurrencen fra Green Mobility og andre udbydere velkommen:

»Det giver god mening, at vi er flere aktører. Jo flere biler og tilgængelighed, der er, desto mere vil folk også bruge det. Og så er vi ikke længere en ad hoc-løsning, men et fuldt integreret alternativ i hverdagen. Jeg kan tage toget, jeg kan tage cyklen, jeg kan tage bussen – og så kan jeg tage en bybil,« siger hun.

Test af bycykler, BMW og Renault elbiler.
Test af bycykler, BMW og Renault elbiler.

Efter en måned med test er jeg ikke i tvivl. Bybiler er både lækre og lydløse ledsagere i min færden rundt i København. Når jeg ikke tager en bycykel, fordi jeg tænker, at lidt frisk luft ville gøre mig godt, er det en sand fornøjelse at finde en bil på få minutter og nyde den korte tur, der oftest kan klares for det halve af, hvad en tur i taxa ville koste.

Derudover har jeg indset, at jeg ikke er amerikansk statsborger. Min identitet ligger ikke i den frihed, det er at eje en bil.

»Vi oplever mange kunder, der overvejer at skille sig af med bil nr. 2, efter de har kørt med en bybil. Og de af vores kunder, der bor i Indre By, overvejer helt at skille sig af med deres bil,« runder Henrik Isaksen af.

Det er let at tro på ham, mens jeg holder kæresten i hånden og nyder, at det trinløse gear fører mig lydløst gennem København.

ANMELDELSER

DriveNow

★★★★☆☆

BMW i3
Listepris: 346.500 kr
Hestekræfter: 170
0-100 km/t: 7,3 sekunder
Tophastighed: 150 km/t
Rækkevidde: Ca. 130 km
Pris: 2,50 – 4 kr. i minuttet

»Det er lige som at køre en tur i rutsjebane!«

Dette udbrud hørte vi gentagne gange, når vi satte os ved siden af nye testkørere i den måned, vi prøvede DriveNows flåde af BMW i3. Den baghjulstrukne elbil gav med det samme en wow-effekt og et sug i maven, når speederen blev trykket i bund – for den elektroniske styring af kraftoverførslen gav umiddelbar køreglæde.

Glæden var gennemgående, for BMW i3 er ganske enkelt en usigeligt lækker bil. Kabinen er futuristisk, hvor læderet og fiberbeklædning giver et eksklusivt look. Den store tablet-styring kræver lidt tilvænning, men når kæresten stolt og på klingende jysk praler til vennerne, at den »fandme er lækker at køre i«, så ved man, at BMW har ramt rigtigt.

Ulemperne er der dog. Bagagerummet er i ordets bedste forstand sølle, og opladerkablet ligger og flyder, da det ikke kan opbevares noget smart sted. Og bevares, det ser da smart ud, at man åbner de to døre i hver side op som fløjdøre. Men det er ikke praktisk, at man skal åbne fordøren først, hvis man skal ind på bagsædet.

Brugervenlighed: DriveNows biler kan ikke reserveres via hjemmesiden, men kun via deres app, der fik en større opdatering i marts. Her er det muligt at reservere en bil i 15 minutter ganske gratis samt mulighed for at forlænge reservationen for 1,25 kr. pr. minut i dagtimerne, mens det ikke koster noget mandag-fredag fra kl. 21.00-07.00. Smart for pendlerne. Hvad der ikke er så smart, er en indført straftid, hvis man ikke når hen til bilen inden for reservationstiden. Så er den ikke tilgængelig i fem minutter og kan reserveres af andre.

Når bilen skal åbnes, kan det gøres både via enten DriveNows eget kort, et Rejsekort eller via app’en. Der var dog visse problemer i løbet af testperioden. I løbet af lidt over 20 testture formåede app’en at drille fire gange, hvor det slet ikke var muligt at åbne for en reserveret bil. Der kan altid ringes til kundeservice, men det nemme og lettilgængelige går væk, når man står på en blæsende forårssøndag og venter på at komme igennem en telefonkø.

Bedømmelsen: DriveNow har uden tvivl de lækreste biler og et kæmpe udvalg af tilbud for både dem, der kun skal bruge en bybil i ny og næ, samt dem, der ofte bevæger sig rundt i og til og fra København. Går man op i køreglæde og blæreeffekten, er det penge sat ind på livsglæde-kontoen at benytte dem, men deres service skæmmes af den korte reservationstid på 15 minutter og en app, der drillede lidt for ofte.

Green Mobility

★★★★★☆

Renault Zoe:
Listepris: 268.780 kr
Hestekræfter: 92
0-100 km/t: 13,2 sekunder
Tophastighed: 135 km/t
Rækkevidde: Ca. 100-130 km
Pris: 3,50 kr. i minuttet

Hvis man ser bort fra, at den er stille som en ninja, kører og føles Renault Zoe som enhver anden benzinbil i mellemklassen. Styretøjet er direkte, men den har ikke BMWens antrit. Interiøret er også sparsomt og har en overdreven brug af hård plastic, men når en af vores testpersoner lettet udbryder: »Gearstangen og håndbremsen sidder, hvor de skal«, er det også ensbetydende med, at den er nem at vænne sig til. Ganske afgørende, når bilen er beregnet til mange korte ture og nye brugere. Her skal der eksempelvis ikke tastes nogen pinkode ind, når bilen er låst op, som der skal i DriveNow.

Derudover er Zoe mere rummelig og har plads til fem personer med lidt god vilje, hvor der kun er plads til fire i en BMW i3. Bagagerummet er også en smule større, uden dog at værre specielt prangende. Tjek det lige ud, inden du pakker fire kufferter og finder en bil for at køre ud til lufthavnen.

Brugervenlighed: Green Mobility tilbyder både reservation af deres biler via computeren og deres app, hvilket er ganske smart, hvis man ikke altid har strøm på mobilen. Derudover er reservationstiden hele 30 minutter og uden et strafsystem, så reelt set kan man reservere den samme bil igen og igen. Irriterende for andre brugere, men ganske smart, hvis indkøbs-
turen i Magasin eller frokostmødet trækker ud.

Prisen er 3,50 kr. i minuttet, og her har Green Mobility ikke det samme udvalg af prismodeller og rabatordninger som DriveNow. Bilerne kan heller ikke åbnes op ved hjælp af et Rejsekort, men skal låses op via app’en. Det kan dog, af årsager vi aldrig helt fandt ud af, godt gøres, uden at telefonens lokalitetstjenester er slået til, hvilket ikke var muligt med DriveNows app.
Endelig fungerede Green Mobilitys app hver gang i den måned, vi testede deres bybiler.

Bedømmelse: Stabilitet og ikke så mange dikkedarer. Det kan godt være, at man ikke får decideret køreglæde af at leje en Green Mobility-bil, men man kommer fra A til B ganske sikkert og uden store armbevægelser. Og så føles det ganske betryggende, at en venlig kvindestemme byder velkommen, når man sætter sig ind.

Bycyklen

★★★★★☆
Cyklen: Punkterfrie dæk, LED-lygter og diskbremser. Bycyklen både kører og føles som en kampvogn på to hjul, når først man får sat sig op på den bløde saddel.
Listepris: 15.000-20.000 kr.
Tophastighed: 25 km/t
Rækkevidde: Kommer an på dagsformen
Pris: 30 kr. pr. time

Lige så robust cyklerne er, lige så vakkelvorn kan man beskylde projektet bag bycyklen for at være. Først var der store problemer med at få leveret cyklerne. Derefter gik selskabet bag, GoBike, konkurs. Investeringen fra Frederiksberg og Københavns kommuner samt DSB på mere end 40 mio. kr. så ud til at gå tabt. Men i 11. time gik By- og Pendlercykel Fonden dog ind og reddede Bycyklen. Heldigvis. For reelt set er projektet en succes. Efter en træg start, hvor de hvide jerngangere kom ud og køre 35.602 gange, kom der gang i trafikken og det dovne pedaltramperi med 933.642 kørte ture i 2016.

Brugervenlighed: I stedet for en specialdesignet app, skal man bruge bycyklen.dk i ens telefons browser for at se, hvor de forskellige ladestationer i København er. Oftest får man dog let øje på dem, for de fylder en del i bybilledet.

Når man har fundet en cykel, bruger man cyklens trykfølsomme skærm til at logge ind på ens konto, tilpasser sadlen, og så er man klar til at køre. Cyklerne er store og tunge, så børn og dem under 160 cm vil dog have svært ved at manøvrere cyklerne rundt, uanset hvor meget elmotoren hjælper.

Selve skærmen tilbyder både navigationssystem og flere forskellige hestekræfter, så det er lettere at komme op ad for eksempel Valby Bakke. Cyklerne er som standard dog sat på laveste indstilling, så enhver vil få langt større køreglæde, hvis de går ind og ændrer det til »Kuperet kørsel«.

Største gene er absolut, når man skal af med cyklerne igen. Hvis man er ferm til gadenavnene i København, kan man få en oversigt over, hvor nærmeste ladestation er. Der er nemlig kun her, cyklerne kan afleveres uden ekstra omkostninger. Her ville en kort-oversigt være smartere, så man lettere kunne planlægge sin rute.

Bedømmelse: Bycyklen er muligvis tiltænkt turister, men både pendlere og dem, der har familie eller venner på besøg og gerne vil opleve København på to hjul, bør i det mindste stifte bekendtskab med de eldrevne havelåger. Lad dog være med at reservere en cykel, for det koster en flad femmer. Samt 15 kr. i straf, hvis du slet ikke benytter dig af den.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.