Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Tove Alsterdal giver os spænding med vid og vidder

Her er én af de krimiforfattere, der gør genren ære og hæver kvalitetsbarren.

Tove Alsterdal skriver spændingslitteratur på højt plan. Foto: Modtryk/Annika Marklund
Tove Alsterdal skriver spændingslitteratur på højt plan. Foto: Modtryk/Annika Marklund

Når den lille historie vikler sig ind i den store, og begge knopskyder med et flor af sidehistorier samt person- og miljøportrætter, skal man som læser holde tungen lige i munden for ikke at fare vild i vildnissset. Men når det som i svenske Tove Alsterdals »Vend dig ikke om« gøres med lige dele realisme, nærvær og elegance, ender hele buketten som en fryd for både øjet og andre sanseorganer, og som læser beriges man af denne kombinerede spændings- og samtidsroman.

Alsterdal er med andre ord en af de krimiforfattere, der gør genren ære og hæver kvalitetsbarren. Hun formår at diske op med såvel spænding på højt niveau som indsigtsfulde hverdagsdramaer og udsynsfulde mellemfolkelige konflikter, og uden at det virker forceret eller falsk, formår hun at flette det hele sammen, så man tror på det som noget, der rent faktisk kunne ske.

I »Vend dig ikke om« er centrum for handlingen det nedlagte psykiatriske hospital Beckomberga, der engang var Europas største af slagsen, og nu er omdannet til dyre boliger for den bedrestillede stockholmske middelklasse. En af de nye beboere er statsembedsmanden Niklas, hvis søn sammen med nogle kammerater finder menneskelige skeletrester i en jordhule i Beckombergas parkområde. De går stille med det, men Niklas opdager en aften et kranium under drengens seng, og da han presser ham til at vise sig findestedet, går sagens gru for alvor op for ham.

Beboerne i bebyggelsen er i forvejen i alarmberedskab, da en af de nye indflyttere kort forinden er blevet myrdet uden for sit hjem. I første omgang bliver ekskonen Eva anholdt, mistænkt for knivdrabet, fordi hun ikke kan forklare, hvorfor hun befandt sig på gerningsstedet, da eksmanden fik skåret halsen over. Men da hun løslades, stiger panikken i bebyggelsen. Måske er der en seriemorder løs, måske er én af stedets gamle patienter vendt tilbage.

Politiet mistænker dog stadig Eva, og da hun ikke er helt tilfreds med den måde, efterforskningen skrider frem på og gerne vil finde beviser på sin uskyld, tager hun sagen i egen hånd. Hun vil især gerne finde den sigøjnerkvinde, som hun er sikker på overværede begivenhederne den fatale aften, eftersom Eva kort forinden vredt havde afvist hendes tiggeri.

Langsomt bevæger hun sig ind i det lukkede romamiljø og finder efterhånden ud af, at den kvinde, hun leder efter, formentlig er rejst tilbage til Rumænien. Eva rejser først til Berlin for at få hjælp af sin temmelig afvisende søn, og derefter kører hun til den lille by uden for Bukarest, hvor vidnet skulle opholde sig.

Historien knopskyder som nævnt undervejs, og de mange delhistorier skal ikke refereres her. Men ved på denne måde at tegne flerfacetterede portrætter af sine figurer, får Alsterdal givet dem kød, blod, dybde og troværdighed.

Samtidig giver hun et enestående indblik i et hjørne af romaernes hverdagsliv og lidt af den (øst)europæiske romahistorie, hun gengiver dele af psykiatriens ikke altid lige stolte fortid, og hun beskriver nogle af de elementer, der er byggestene for massehysteri og skabelsen af fjendebilleder. Og så sætter hun det hele ind i en større mytologisk ramme, der handler om Orfeus og ulykken ved absolut at ville se sig tilbage og kræve svar på alting. »Vend dig ikke om« er spændingslitteratur på højt plan – og flere planer.

Vend dig ikke om

Forfatter: Tove Alsterdal. Oversætter: Lilian Kingo. Sider: 398. Pris: 299 kr. Forlag: Modtryk.

Af Merete Reinholdt kultur@berlingske.dk

 

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.