Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Tørklædemodel trækker sig efter kritik

L'Oréals første hårmodel med tørklæde er blevet hjemsøgt af nogle gamle tweets. Nu trækker hun sig fra kampagne.

Amena Khan trækker sig fra L'Oréals kampagne, efter at hendes gamle tweets med anti-israelske budskaber har vakt debat.
Amena Khan trækker sig fra L'Oréals kampagne, efter at hendes gamle tweets med anti-israelske budskaber har vakt debat.

Det vakte opsigt, da det for få dage siden kom frem, at den britiske blogger Amena Khan skulle være en af frontfigurerne i en L’Oréal-kampagne for hårprodukter.

Amena Khan bærer nemlig tørklæde, og L’Oréal har aldrig tidligere brugt en kvinde, der skjuler sit hår, til at sælge firmaets hårprodukter.

Amena Khan selv var meget begejstret og kaldte det for »game changing« i et instagramopslag, mens hun i Vogue blandt andet forklarede:

»Jeg begyndte ikke at gå med tørklæde, før jeg var i tyverne, men selv før det så jeg ikke nogen, som jeg kunne relatere til, i medierne. Det var en festdag, hvis man så et brunt ansigt i fjernsynet.«

Men nu trækker Amena Khan sig fra kampagnen. Det sker, efter at hun blevet kritiseret for indholdet i nogle tweets fra 2014. I de pågældende tweets kalder hun blandt andet den israelske stat for »børnemorder« og giver udtryk for, at hun ikke anerkender Israel som stat.

Tweetene har fået folk til at sætte spørgsmålstegn ved, hvorvidt Amena Khan er egnet som ambassadør for mangfoldighed og tolerance, hvilket er nogle af de værdier, som tegner den aktuelle kampagne.

»Jeg fortryder inderligt indholdet i de tweets, som jeg lavede i 2014, og undskylder oprigtigt for den vrede og smerte, som de har forvoldt. At være bannerfører for diversitet er en af mine lidenskaber, jeg diskriminerer ikke nogen. Jeg har valgt at slette dem, da de ikke er repræsentative for det budskab om harmoni, som jeg står for. Jeg blev for nylig del af en kampagne, som jeg var begejstret for, fordi den fejrede mangfoldighed,« skriver Amena Khan i en opdatering på Instagram, hvor hun også fortæller, at hun har besluttet at trække sig fra kampagnen, fordi diskussionen om hendes gamle tweets fjerner fokus fra kampagnens positive budskab.

L’Oréal bakker op om beslutningen. En talsperson fra firmaet udtaler ifølge BBC, at L’Oréal er enig i, at det er en god idé, at Amena trækker sig, og at L'Oréal er en virksomhed, der lægger vægt på tolerance og respekt.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.