Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.
Roskilde Festival

The xx udvidede intimsfæren og voksede sig store på Orange

Den britiske trio havde ingen problemer med at spille Roskilde største scene op torsdag aften.

The xx's Romy Madley Croft åbnede op som sjældent før på Orange.
The xx's Romy Madley Croft åbnede op som sjældent før på Orange.

The xx
Orange, Roskilde Festival, torsdag

★★★★★☆

The xx skriver sange om afstanden mellem to mennesker. Både den metaforiske og helt fysiske. Og de har en seismisk fornemmelse for, hvordan de to ting meget ofte kan være vidt forskellige størrelser. Man kan være tæt på og så alligevel så langt væk. Ligesom et andet menneske kan opfylde hele ens væsen, selv han eller hun er utrolig langt væk.

Men det er også sange om at være den stille, skrøbelige type, der bevæger sig gennem en larmende verden for at finde en at være stille med. En at åbne sin intimsfære op for.

På en eller anden måde giver den slags tematikker voldsomt god mening på Orange Scene, hvor den britiske trio med de store følelser og minimalistiske popsange selv havde insisteret på at spille i år. I primetime. For på Orange handler det netop om at overvinde afstande og lukke hullet mellem du og jeg og os og dem på scenen. Det handler om at skabe forbindelser og få tusindvis af hjerter til at banke i takt.

The xx lykkedes langt henad vejen med deres projekt. De lod os aldrig være i tvivl om, at det her var noget særligt for dem. Man kunne se det i den ellers lidt kølige bassist og sexede brummer Oliver Sims’ ansigt under hele koncerten. Og man kunne se det i den ellers så stillestående og sky guitarist og sangerinde Romy Madley Crofts insisterende bevægelser og dans under numrene.

Bag dem stod producer/dj-troldmand Jamie xx og støbte blokke af beats, opklippede samples og fragmenter af bas- og ravemusik, der agerer fundamentet i The xx-sangene. I sig selv imponerende at se ham afvikle det hele i realtid med så stor sonisk finesse.

Oliver Sims på scenen.
Oliver Sims på scenen.

Men det var nu alligevel den måde, som især Romy åbnede op på, der gjorde koncerten til noget særligt. Man havde fornemmelsen af at hun delte hemmeligheder med os. Hun fortalte blandt andet om, at hun faktisk selv har været på Roskilde som 16-årig og dengang naturligvis aldrig havde drømt om, at hun en dag selv skulle spille på Orange. Aldrig! Men også at hun blev dumpet af en pige på festivalen det år, og at vi - publikum - er meget sejere, end hun var.

At så mange mennesker på Roskilde var klar til at læne sig helt ind og lytte til den stille pige en torsdag aften i silende regnvejr, siger meget om, hvor stor en stjerne The xx har i Generation Roskilde anno 2017. Det er godt set af både bandet og Roskilde, og ude på pladsen takkede publikum for tilliden ved at lytte og føle med The xx.

Og danse! For efter at have taget os igennem et sæt af underspillede højdepunkter som »VCR«, »Say Something Loving«, »A Violent Noise« og »Performance« sluttede de seancen med at sende os på euforisk natklub-visit med Jamie xx’s kongetrack »Loud Places« og deres egen Hall & Oates-samplende »On Hold« inden de lagde Dyrskuepladsen helt ned med den sagte kærlighedserklæring »Angels«.

Det var fint og det var ømt og som sådan et passende punktum for en dag, hvor der også blev følt en helt masse til både The Savage Rose og Solange.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.