Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Teater vil give gavekort på 500 kr til alle 18-årige

Det Kongelige Teater forærer næste år alle 18-årige i Danmark et gavekort på 500 kr. til scenekunst.

Det Kongelige Teater vil i 2018 give 500 kroner til alle 18-årige.
Det Kongelige Teater vil i 2018 give 500 kroner til alle 18-årige.

Hvad skulle det være: En opera? Et teaterstykke? Måske endda dit livs første ballet? Det Kongelige Teater er klar med en fødselsdagsgave ud over de sædvanlige.

Hvis du fylder 18 år i 2018, kan du få en kupon på 500 kroner til scenekunst efter eget valg. Gaven gælder til Det Kongelige Teaters egne produktioner og til forestillinger på dets egne adresser. Altså enten Operaen, Skuespilhuset eller Gamle Scene på Kongens Nytorv. Men dét er også eneste betingelse.

»Vi har set ideen andre steder i verden og fundet den utrolig god,« siger Det Kongelige Teaters chef, Morten Hesseldahl.
»Så vi vil gå lidt foran og sikre danske unge samme muligheder.«

Teatrets gave er i familie med italienernes kulturelle klippekort - lanceret i 2016 af landets daværende premierminister, Matteo Renzi: Alle italienere fik et værdibevis med 500 euro på deres 18 års fødselsdag og kunne så bruge det til eksempelvis dans, bøger, museer, teatre eller koncerter. Forsøget viste sig som en stor succes og blev for nylig forlænget til glæde og gavn for nye voksne her i 2017. Versionen i Italien er en app til de unges smartsphones. Det Kongelige Teater klarer sig med en almindelig hjemmeside: Man melder sig til, får tjekket sin alder og kan derefter hente sit gavekort på 500 kroner.

Morten Hesseldahl var tidligere på måneden ude med en meget omtalt opfordring til landets politikere: De skulle i højere grad stimulere danskernes egen efterspørgsel på kultur, sagde han. Ikke kun støtte institutionerne som sådan. Teaterchefen har fundet finanserne til realiseringen af sin idé over det almindelige budget.

Har I alligevel råd til den slags?

»Vi har ikke råd til andet,« forsikrer Morten Hesseldahl.

»Ungdommen får forhåbentlig smag for oplevelserne og vil måske ligefrem udvikle en vis afhængighed. Selv om vi har stor succes i øjeblikket, kører vi heller ikke med udsolgt hver eneste aften. Og de unge tager måske betalende familie eller venner med ind. Vi får se!«

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.