Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Teater straffes for »henrettelse« af præsident Trump

Friluftsscene i Central Park mister støtte fra to hovedsponsorer. Instruktøren lod Julius Cæsar ligne Donald Trump.

Instruktør Oskar Eustis (th) sammen med skuespiller Alec Baldwin til premieren på stykket. / AFP PHOTO / Bryan R. Smith
Instruktør Oskar Eustis (th) sammen med skuespiller Alec Baldwin til premieren på stykket. / AFP PHOTO / Bryan R. Smith

En opsætning af den tragiske "Julius Cæsar" i New York kan blive dødsstødet for teatertruppen selv:

To af Public Theaters største sponsorer kalder den aktuelle forestilling smagløs og har trukket støtten.

Det amerikanske Public Theater spiller gratis på friluftsscenen The Delacorte Theater i Central Park hver sommer.

Årets forestilling er William Shakespeares klassiske tragedie fra 1599 om den romerske kejsers sidste timer og havde premiere i mandags.

Teatergruppen har plantet alle de kendte figurer fra antikken om i moderne potter og ladet Julius Cæsar ligne Donald Trump til forveksling.

Instruktøren og teaterchefen Oskar Eustis gør sidste ende det historiske drab på kejseren til et drab på USAs amerikanske præsident - et mord begået af hans nærmeste.

Myrdet af de nærmeste

William Shakespeares tragedie er særlig berømt for åbningen af 3. akt:

Julius Cæsar ligger på jorden og ser så sin egen stedsøn som en af morderne.

"Også dig, Brutus?", sukker han - i dag et fast billede på utaknemmelighed og illoyalitet.

Statsmandens gule hår og røde slips i den amerikanske version er så faldet visse tilskuere for brystet.

Folk fra landets højrefløj har været inde til generalprøverne og sat en såkaldt shitstorm på de sociale medier i værk.

Protesterne kulminerede søndag morgen på Twitter med hårde ord fra en af præsidentens sønner, Donald Trump Jr.

Delta Air Lines trak støtten til både sommerspillet og teatergruppen som helhed allerede søndag aften.

"Lige meget hvor du står politisk, afspejler den blodige opsætning af Julius Caesar Delta Air Lines’ værdier”, skrev luftfartsselskabet.

"Deres kunstneriske og kreative ledelse var under standard for god smag. Vi har meddelt vores beslutning om at stoppe som officiel sponsor med øjeblikkelig virkning."

Bank of America fulgte trop få timer senere og trak støtten til den aktuelle satsning - men ikke til truppen som helhed.

"Teatret valgte at præsentere Julius Cæsar på en måde, der skulle provokere og fornærme," sagde talskvinden Susan Atran fra banken.

"Hvis vi havde vidst det i forvejen, ville vi ikke have sponsoreret det. Vi trækker derfor støtten til den aktuelle produktion."

Yndet offer

Donald Trump har været et yndet - nogle vil sige: nemt - offer for systemkritiske kunstnere både før og efter sin tiltrædelse.

Da maleren Ashley "Illma" Gore udstillede på Maddox Gallery i London, viste hun et portræt af den vordende præsident med synlige og ikke specielt fremtrædende kønsorganer.

Hun er foreløbig blevet tilbudt omkring en million kroner for værket.

Et anarkistisk kunstnerkollektiv opstillede i august otte statuer af den vordende præsident ganske nøgen og i naturlig størrelse. Værket bar titlen "Kejseren Har Ingen Kugler".

Og den mest omtalte fremstilling af alle har haft Kathy Griffin i hovedrollen: Den kontroversielle standupper optrådte i en video og stod tilsyneladende med Trumps afhuggede hoved i hænderne.

Hun har siden undskyldt over for både præsidenten og hans familie.

CNN har til gengæld afsluttet alle samarbejder med hende og bedt hende holde sig væk.

Selv om Public Theater altså har mistet to store støtter, kan de muligvis fortsætte uden.

Oskar Eustis fra teatret har forsvaret sin forestilling flere gange - senest på teatrets hjemmeside.

"Vi står 100 procent inde for vores produktion og opfordrer ikke til vold mod nogen som helst," skriver han.

New York Times har sponsoreret kompagniet i to årtier og skifter ikke kurs.

”Vi tror på ytringsfrihed inden for kunst såvel som medierne og og støtter Public Theaters ret til at skabe den produktion, de måtte ønske.”

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.