Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.
Scene

Teater Grob giver plads til unge talenter

Teater Grob begyndte selv som undergrundsteater, skabt af unge for unge. Nu etablerer teatret en ungdomsafdeling, der skal hjælpe nye teatertalenter på vej.

Mia Lerdam, Jens Sætter-Lassen og Cyron Melville i Teater Grobs aktuelle forestilling«Warszawa«. Nu suppleres teatrets egen forstillinger af nye talenters. Foto: Christian Geisnæs
Mia Lerdam, Jens Sætter-Lassen og Cyron Melville i Teater Grobs aktuelle forestilling«Warszawa«. Nu suppleres teatrets egen forstillinger af nye talenters. Foto: Christian Geisnæs

Teater Grob starter nu sin egen ungdomsafdeling, der skal hjælpe nye, målrettede talenter på vej. Ungdomsafdelingen får navnet Grow. Tanken er, at teatret på Nørrebrogade i København ikke bare stiller øvelokaler og fysiske faciliteter til rådighed for de talenter, der inviteres indenfor, men også bistår med PR, gode råd, kunstnerisk assistance og andre former for moralsk støtte.

»Vi har 20-års jubilæum i år, og nu er vi blevet så tilpas gamle, at det er passende at give stafetten videre til«, siger administrativ leder Maja Ries, som selv var med til at starte Teater Grob.

Udgangspunktet for projektet har været, at Teater Grob gerne vil have flere unge til ikke bare at komme i teatret, når de følges med deres folkeskole- eller gymnasieklasse, men også på egen hånd.

I samarbejde med projketuddannelsen Imagine Nørrebro, der arbejder med unge i bydelen, har man afholdt auditions og fundet fire teatertalenter mellem 16 og 22 år: Emil Rostrup, Martin Zarp, Asta Baggesen og Malik Grosos. Kvartetten har en blandet baggrund af bl.a. ungdomsteater, Betty Nansen Teaters integrationsprojekt C:ntact og teatervidenskabelige studier i bagagen. De har også bidraget til diskussionen om, hvordan teatret i højere grad kan appellere til unge teatergængere, og samarbejdet har nu udviklet sig til en decideret ung scene, der med tiden kan udbygges.

Foreløbig vil teatergængere kunne opleve Grow én gang om måneden, når teatrets foyer giver plads til en miniscene af træpaller.

»Men vores forventninger og håb er, at projektet kan vokse sig større og resultere i egentlige forestillinger,« siger Maja Ries.

Halvdelen under 30

Teater Grob startede selv som et uddannelsesprojekt for unge, inden teatret i 1998 brød igennem med forestillingen »Kæledægger«. Bid for bid kæmpede de unge teaterfolk sig frem mod en stadigt stigende professionalisering. To år senere var teatret, der først og fremmest satsede på ny, dansk samtidsdramatik i en realistisk spillestil, et etableret teater, der bl.a. talte skuespillerne Peer Scheel-Krüger og Thomas Levin, der i dag udgør teatrets kunstneriske ledelse, samt Mia Lyhne. Og fra 2009 har teatret været såkaldt Lille Storbyteater under Københavns Kommune – det seneste par år med et årligt tilskud på 5,5 mio kroner. Teatret er et af de københavnske teatre, der har bedst fat i de yngre teatergængere. Hvert år byder Teater Grob velkommen til cirka 20.000 tilskuere og mindst halvdelen er under 30 år.

Første gang, man kan opleve Grows late nigt-optræden, er lørdag 5. april kl. 22.

»Vi håber, mange unge vil opfatte det lige så naturligt at komme forbi, drikke en øl og og se, hvad der bevæger sig i unge vækstlag, som at gå i Empire Bio og se en film,« siger Maja Ries.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.