Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

»Talent alene gør det ikke«

100 unge musikere dyster i denne weekend i Berlingskes Klassiske Musikkonkurrence, og nogle har helt klart potentiale til at nå langt, konkluderer Michael Bojesen, én af konkurrencens to nye dommere. »Men det kræver de rigtige rammer, og ikke alle steder giver de samme muligheder,« siger han.

Malte Brix Frandsen på bare otte år med sin cello, mens han venter på at komme ind i konceertsalen.
Malte Brix Frandsen på bare otte år med sin cello, mens han venter på at komme ind i konceertsalen.

Da Malte Brix Frandsen var fire år gammel, spurgte hans mor, Annette, hvilket instrument han helst ville spille på. »Trompet,« svarede Malte. Men det var ikke lige til at finde en god trompetlærer. Derimod havde Annette Brix Frandsen, der selv spiller bratsch på amatørplan, hørt om en god cellolærer. Og derfor var det på cello, otteårige Malte imponerede, da han lørdag for første gang deltog i Berlingskes Klassiske Musikkonkurrence.

»Jeg tror faktisk, det betyder det mere, om man kan finde en god lærer, end hvilket instrument man vælger. Malte er rigtig glad for sin lærer, hun forstår at lege musikken ind,« siger Annette Brix Frandsen efter Maltes flotte fremførelse af W.H. Squires »Tarantella«.

Hele denne weekend lægger Københavns Musikskole i Kødbyen lokaler til den 45. udgave af Berlingskes Klassiske Musikkonkurrence med knap 100 deltagere i alderen fra otte til 16 år.

Allerede fra den tidlige morgen ankommer de første deltagere med deres instrumentkasser, ofte sammen med både forældre, bedsteforældre og søskende foruden musiklærer og evtentuel akkompagnatør. De pakker instrumenterne ud og finder ledige øverum, så de kan varme op, inden de skal spille for dommerpanelet. Nogle er her for første gang, andre har adskillige sæsoner på bagen og ser spændt frem til dommernes vurderering af hvilke fremskridt de har gjort siden sidste gang.

En af dem er 14-årige Samson William Nenic. Han har spillet accordion i otte år og har tidligere fået både tredje- og andenpræmie i konkurrencen.

»Både min far og min farfar, min bror, min onkel og mine fætre spiller,« fortæller han. »Nogle spiller violin, men de fleste spiller accordion, så jeg fulgte bare med strømmen.«

Der har været musik i familien i mindst 300 år, forklarer Samsons far og musiklærer, Buzor Nenic. Bedstefaderen kom til Danmark fra Serbien i 1970 som gæstearbejder, og familien har boet her siden. Men hjemlandets musiktraditioner har de holdt fast i. Samsons ambitioner går dog videre end til blot at hyggespille med familien ved festlige lejligheder. Han går også til klassisk klaver og har planer om at komme på MGK, når han er færdig med folkeskolen. Og måske senere på konservatoriet eller på musikskole i Frankrig.

»Musikken fylder meget i min hverdag, jeg øver mig mindst en time om dagen, og jeg spiller også koncerter eller f.eks. til bryllupper,« fortæller han. »Det er hårdt arbejde, men musikken gør mig også glad.«

Fra Færøerne til Ringsted

Glæden ved musikken er også det vigtigste for 11-årige Ranja Egilstoft á Dunga, der har spillet cello i tre et halvt år. Hun kommer fra Færøerne, men familien flyttede for et år siden til Ringsted, hvor hun nu går på den lokale musikskole. Og det skifte har ikke været uden problemer, fortæller hendes mor, Unnur á Dunga.

»De fokuserer mest på den rytmiske musik. De klassiske elever har slet ikke de samme muligheder som i Tórshavn, hvor der både er hørelære, musikteori og flere forskellige muligheder for sammenspil. Det har vi slet ikke her,« siger hun, og Ranja nikker.

»Men jeg har en god cellolærer, det er fint,« siger hun.

Berlingskes Klassiske Musikkonkurrence er både tradition og fornyelse. For nogle endda begge dele på én gang. De to nye medlemmer af dommerpanelet, violinist i DR SymfoniOrkestret Gunvor Sihm og dirigent og operachef Michael Bojesen har begge trådt deres musikalske barnesko i Berlingskes konkurrence. Michael Bojesen helt tilbage i 1970erne, Gunvor Sihm sidste gang for 14 år siden.

»Jeg kan så tydeligt huske mine egne oplevelser. Man tænkte mere på sin egen udvikling end på at konkurrere med de andre,« siger hun. »Det er netop det fine ved denne konkurrence, at alle får mulighed for at se sig selv blive forbedret år for år. Det var en god motivation for mig, og jeg forestiller mig, at det er det også for alle disse børn.«

 

For Michael Bojesen betød især fællesskabet med de ligesindede, han mødte ved konkurrencen, meget. »Indtil da var jeg meget alene med min musik, jeg var den eneste i klassen, der spillede klassisk,« mindes han. »Pludselig at se at andre på ens egen alder også var nørdede omkring den klassiske musik, og blive en del af hele det fællesskab var det mest givende af det.«

Både han og Gunvor Sihm håber, de får mulighed for at følge de unge musikere, også i de kommende år.

»Der er så mange dygtige unge mennesker, som virkelig arbejder med musikken og allerede er nået langt. Og ind imellem spotter man pludselig et helt særligt talent,« siger Michael Bojesen. »Om det talent så også får lov til at udvikle sig kræver, at rigtig mange ting går op i en højere enhed. Talent alene gør det ikke, der skal også være de rigtige rammer, og ikke alle steder giver de samme muligheder for at udvikle sig. Men uanset hvad, bliver jeg glad indeni over — især i en tid, hvor der tales meget om mangel på talent – at der kommer 100 unge mennesker her, som er nørdede omkring den klassiske musik og gerne vil det.«

»Men det betyder jo ikke, at alle skal blive professionelle musikere. Det kan også bare være dejligt at have musikken med som en rar fritidsbeskæftigelse,« tilføjer Gunvor Sihm.

Berlingskes Klassiske Musikkonkurrence fortsætter søndag kl. 9-17 i Københavns Musikskole, Staldgade 29, København V. Der er gratis adgang.

Præmielisten kan ses på b.dk søndag aften.

Præmieoverrækkelsen sker ved finalekoncerten i Tivolis Koncertsal tirsdag den 24. maj kl. 19.30, hvor også modtageren af Årets Talentpris på 10.000 kroner findes.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.