Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.
Aktivistisk kuns

Tal, hvor andre tier

Det er meget lettere at adlyde end at sige fra, men man kan heldigvis lære det, mener den finske kunstner og aktivist Jani Leinonen, der fra 19. marts er aktuel med udstillingen »School of Disobedience« på Aros, som en del af museets »Aros Focus//New Nordic«-udstillingsrække.

Jani Leinonen, født 1978, anvender blandt andet populære slogans og brands i sin kunst, her Ronald McDonald.
Jani Leinonen, født 1978, anvender blandt andet populære slogans og brands i sin kunst, her Ronald McDonald.

Den finske kunstner og aktivist Jani Leinonen brugte to et halvt år på at forberede udstillingen »School of Disobedience«. I løbet af den tid er Europa blevet et andet. »Noget er forandret«, gentager han løbende igennem interviewet. Og det »noget« er ganske konkret.

»Her i Finland har vi den samme debat om »flygtningekrisen«, som I har i Danmark, og der er en populistisk, racistisk højrefløj, som pludselig har vokset sig stor. Omvendt er der også mange mennesker, som hjælper flygtningene og de fattige i landet. Så der er opstået den her vanvittige polarisering med to fløje, der råber af hinanden, hvor ingen rigtigt lytter længere.«

»Jeg har sjældent set folk blive truet så meget, som i de seneste seks måneder. Derfor er folk begyndt at blive bange, også journalister. Der er emner, de er bange for at tale og skrive om, fordi de frygter for deres sikkerhed eller arbejde. Og der står kunstneren jo i en særlig situation. Jeg har ikke nogen overordnet, jeg skal rette ind under. Så jeg føler et ansvar for at tale om de ting, som andre mennesker fortier.«

Moralsk undervisning

Udstillingen »School of Disobedience«, der tidligere har kørt i seks måneder på Kiasma, et museum for samtidskunst i Helsinki, er først og fremmest et tilbageblik på Jani Leinonens hidtidige arbejde, sociale projekter og kampagner.

Men der indgår også en »rigtig« skole i udstillingen, hvor forskellige mennesker med tilknytning til aktivisme, socialt arbejde, journalistik og kultur kommer og fortæller, blandt andre Emma Holten, feminist og debattør, Kjartan Arngrim, musiker og sangskriver i bandet Folkeklubben, Robert Olsen, leder af Kofoeds skole og Goodiepal, musiker, komponist og techno-kriger.

»Idéen til udstillingen kom fra min frustration over alle de her store, globale problemer, som jeg ikke har redskaberne til at gøre noget ved. Så jeg tænkte, at jeg måske i stedet kunne starte en skole og invitere nogle mennesker, som har arbejdet aktivt med problemstillingerne, og gøre det til en rigtig skole med rigtige lektioner og workshops, så folk måske kunne få en følelse af, at der faktisk er noget, vi kan ændre, få en følelse af kontrol.«

»Og det har faktisk været meget interessant at se, hvordan især lærere og børn, som besøgte skolen, har reageret på det,«siger han og fortsætter: »Jeg tror, at lærerne i Finland generelt er begyndt at inddrage en form for moralsk undervisning i deres daglige undervisning også. Det er vigtigt at lære, at du skal sige fra, når du oplever racistisk eller aggressiv adfærd, som kommer fra dine venner, eller som de “adlyder” og ikke siger imod. Ulydighed handler ikke om at bryde alle regler, men derimod om at bryde de regler, som er uretfærdige.«

Leinonens værker spænder vidt fra kunstinstellationer og skulpturer til deciderede kampagneprojekter med mange forskellige mennesker involveret.

Han er blandt andet kendt for projektet »Hunger King«, som fandt sted i Ungarn og handlede om at sætte kritisk fokus på den lov, der gør det kriminielt for ungarnske hjemløse at sove på gaden. Værkerne bearbejder ofte kommercielle logoer, slogans og udstiller forbrugersamfundet og undertrykkende tendenser i samfundet.

Mere relevant end ønsket

Jani Leinonens kunst er i hans egne øjne blevet mildere med årene. Han mener ikke, at tiden har brug for flere provokationer, måske i stedet lidt mere omtanke. Men han fortsætter med at bruge kunsten til at stille kritiske spørgsmål til den verden, der omgiver ham. For det er det, kunsten kan.

»Som kunstnere er vi i en lidt særlig position, hvor vi kan provokere mere, end mange andre mennesker kan tillade sig og behandle nogle mere kontroversielle emner. Og det er vigtigt, at vi ikke også bukker under for frygten, der kan få os til at tie stille. Det er hele kernen i »School of Disobedience«: At blive opmærksom på de øjeblikke, hvor man har lyst til at holde mund - og så sige fra i stedet.«

Men selv for en kunstner kan det at åbne munden i tider, hvor tavsheden breder sig få mærkbare konsekvenser. »Der har faktisk været en del kunstsamlere, som har trukket sig, fordi de pludselig synes, at det jeg laver, er meget kontroversielt. Jeg taler om lighed, anti-racisme og solidaritet. Det har jeg gjort i ti år. Jeg spørger mine venner: »Har mine tematikker ændret sig? De svarer nej. Så noget andet har forandret sig.«

Har de forandringer i samfundet, du nævner, påvirket din kunst?

»Jeg tror egentlig mest, at det har ændret måden, hvorpå folk ser min kunst. Det føles mærkeligt at sige, men samfundet er jo gået i den stik modsatte retning af det, jeg havde ønsket, og jeg havde aldrig drømt om, at det var sådan, det skulle være. Men samtidig har det gjort min egen kunst endnu mere relevant. Jeg havde nok hellere set, at min kunst havde været lidt mindre relevant, og at samfundet så var bedre, men sådan ser situationen ikke ud lige nu.«

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.