Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Tag med i Danmarks første Vitual Reality-biograf

Danmarks første forsøg på en Virtual Reality biograf i Palads giver en smagsprøve på biografoplevelser med mange indtryk, men mindre social oplevelse. Indholdet bliver afgørende for fremtiden, mener biografformand.

Der er nogen, der pludselig og højt siger »Åh«, mens ham på rækken foran vrider sig på stolen med skiftende grimasser - ud fra det, man kan se for hørebøfferne og halvmasken, der leverer de sanseindtryk, han reagerer på.

Vi er i Danmarks første Virtual Reality-biograf - en såkaldt pop-up af slagsen - i Palads i København, og selv kan jeg kun se de andres reaktioner, fordi jeg har taget udstyret af. Ellers er man langt væk i en verden af syret kunstfilm, naturoplevelser eller horrorfilm. Det sidste er tydeligvis det program, ham der vrider sig, har valgt.

Her er ikke noget lærred, lyset er tændt, og det ligner på den måde ikke en biografsal. Oplevelsen er da også helt igennem individuel, hvilket gør, at film-indtrykket bliver meget personligt, men det betyder samtidig, at virtual reality bliver uden det normale biograffællesskab, siger salgs- og marketingsdirektør for Nordisk Films biografer, Jacob Elkær-Hansen.

»Det er jo en intens og omsluttende oplevelse, men man hverken hører eller ser det samme som sidemanden, og jeg tror personligt, at fremtiden for biografen stadig ligger i fællesskabet - at man griner sammen og græder sammen. Som en medarbejder sagde: »Det er svært at kysse og spise popcorn med en Virtual Reality maske på,«« siger Jacob Elkær-Hansen.

Han oplever dog, at der er stor efterspørgsel på såkaldte immersive biograf-oplevelser - altså total-indtrykkene for eksempel i 3D film med stole, der ryster, eller film, der projekteres op på alle vægge.

»Og så længe, det stadig er mere biograf end det rene Tivoli, vil vi gerne prøve noget nyt,« siger direktøren for biograferne, der har entreret med det hollandske firma Samhoud Media om teknikken. Firmaet kører i forvejen en VR-biograf i Berlin og i Amsterdam. I København er der kun VR til den 26. juni, og foreløbig ingen planer om noget permanent.

»Vi har udbudt 1600 billetter, og dem har der været stor interesse for,« siger Jacob Elkær-Hansen. Skulle VR blive en succes, vil biograferne selvfølgelig reagere på det, og så er han sikker på, at der vil komme meget mere indhold til VR-formatet.

Netop indholdet er afgørende for Virtual Realitys fremtid, mener formanden for Danske Biografer, Kim Pedersen.

»Når først nyhedens interesse har lagt sig, så er det helt afgørende, hvad der kommer af indhold for at få folk i biografen, og det mangler stadig. Men hvor Virtual Reality er oplagt til gaming-industrien, så tror jeg, at det mest bliver en niche i biografsammenhænge. Et supplement til de øvrige oplevelser, » siger Kim Pedersen, der også lægger vægt på manglen på en social oplevelse i VR.

»Nærmest lige meget hvilke teknologiske landvindinger, man har bragt ind i biograferne, så har det basale for biograferne altid endt med at være at bringe folk sammen om en fælles oplevelse,« mener Kim Pedersen.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.