Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Susanne Bier på vej med stjernespækket fremtidsfilm

Den danske succesinstruktør arbejder på en filmatisering af rocksangeren Josh Malermans roman om en invasion af dødsensfarlige væsner.

ARKIV. Filminstruktør Susanne Bier (i et arkivfoto fra 8. september 2016) har fået 12 nomineringer for mini-serien »Natportieren«. Den Oscarvindende filminstruktør er i gang med filmatiseringen af den apokalyptiske thriller "Bird Box", skriver Ritzau mandag den 6. november 2017 (Foto: Linda Kastrup/Scanpix 2017)
ARKIV. Filminstruktør Susanne Bier (i et arkivfoto fra 8. september 2016) har fået 12 nomineringer for mini-serien »Natportieren«. Den Oscarvindende filminstruktør er i gang med filmatiseringen af den apokalyptiske thriller "Bird Box", skriver Ritzau mandag den 6. november 2017 (Foto: Linda Kastrup/Scanpix 2017)

Fans af Susanne Bier kan se frem til et ekstra varmt forår:

Instruktøren bag filmsucceser som »Den eneste ene«, »Brødre« og »Efter brylluppet« arbejder på en dystopisk gyser og vil efter planen have den færdig i februar næste år.

Danskeren var indtil for nylig en af Zentropas guldfugle og har siden kreeret »Natportieren« med Tom Hiddleston og Hugh Laurie for BBC. Serien fik en stormende modtagelse og vandt ikke færre end 15 priser – herunder en Emmy til Susanne Bier for instruktionen.

The Suns filmkritiker kaldte den »en af de bedste serier nogensinde«.

Serien har ikke gjort Susanne Bier mindre efterspurgt kloden rundt. Den kommende film produceres af streaminggiganten Netflix og indspilles i øjeblikket på amerikansk jord.

Filmen hedder foreløbig »Bird Box« og handler om menneskets møde med nogle stærkt dødelige uhyrer i en forhåbentlig meget fjern fremtid. »Det bliver en film om vores allerværste frygt,« siger Susanne Bier til Berlingske.

Kritikerne priser ofte Susanne Bier for hendes filmtekniske snilde. Hun kan tage et indviklet emne og gøre det vedkommende for alle. Og nej. En professionel instruktør bliver ikke benovet over samarbejdet med store stjerner.

»Når man står på settet, handler alt kun om næste optagelse,« har hun sagt. »Mine egne stjerner har altid været meget medgørlige. Vi arbejder sammen om at gøre næste scene levende. Vi går efter bolden.«

Hun får brug for sin manglende benovelse under arbejdet på sit kommende værk: Sandra Bullock fra blockbusters som »Speed« og »Gravity« har hovedrollen og får selskab af store navne som John Malkovich, australske Jacki Weaver og Trevante Rhodes fra den Oscar- vindende »Moonlight«.

Susanne Bier begyndte optagelserne i sidste uge. Det færdige værk får begrænset release i udvalgte biografer og ryger derefter ud til Netflix’ godt 100 millioner abonnenter.

»Bird Box« kunne godt blive en film til eftertanke. Men det bliver formentlig også en film, man kan mærke.

»Film er ikke så velegnet til ideer,« sagde hun til Berlingske sidste år. »Film er helt klart bedst til følelser. Jeg har det svært med meget kølige og intellektuelle film.«

Den nye film bygger på amerikanske Josh Malermans bestseller af samme navn – omend det »ikke bliver nogen ortodoks filmatisering,« siger Susanne Bier.

Malerman er kendt som sanger i indierock-bandet The High Strung og debuterede som romanforfatter med »Bird Box« så sent som for tre år siden.

Hans bog er skrevet om til film af Eric Heisserer, som mange vil huske fra gysere som »Nightmare on Elm Street« og senest science fiction-filmen »The Arrival« fra sidste år.

Romanen følger unge Malorie og søsteren Shannon gennem talrige trængsler: Malorie bliver gravid efter et one night stand og må samtidig høre på Shannons bekymringer for menneskets fremtid. For et grusomt væsen med kælenavnet »The problem« eller »The creature« er dukket op. Når folk ser uhyret, fører synet til sindssyge og efterfølgende selvmord.

Hvad det hele ender med, skal ikke afsløres her. Kun at folk i søstrenes lille samfund efterhånden finder en lidet behagelig, men nogenlunde sikker udvej.

Den dystopiske fortælling udspiller sig i tre tidsperioder – før og lige efter Malories graviditet samt i nuet med udsigt til sikkerhed.

Susanne Bier vil på samme måde klippe mellem de tre faser af katastrofen. Hun finder hele ideen stærkt interessant, men har ikke taget kontakt til forfatteren Josh Malerman selv.

»Og det er helt almindeligt,« siger hun. »Når man går i gang med en film, får den sit eget liv. Filmen bliver noget i selv. Det kan føles lidt som et lyntog i fuld fart – og man tør ikke tænke eller sige alt for meget undervejs.«

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.