Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.
Folkeligt

Stor dreng – sååååå stor

Danmarks mest folkekære komiker, Dirch Passer, ville være fyldt 90 år i år. Det markerer Revymuseet med en stor særudstilling om komikeren, hans særlige talent og den tid, han på godt og ondt var et produkt af.

Revymuseet åbner for udstillingen »Dirch 90 – med livet og komikken i hænderne« den 5. februar.
Revymuseet åbner for udstillingen »Dirch 90 – med livet og komikken i hænderne« den 5. februar.

Alt var klart til, at tæppet kunne gå op for åbningsnummeret i Tivoli Revyen 3. september 1980.

Dirch Passer var kollapset aftenen før, men havde fået ok fra sin læge til, at han kunne gå på scenen, og han stod klar bag scenen i sit lilla klovnekostume.

Nu hænger det lilla klovnekostume på Revymuseet på Frederiksberg som en væsentlig del af udstillingen »Dirch 90 – med livet og komikken i hænderne«, for det er Dirch Passers sidste teaterkostume.

For lige som tæppet skulle gå for forestillingen den septemberaften i 1980 faldt Passer om bag scenetæppet i Glassalen og døde samme aften.

Kostumet har været i tidligere teaterdirektør Klaus Paghs varetægt siden, men han har udlånt det til Revymuseets udstilling, der åbner 5. februar. Og som er en hyldestudstilling til skuespilleren, der havde så stor betydning for mange danskere.

»Der er nok ikke ét svar på, hvorfor Dirch Passer var og er så stort et navn. Han er stor, fordi han er kompliceret. Den virkelig store komiker bærer også tragedien i sig. Dirch har en folkelig jovialitet, men han har også en smertelig side. Der er dybde og seriøsitet i hans humor,« mener udstillingens kurator, lektor Michael Eigtved.

En oplevelsesrejse gennem livet

»Det svære er at lave en udstilling over noget, der har været øjebliksbilleder – som teater er – og hvor kun sporene er tilbage. Hvordan kan man gøre det nærværende, når det er et slidt kostume eller en flad plakat, der er sporet? Det er udfordringen her,« siger Iben Overgaard, der er leder af Revymuseet.

For at hjælpe med at løse den udfordring er scenograf Dorte Holbek koblet til udstillingen, så den ikke kun bliver teaterhistorisk korrekt, men også en oplevelsesrejse gennem Dirch Passers liv og virke.

»Vi vil gerne have noget af den sanselighed, teater er, frem. Jeg har tænkt i stemninger, som man gør på et teater, i arbejdet med udstillingens tre rum,« fortæller Dorte Holbek.

Det første, der møder én på udstillingen, er Dirch Passers ansigt i stort format. Der er fokus på hans berømte mimik, hans redskab.

Rummet afspejler samtidig den mere private Dirch Passer gennem familiebilleder og de kunstnere, han selv beundrede. Museet har arvet hans pladesamling, som rummer skiver med blandt andre svenske Povel Ramel, protestsangeren Tom Lehrer, og den amerikanske skuespiller Dudley Moore.

Med livet i hænderne

Udstillingen er lavet i anledning af, at Dirch Passer ville være fyldt 90 år i maj i år. Men han blev kun 54, og en del af forklaringen på dét, ligger i det rum, der samler Dirch Passers arbejdsliv på teatret, i filmen, ja sågar som brevkasseredaktør på Billed-Bladet.

»Han var ekstremt eksponeret. Vi kender vi ham vanvittig godt og fra utroligt mange vinkler, fordi han har lavet så meget. Han var Danmarks mest brugte, bedst betalte og mest hypede skuespiller i 20 år. Han var aldrig væk. Han havde en ekstrem lyst til at være på. En enorm trang, der kom indefra, og den energi smittede publikum,« forklarer Michael Eigtved.

»Diversiteten i hans værk har overrasket. At han har lavet så meget forskelligt. Det har man måske ikke for alvor haft blik for,« siger Iben Overgaard.

»Vi er jo så heldige her, at vi kan grave i arkiverne og finde alt muligt, som ikke er så kendt i forvejen. Vi har for eksempel filmklip af nogle små, næsten sengekammeragtige sketcher med ham, ligesom vi har optagelser fra ABC, som man ikke har set ellers, private klip med ham, og den første plakat, hans navn står på,« siger Iben Overgaard.

»Men det var også med livet i hænderne at spille, som han gjorde. Det slider at give sig så meget, og det har ikke nødvendigvis noget med hverken alkohol eller usund levevis at gøre. Kroppen bliver mærket af at yde så meget,« påpeger Michael Eigtved.

»Mangesidigheden gør ham til noget særligt. Og når man piller i det, så tror jeg, at selv de, der ellers ikke er specielt reflekteret over, hvorfor de griner af Dirch Passer, vil kunne se, at der er noget andet i det, han laver end bare et grin. Han samler virkelig mange evner, og han brugte dem til det rigtige. Det er bedste, at han blev stor som komiker, end at han var blevet en middelgod skuespiller, der var sjov engang imellem,« siger Iben Overgaard.

Udstillingen »Dirch 90 – med livet og komikken i hænderne« åbner på Revymuseet 5. februar. Varer til og med 18. december.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.