Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Stjålet maleri til 10 millioner stærkt beskadiget efter flere års forsvinden

I 2014 blev et dyrt Emil Nolde-maleri stjålet. Det blev indleveret i januar, men det har fået en hård medfart.

Fagfotograf Robert Fortuna og maleri-konservator Mikala Bagge flytter maleriet for senere at vurdere skaderne. Maleriet er et Emil Nolde-maleri, der er vurderet til 10 millioner kroner. Det ankom til Nationalmuseets afdeling for Konservering og Restaurering torsdag.
Fagfotograf Robert Fortuna og maleri-konservator Mikala Bagge flytter maleriet for senere at vurdere skaderne. Maleriet er et Emil Nolde-maleri, der er vurderet til 10 millioner kroner. Det ankom til Nationalmuseets afdeling for Konservering og Restaurering torsdag.

De var glade i Ølstrup Kirke ved Ringkøbing, da de i midten af januar fik at vide, at maleriet "Middag i Emmaus", der var blevet stjålet i 2014, var dukket op i Nordtyskland.

Maleriet, der er vurderet til 10 millioner kroner, kommer dog næppe hjem i samme stand, som det forlod kirken i, lige foreløbig.

Maleriet er torsdag blevet undersøgt på Nationalmuseets afdeling for konservering og restaurering i Kongens Lyngby. De første meldinger derfra er ikke positive.

»Jeg havde håbet, at det bare var taget ud af altertavlen og fjernet fra kirken. Men det er tydeligt, at tyvene nok havde lidt travlt med at komme afsted med det,« siger konservatortekniker hos Nationalmuseet Mikala Bagge.

Det betyder blandt andet, at maleriet er knækket lidt sammen, farven er delvist skallet af, og overfladen af maleriet er blevet bulet.

Skaderne er dog ikke værre end, at maleriet kan komme tilbage til Ølstrup Kirke i originalstand.

»Det er ikke noget, der ikke kan blive sat i stand, så det skal nok blive rigtig fint, når det er færdigrestaureret. Det er fuldt ud realistisk, at det kan komme tilbage i ligeså god stand, som det var før,« vurderer Mikala Bagge.

Hun kan dog ikke sætte en tidshorisont på restaureringsarbejdet, da det både afhænger af fremgangsmetoden, forsikringsselskabet og menighedsrådet.

På Nationalmuseet har de allerede konserveret Emil Noldes maleri én gang før, da det var i deres hænder tilbage i 1980.

Det er en hjælp til det fremtidige restaureringsarbejde med maleriet, fordi konservatorerne derfor har en rapport med billeder af maleriet i originalstand at arbejde ud fra.

"Middag i Emmaus" er malet af Emil Nolde i 1904.

/ritzau/

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.