Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

»Spændende at opspore nye talenter«

De seneste fire år har Aarhus Teater haft fokus på at give nye dramatikere en chance. Men det er også vigtigt at vise ny dansk dramatik fra erfarne kræfter på de store scener, understreger direktør Trine Holm Thomsen.

Christian Lollikes nyskrevne »Familien der kunne tale om alting« spillede i sidste sæson på Aarhus Teaters Store Scene. Foto: Rumle Skafte.
Christian Lollikes nyskrevne »Familien der kunne tale om alting« spillede i sidste sæson på Aarhus Teaters Store Scene. Foto: Rumle Skafte.

Alt for lidt nyskrevet dansk dramatik finder vej til de danske teaterscener – især på de store teatre. Sådan lød anklagen i Berlingske tirsdag, bl.a. fra formanden for Danske Dramatikere, Nicolaj Scherfig. Men spørger man Trine Holm Thomsen, direktør på Aarhus Teater, står det slet ikke så galt til. Og det skyldes ikke kun, at Aarhus Teater selv har stærkt fokus på ny dansk dramatik og alene i år har haft syv nyskrevne stykker på repertoiret.

»Faktisk synes jeg, at der er mange, også større, teatre, der producerer dansk dramatik,« siger hun.

De seneste fire sæsoner har Aarhus Teater haft en særaftale med Danske Dramatikere om at få flere stykker af helt nye skrivetalenter på scenen. Aftalen har gjort det muligt for teatret at købe og opføre 12 nyskrevne værker, bl.a. flere stykker af elever fra Scenekunstskolens dramatikeruddannelse, som ligger i tilknytning til Aarhus Teater.

»Alene i år har vi to stykker fra dramatikeruddannelsen på repertoiret, hvoraf vandreforestillingen »Premiere« oven i købet indgår i vores program til Kulturbyåret,« siger Trine Holm Thomsen.

»Men det har også været spændende at opspore nye talenter andre steder; for eksempel gode forfattere og digtere, der kan bidrage med en tone fra andre skrivegenrer. I år har vi blandt andet præsenteret Hassan Preislers »En skilsmisse«.«

Ud over de 12 stykker, som var et resultat af aftalen med Danske Dramatikere, har Aarhus Teater også haft ny dramatik af etablerede dramatikere som Christian Lollike (»Familien der kunne tale om alt«), Julie Glargaard (»Salamimetoden«) og Astrid Saalbach (»Kaldet«) på programmet.

»Det er også vigtigt at turde sætte nogle af de mere erfarne op på de større scener. For eksempel spillede Christian Lollike på Store Scene og Julie Glargaard på Scala med plads til 280 tilskuere,« siger hun.

Trine Holm Thomsen agter også at holde fast i Aarhus Teaters mangeårige tradition for at have en husinstruktør – siden 2015 har det været Peter-Clement Woetmann.

»Det er vigtigt at give nogle mennesker tid og ro til at skrive og vise dem tillid,« siger hun.

Særaftalen mellem Aarhus Teater og Danske Dramatikere udløber med udgangen af denne sæson – de sidste to stykker spilles dog i næste sæson – og parterne er nu i gang med at evaluere forløbet.

»Jeg vil stadig have fokus på ny dansk dramatik. Det er væsentligt at have stemmer, der skriver ud fra den verden og det land, vi lever i i dag,« siger Trine Holm Thomsen. »Vi har endnu ikke taget stilling til en eventuel ny ordning. Men det er vigtigt at have en strategi for den danske dramatik – også i takt med, at andre medier pludselig bliver interessante at arbejde med på scenen, som for eksempel TV-serien »Skam«.«

Selvom hun brænder for den nyskrevne dramatik, ser hun ikke noget galt i, at teatre griber ud efter kendte film eller TV-serier – det synes hun faktisk kan være spændende.

»Det er ingen hemmelighed, at det kan hjælpe en forestilling på vej, at folk kender stoffet i forvejen. Den type forestillinger kan også have en berettigelse – selvfølgelig afhængig af, om man kan tilføre den noget godt, som originalværket ikke havde.«

Aarhus Teater offentliggør først lørdag 6. maj sit program for den kommende sæson. Men Trine Holm Thomsen vil gerne afsløre, at der blandt de 15 forestillinger er fem stykker nyskrevet dansk dramatik.

 

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.