Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Sonja fra Sovjet

Varm og vittig præstation af Pia Rosenbaum i dramatiseringen af russiskfødte Sonja Vesterholts »Hunden er rask«.

Pia Rosenbaum låner krop og stemme til virkelighedens Sonja Vesterholt i »Hunden er rask«. Foto: Thomas Petri
Pia Rosenbaum låner krop og stemme til virkelighedens Sonja Vesterholt i »Hunden er rask«. Foto: Thomas Petri

Teatret er nuets kunst, lyder en kliché. Ikke bare fordi vi sidder der, mens de øjeblikke, der aldrig kommer igen, udspiller sig for vores øjne. Men også fordi det, vi overværer, uvægerligt må tage farve af det, der foregår uden for teatrets mure.

Sådan er det i hvert fald med monologen »Hunden er rask«, som efter turné rundt i landet nu spiller på Folketeatrets intimscene, Hippodromen. Man kan ikke andet end lytte til den med tanke på den ytringsfrihedsdebat, der flammer. Hvad vil det sige at leve i et samfund, hvor man ikke kan sige det, man tænker og føler?

Stykket er baseret på den herboende, russiskfødte Sonja Vesterholts roste erindringsbog fra 2011 af samme navn og skildrer hendes opvækst og ungdom i det efterkrigstidens Sovjet, der eksisterede inden Murens fald. Det er et samfund, hvor selv skolepiger bliver presset til at angive deres kammerater. Hvor staten er både far og mor, der holder et særdeles vågent øje med sine børn, og hvor »det slimede monster«, det hemmelige politi KGB, er det instrument, der holder befolkningen i skak.

Det er et kontrolsamfund, hvor der er en næsten absurd modsætning mellem det, dets borger oplever i hverdagen, og den måde samfundet officielt fremstilles på. Hvor tilværelsen er præget af knaphed, bureaukrati og evig skræk for udrensninger, der kan ramme i flæng.

Den latterlige diskrepans har Sonja, også forestillingens fortæller, et vågent blik for, og Pia Rosenbaum, der af type minder ikke så lidt om virkelighedens Vesterholt, forener i det hele taget de mange, lidt løst sammenkittede, forskridende erindringsfragmenter med en skøn, subversiv humor: »Ved I hvorfor, KGB-bygningen er den højeste i Lenin-grad? Fordi man kan se helt til Sibirien – fra kælderen.«

Følsom fortællerstemme

Mens Sonja fra tidlig færd har et kritisk og ikke så lidt rebelsk blik på det land, hun vokser op i, rummer »Hunden er rask« heldigvis også en skildring af det solidariske sammenhold, man trods alt kunne opleve i det nøjsomme sovjetiske samfund.

Pia Rosenbaum har fint styr på sin både slagkraftige og følsomme fortællerstemme og på alle de andre, Sonja møder på sin vej: moren, faren, skøre naboer og bryske KGB-folk. »Hunden er rask« er måske ikke specielt dramatisk i sin løse struktur – fortællingen slutter lidt pludseligt, da Sonja har fået udrejsetilladelse til Taastrup i begyndelsen af 1970erne – resultatet af en stormende forelskelse i russiskstuderende, danske Ole.

Men så længe den varer, er den et interessant, varmt og vittigt indblik i overlevelse på trods af et stikkersamfunds mekanismer. Og en påmindelse for alle os, der så hurtigt bliver historieløse, om glæden ved at kunne tænke og tale frit.

Hvad: »Hunden er rask«.
Hvem: Dramatisering: Pia Rosenbaum og Sonja Vesterholt efter Sonja Vesterholts roman. Instruktørkonsulent: Kamilla Wargo Brekling. Scenografisk konsulent: Helle Damgård.
Hvor: Folketeatret, Hippodromen. Til 22. januar.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.