Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Slut med at sende danske kunstnere til Mellemøsten: »En super ærgerlig beslutning«

Fra årsskiftet sender Statens Kunstfond ikke længere danske kunstnere til Mellemøsten. Kritikere begræder lukningen og mener, at den kan indsnævre vores udsyn i en periode, hvor vi har brug for det modsatte.

Danske kunstnere kan ikke længere få et cultural recidency i Istanbul. AFP PHOTO / OZAN KOSE
Danske kunstnere kan ikke længere få et cultural recidency i Istanbul. AFP PHOTO / OZAN KOSE

Om et par måneder sætter den danske kunstner Jeanette Land Schou sig op i et fly mod Istanbul. Ved at bo og arbejde i byen skal hun blandt andet forberede en kommende udstilling om »Det Lykkelige Europa«, der vises på udstillingsstedet Silkeborg Bad til efteråret.

»Bosporusstrædet er jo porten mellem Europa og Asien. Og Istanbul er en kulturby, som man bare må besøge, hvis man er kunstinteresseret. Det er næsten sådan lidt pilgrimsagtigt at tage dertil for en kunstner,« siger Jeanette Land Schou.

Men fremover bliver der ikke mange muligheder for danske kunstnere, der vil arbejde i den tyrkiske metropol. Ved årsskiftet falder byen nemlig ud af Statens Kunstfonds artist in residence-ordning, som siden 2006 har gjort det muligt for danske kunstnere at bo og arbejde i byen. Og dermed er den sidste af statens udvekslingsmuligheder i Mellemøsten lukket. Tidligere har Statens Kunstfond haft mulighed for at sende danske kunstnere til Egypten og Syrien, men også de muligheder er fjernet.

»Jeg synes, at det er super ærgerligt. Intet fylder mere i samfundsdebatten end Mellemøsten,« mener formanden for Billedkunstnernes Forbund, Nis Rømer, der også selv har været på residency i Istanbul.

»Jeg kan jo mærke, at det påvirkede både mig og mine værker. Jeg lægger simpelthen mere mærke til de ting, der sker i området, og jeg har også lavet flere ting om migration, der blev affødt af mit ophold,« siger Nis Rømer.

Også leder af Aarhus Kunsthal, Jacob Fabricius, begræder udviklingen.

»Det er jo ikke sådan, at de udsendte kunstnere sidder i Istanbul og drikker te hele dagen. De tager derned for at blive inspireret til værker, der kan se på regionen med nye øjne, så det ikke bare er politikere eller nyhedsjournalister med 30 sekunder til rådighed, der fortæller os om regionen. Opholdene er med til at sikre, at vi får en kunstners blik på regionen«.

Statens Kunstfond har en lang tradition for at sende kunstnere ud i verden, hvor de får stillet en lejlighed til rådighed og bliver sat i forbindelse med lokale samarbejdspartnere. Fra 2018 kan kunstnerne komme på såkaldt residency i New York, Paris, Rio de Janerio, London og Los Angeles. De to sidste byer er nye på listen. Til gengæld falder Istanbul og Berlin ud af ordningen.

Forklaringen er, at de lokale samarbejdspartnere er faldet fra, og at man ikke har fundet andre, der kan tage over. Og det er selvfølgelig ærgerligt, indrømmer Gitte Ørskou, der er bestyrelsesformand i Statens Kunstfond.

Hun understreger dog, at lukningen ikke er politisk motiveret.

»Vi gennemgår vores ordninger årligt for at sørge for, at vores kunstnere får mest muligt ud af dem. Det er jo ikke interessant for en billedkunstner at sidde mutters alene i Istanbul. Og her har vi altså ikke fundet nogle nye samarbejdspartnere i byen,« forklarer Gitte Ørskou, der understreger, at man til gengæld er ved at oprette et resicendy i Danmark, så man kan prioritere at få flere udenlandske kunstnere hertil.

Den forklaring er Sanne Kofod fra Kunstakademiet enig i. Alligevel synes hun, at det er ærgerligt. når mulighederne lukker sig for de danske kunstnere, der gerne vil se ud mod resten af verden. Sidste år ændrede Statens Kunstfond Diva-ordningen, der gjorde det muligt for udenlandske kunstnere at søge ophold i Danmark, mens udenrigsministeriet lukkede CKU, Center for Kunst og Udvikling, der både udsendte kunstnere og tog andre hertil.

»Den globale orientering går væk, hvis man ikke kommer ud af de vante steder i verden. Det er super ærgerligt,« siger Sanne Kofod.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.