Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Skomærke kritiseres for reklamefilm: »Det er klamt at sælge sko gennem en reklame, hvor en kvinde bliver catcalled«

Det populære modemærke Jimmy Choo er kommet i modvind på sociale medier, hvor deres nye reklamefilm kritiseres i skarpe vendinger. Modellen i reklamevideoen bliver nemlig piftet efter og nedstirret på gaden.

»Det er måske ikke det bedste tidspunkt at bringe en reklame, der handler om, hvor cool og sexet catcalling er?« skriver en Twitter-bruger om Jimmy Choo-reklamen, hvor Cara Delevingne bliver nedstirret og piftet efter på sin slentretur i New Yorks gader, mens hun er iført en lille rød kjole.
»Det er måske ikke det bedste tidspunkt at bringe en reklame, der handler om, hvor cool og sexet catcalling er?« skriver en Twitter-bruger om Jimmy Choo-reklamen, hvor Cara Delevingne bliver nedstirret og piftet efter på sin slentretur i New Yorks gader, mens hun er iført en lille rød kjole.

Mon ikke Carrie Bradshaw er blevet catcalled en gang elller to i den populære serie »Sex And The City,« når hun er valset igennem New Yorks gader i sine Jimmy Choo-sko og et skørt, der notorisk blæser op.

Noget kan Jimmy Choo-sko i hvert fald. I den nye reklame »Shimmer in The Dark« fra det eksklusive mærke Jimmy Choo, som primært laver sko til kvinder, går modellen Cara Delevingne igennem New Yorks gader i et par glimtende støvler og en rød kjole, der ikke består af særlig meget stof. Hun er selvsikker og går med lange skridt. Og hun bliver piftet efter og nedstirret. Befamlet med øjnene, kan man fristes til at sige.

En mand kan ikke dy sig og siger: »Nice shoes, lady!« Delevingne kigger på ham, smiler en smule og fortsætter sin gang uden at tænke videre over det.

Fænomenet hedder »catcalling,« og det er der blevet slået hårdt ned på i den seneste tid i lyset af #MeToo-kampagnen, som har sat fokus på krænkelser mod kvinder. Og der bliver også slået hårdt ned over for reklamen, som bl.a. bliver kaldt »tonedøv« og »sexistisk« på de sociale medier.

(Artiklen fortsætter under videoen)

»Det er klamt at sælge sko gennem en reklame, hvor en kvinde bliver catcalled, mens hun prøver at komme derhen, hvor hun skal,« skriver en Twitter-bruger.

En anden bruger påpeger, at reklamens timing ikke er verdens bedste. Reklamen blev lanceret i november, godt en måned efter, at sagerne mod Harvey Weinstein begyndte at rulle. Cara Delevingne, der medvirker i reklamefilmen, anklagede selv Harvey Weinstein for upassende opførsel. Bl.a. for at han skulle have ringet til hende og spurgt ind til hendes sexliv.

»Det er måske ikke det bedste tidspunkt at bringe en reklame, der handler om, hvor cool og sexet catcalling er?« skriver brugeren.

Selv om Cara Delevingne blot får et kompliment for sine sko, mener en lang række Twitter-brugere ikke, at reklamefilmen er uskyldig. En kvinde kaster et blik på sin ungdom i New York.

»Jeg boede i New York, da jeg var i 20erne, og da jeg så den (reklamen, red.), gjorde det ondt i min mave.«

Jimmy Choo skriver om reklamefilmen, at man kan følge Cara Delevingne på en »night out« i New York som del af mærkets »Jimmy Choo Cruise 2018«-kampagne.

»Fra de første forberedelser til de tidlige timer er det en hvirvelvind af disko, glimmer og fantastiske sko. Tryk play for at komme med på turen,« står der videre i beskrivelsen af reklamefilmen, der i skrivende stund har knap fire millioner visninger på YouTube.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.