Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.
Kulturnyhederne

Skarp kritik af kæmpe satsning: »Har nogen drukket mjød med fluesvamp?«

Ny »Game of Thrones«-trailer har kurs mod rekord. International filmkritiker vil se gyldne palmer i Claes Bangs hånd. Satsningen »Røde Orm« skuffer anmelderne, mens serie om dating og »The Handmaid’s Tales« deler vandene. Kulturnyhederne er klar.

Fra teateropsætningen »Røde Orm«, som spiller på Moesgaard Museum i Aarhus.
Fra teateropsætningen »Røde Orm«, som spiller på Moesgaard Museum i Aarhus.

God fredag middag - så er kulturnyhederne klar på denne uformelle helligdag, hvor skoler og daginstitutioner ynder at holde lukket.

Og hvad skal man så lave? Nyde solen, selvfølgelig!

Men når aftenduggen falder, kunne det måske være en idé at opsøge et kulturtilbud, der er blevet markedsført som »en lifetime-oplevelse«, satser på at få 100.000 publikummer i løbet af en måned og ifølge bagmændene formentlig er den største teateropsætning i Europa i år. Men læs lige videre først.

Der er selvfølgelig tale om Det Kongelige Teaters friluftsopsætning af »Røde Orm« på Moesgaard Museum i Aarhus - et af den europæiske kulturhovedstads mest profilerede tilbud.

Anmeldernes modtagelse har dog været ret lunken.

»Har nogen drukket mjød med fluesvamp?« spørger Berlingskes egen Jakob Steen Olsen i sin tre-stjernede anmeldelse, hvor han hæfter sig ved, at friluftsteater generelt har det med at reducere skuespillerne til »råbende, fægtende signalgaster« - og så fravælger man i tilfældet »Røde  Orm« tilmed at udnytte mulighederne ved at spille udendørs:

»Hvorfor har man valgt at smække et kæmpestort, kuldsejlet vikingeskib op som en skal, der skærmer for alt det, Moesgaard har at byde på af natur? Må man formode, for man kan ikke se den. Naturen altså,« lyder det fra Jakob Steen Olsen i hans anmeldelse, som du kan læse her:

Jyllands-Posten kvitterer også med tre stjerner og konstaterer, at »Røde Orm« skuffer og skriver blandt andet:

»De taler jo, så man tror det er løgn. Langsomt og Poul Reumert-deklamatorisk i et sprog, der lyder som Oehlenschlägerkitsch, blandet med Vikingespillene i Frederikssund.«

I Politiken uddeler Henrik Palle fire hjerter under overskriften »Det er festligt, folkeligt og fornøjeligt Moesgaard – men ikke så meget mere end det«.

Både Politikens Henrik Palle og Berlingskes Jakob Steen Olsen havde i ugens løb også rettet deres kritiske øjne mod den nye webserie »Yes No Maybe« om samtidens datingkultur, og her var de to herrer knap så enige. Du kan læse lidt om serien her:

Henrik Palle gav blot »Yes No Maybe« to hjerter.

»Det er ikke ret godt. Personernes psykologi er tegnet op med en malerulle, og som hovedperson fungerer Mads mildest talt ikke. Det er meningen – tror jeg nok – at han skal fremstå som en flinker fyr, der lidt efter lidt korrumperes af sine mange eskapader i den seksuelle bland-selv-slik-butik, der er datingverdenen. Men først som sidst er han primært uinteressant, og de kvinder, han konfronteres med, er så stereotype, at man vist nærmest skal være frenolog for at kunne købe dem,« skriver Henrik Palle blandt andet i Politiken.

Berlingskes Jakob Steen Olsen var helt anderledes begejstret og vurderede serien til at være en femstjernet oplevelse.

»Dialogen er kvik og lige på, men ikke forceret, og de meget lidt gnidningsløse, ofte kiksede sexscener er lige præcis så usminket realistiske, som de må være. Sex er sjældent ligesom på film, skulle jeg hilse og sige. I det hele taget  får »Yes No Maybe« et yes herfra,« lyder det i Berlingskes anmeldelse, som du kan læse her:

Du kan også danne dig dit helt eget indtryk på dr.dk, hvor man kan se otte afsnit af »Yes No Maybe«.

En anden profileret serie, der deler vandene, er »The Handmaid’s Tales«, som kan ses på HBO Nordic. Den er baseret på Magaret Atwoods roman med samme navn, der på dansk har titlen »Tjenerindens fortælling«.

I TV-seriens sjette afsnit, tog »The Handmaid’s Tales« i den grad en afstikker fra det litterære forlæg, og denne uges nye afsnit - det syvende -  har den helt forladt det. Ikke alle er lige glade.

The New York Times’ anmelder er blandt dem, der er temmelig kritiske. Hun har fundet serien medrivende og været nysgerrig på karaktererne … indtil nu. Læs hendes vurdering her.

Og på seriens facebookside er reaktionerne på det nye afsnit også ret blandede. Nogle er meget kortfattede i deres kritik:

Stemningen var ellers så positiv til at begynde med. Blandt andet her i Berlingske og hvis du endnu ikke er stået på serien, kan du læse en anmeldelse af de første afsnit her:

Du kan også læse lidt om den debat, som den har skabt her:

Hvis du ser »Game of Thrones«, så ved du, at den syvende sæson begynder den 16. juli. Men har du også set den nye trailer, der ramte de sociale medier for et par dage siden? Sandsynligvis, for traileren blev ifølge HBO set hele 61 millioner gange via Youtube, Twitter, Facebook og andre SoMe-kanaler i løbet af det første døgn, og den har kurs mod en rekord i antallet af visninger.

Men hvis du endnu ikke har set den, kan du se den her:

Det skulle i øvrigt ligge helt fast, at den ottende - og sidste - sæson af »Game of Thrones« blot bliver seks afsnit lang. Det skriver branchemagasinet The Hollywood Reporter.

Og nu vi er ved TV-serier, så har Netflix ifølge The Guardian analyseret, hvad streamingtjenestens seere foretrækker til morgen, middag og aften ved at analysere deres adfærd i 22 forksellige lande. Og det viser sig, at de helst vil have komedier til morgenmaden, drama i dagtimerne og dokumentarer til natmaden.

Og der er ikke ligefrem tale om nyheder på TV-fronten, da blandt andet »Rap fyr i L.A« er blandt de foretrukne komedier til morgenmaden. Og det er ikke kun på Netflix, at den tudsegamle serie er »still going strong« - se bare Will Smith synge titelsangen i »The Ellen Show« for blot et par år siden:

Will Smith sidder i disse dage i juryen i Cannes, og i weekenden bliver det afgjort hvem, der får filmfestivalens gyldne palmer i år. Der er som bekendt ingen danske instruktører med i hovedkonkurrencen, men Claes Bang spiller en hovedrolle i svenske Ruben Östlunds film »The Square«, og det gør han så godt, at den internationale filmkritiker har slået et slag for, at Claes Bang bliver årets mandlige skuespiller i Cannes.

Så held og lykke til Claes Bang i Cannes og god weekend til alle andre.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.