Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.
CANNES-SCAN

Sidste skrig og gamle stjerner til filmfest

Cannes-festival - veteraner, bling bling og security liner op til den 70. filmfestival i Cannes.

Sol og security er to af de sikre emner ved årets Cannes-festival.
Sol og security er to af de sikre emner ved årets Cannes-festival.

»The screaming is about to begin«.

Sådan lyder stemmen i højttalerne et par minutter før filmen går i gang i de store sale i Cannes’ festival-palæ. Sandheden er nok, at der siges »the screening« som signal til, at man godt kan pakke småsludderen af vejen og berede sig på endnu et kunstværk fra en af tidens filmkunstnere - men det lyder vitterligt som det første - og nogen gange er det jo faktisk sandheden.

Der har været år, hvor film har betydet, at tilskuere måtte have medicinsk hjælp, hvor film har skabt oprør, lede og raseri, og danskere som Lars vonTrier og Nicholas Winding Refn har bestemt ikke holdt sig tilbage med udfordringerne.

I år er det dog lidt tyndt med de danske udfordringer, og ingen af dem er med, når Cannes-festivalen onsdag lukker op for sæson nr. 70 i filmbyen ved den franske Riviera . Til gengæld er der meget andet nostalgi at hente i programmet for jubilæumssæsonen.

For eksempel vender David Lynch tilbage til festivalen, hvorfra han i 1990 hjemtog Den Gyldne Palme for »Vilde Hjerter« og senere viste Twin Peaks-filmen »Fire Walk With Me«. Det er netop for at præsentere tredje sæson af Twin Peaks - godt nok et par dage efter TV-premieren - at Lynch kommer til Frankrig.

Her bor i forvejen den i dag 83-årige Roman Polanski, der i USA har en fængselsdom hængende over hovedet. Han præsenterer på en af festivalens sidste dage sin seneste film, Based on a true story”.

Den tre år ældre Clint Eastwood, der  tidligere har været jury-formand, vender også tilbage til festivalen i anledning af hans western-mesterværk, »Unforgiven« (De Nådesløse), i år har 25 års jubilæum og bliver vist under festivalen i en nyrestarureret version med friske farver.

Lidt ligesom Matador, og nu vi taler om den, må vi ikke glemme vores egen Bent Fabricius Bjerre, der på mandag også er i Cannes for at modtage en musikpris - HARPA Nordic Film Composers Award 2017, life-time achievement.

Cannes kan indimellem virke som en lang fest, og for at det skal tage sig festligt ud, arbejder hundreder i kulissen for at stjernerne kan funkle i festivalens ubarmhjertige lys. En artikel i The Hollywood Reporters Cannes-nummer afslører, at det ikke er noget, der bliver taget let på.

Sidste år var den amerikanske skuespiller Kirsten Dunst medlem af Cannes-festivalens guldpalme-jury, og havde søskendeparret Nina og Clare Hallworth fuldtidsansat i 14 dage for udelukkende at gøre hende klar til den røde løber. Det krævede en garderobe på 28 kostbare gallakjoler, der tilsammen skulle give et indtryk af old school- Hollywood a la  Marilyn Monroe. For at fuldende billedet fik direktøren for smykkefirmaet Chopard jetfløjet en samling af lyserøde diamanter ned til Cannes, så at Kirsten Dunst kunne pynte sig med bling for ti millioner dollars.

Samme brancheblad kan i øvrigt afsløre, at smykke- og urbutikker i de allerdyreste hoteller I Cannes har fået en vane med at opsnuse, hvor stjernerne bor, for så at polstre deres værelser med gratis gaver. Det har ført til klager fra stjerner, der værdsætter deres »alene-tid« i Cannes aldrig-hvilende malstrøm, mens andre benytter lejligheden til at få sig noget mere af det der glimter, med stor reklameværdi til følge for butikkerne.

Men bling-butikkerne er ikke de eneste der har forberedt sig. I marinaen er de mange lystyachter linet op, filmplakater fylder enhver ledig flade og med temperaturer i den høje ende af 20erne er der lagt op til palmeglade dage. Men samtidig kan man ikke undgå at bemærke, at der er kommet endnu flere barrierer og afspærringer op, og at de mange vagter og politibetjente på motorcykler, pedalcykler og gåben har fået selskab af flere halvmilitært udseende og svært bevæbnede patruljer. De seneste års mange terrorangreb i Frankrig har sat sit præg på filmbyen - og der er sat meget ind på, at skrigene skal vedblive at være en biograf-joke.

 

 

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.