Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Sidste del af sagnomspundet maleri er fundet - lige for øjnene af forskere

Røntgenfoto har afsløret det sidste hjørne i et af René Magrittes ødelagte malerier – og forskerne håber, at flere opdagelser er på vej.

Den sidste brik af René Magrittes bortblevne "La pose enchantée" fra 1927 blev fundet under værket "Gud er ingen helgen" fra 1935: Maleren drejede det gamle billede en kvart omfang og brugte lærredet til hovedet af den ene kvinde. Skoen og den hvide fugl kan anes på røntgenfotografiet øverst til højre. Foto: Emmanuel Dunand
Den sidste brik af René Magrittes bortblevne "La pose enchantée" fra 1927 blev fundet under værket "Gud er ingen helgen" fra 1935: Maleren drejede det gamle billede en kvart omfang og brugte lærredet til hovedet af den ene kvinde. Skoen og den hvide fugl kan anes på røntgenfotografiet øverst til højre. Foto: Emmanuel Dunand

Vi kender de mange herrer med bowlerhatte. Vi kender piben, der alligevel ikke er en pibe.

Men vi kender ikke René Magrittes mest sagomspundne værk af alle, »La pose enchantée« fra 1927.

Det engang så mægtige maleri af to kvinder uden tøj forsvandt sporløst i 1930erne og var kun bevaret som illustration i et katalog.

Altså lige indtil for fire år siden: Belgiske museumsfolk belyste Magrittes billeder med røntgenstråler og fandt »La pose enchantée« inde i et andet maleri. Man fandt nærmere bestemt en fjerdedel af det forsvundne værk – inde bag det lidt bizarre billede af noget skinke med et øje i midten.

Folk med Magritte på væggen ville gerne være til hjælp og fik fluks deres egne værker tjekket.

Og ganske rigtigt: En fjerdedel af »La pose enchantée« viste sig i et billede på Norwich Castle Museum i Storbritannien. En fjerdedel mere lå under malingen på det berømte billede af støvler formet som nøgne fødder. Og resten dukkede så frem under »Gud er ingen helgen« i sidste uge. Værket tilhører endda Musée Magritte i Bruxelles og havde altså hængt lige for øjnene af forskerne!

Alle tre værker stammer fra 1935 og er altså malet stort set samtidig. Magritte havde på det tidspunkt måttet se galleriet Le Centaure lukke og mistede dermed sin karrieres faste holdepunkt. Den surrealistiske mester kan ifølge kunsthistorikerne have manglet penge efter lukningen og klippede derfor det store lærred op i fire stykker til genbrug.

René Magrittes teknik har i tre ud af fire tilfælde været den samme: Han har drejet rektanglerne i bredformat en kvart omgang og malede så de nye billeder i højformat.

Nytten af røntgenstråler til at finde skjulte kunstværker har været kendt i mange år. Forskerne kunne bare kun bruge teknikken på ganske små frimærker ad gangen. Men udviklingen på det spændende område tager store sping for tiden og tillader i dag scanning af selv store billeder.

Musée Magrittes projekt er et stort samarbejde mellem universitetet i Liège og Belgiens statslige kunstmuseum og skal efter planen fortsætte de kommende år – også fordi man håber på flere opdagelser.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.