Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.
Playlisten

Sexede rockdrøn, franske fristelser og en blød pakke fra verdens bedste Frank Ocean

Ny lyd fra iceage, Frank Ocean og Francoise Hardy. Velkommen til Playlisten, hvor musikredaktøren hver uge peger på fem nye sange til din weekend.

Frank Ocean fanget i et eftertænksomt øjeblik på Northside Festival i 2017.
Frank Ocean fanget i et eftertænksomt øjeblik på Northside Festival i 2017.

1. iceage: »Catch It«
Lige som jeg troede, at jeg var færdig med rockmusik, vender danske iceage tilbage med en pirrende kæberasler af en rocksang, der får det gamle begær til at blusse op igen. De fire første minutter bygger intenst op som en slags slæbende mørk americana-feberdrøm, inden sangen pludselig detonerer i skrigende wah-guitarer og døds-saxofon og siden lander igen i et vrængende frækt come-on fra forsanger Elias Bender Rønnenfelt: »I said you want it / you want it again / why don’t you come and touch it / I adore you my friend«.

2. Frank Ocean: »Moon River«
Verdens bedste Frank Ocean er klar med en lille blød Valentine’s Day-pakke i form af et cover af »Moon River« - Henry Mancini og Johnny Mercers store ballade udødeliggjort af Katherine Hepburn i »Breakfast At Tiffanys« tilbage i 1961. Et noget overraskende valg, men selvfølgelig formår Frank Ocean at gøre den til sin egen med sine inderlige r&b-fraseringer, dobbelt-trackede og pitch-shiftede vokal, der får sangen til at lyde som en længselsfuld duet mellem to stemmer inde i hans hoved.

3. Kira Skov & Bonnie “Prince” Billy: »Lilac Sky«
Fra Frank Oceans indre duet til en duet fra hinsides. Kira Skov mistede sidste år på tragisk vis sin partner i både kærligheden og musikken, Nicolai Munch-Hansen. På den afdæmpede singleforløber til hendes kommende album går hun terapeutisk til værks med den amerikanske folksanger Bonnie “Prince” Billy som stedfortræder for Munch-Hansen: »We shall meet in the light / walk in love / husband, wife,« lyder det i smukt, afklaret harmoni. Sådan kigger voksne mennesker sorgen i øjnene.

4. Courtney Barnett: »Nameless, Faceless«
Australske Courtney Barnett kan som få spinne eksistentielle sandheder ud af de mindste hverdagsobservationer. Men på hendes nye slacker-rockende single går hun mere direkte til en af tidens varmeste kartofler, nemlig den giftige maskulinitet, der får et ordentligt skud fra boven med Barnetts parafrase over et brutal-komisk Margaret Atwood-citat i omkvædet: »Men are scared that women will laugh at them / Women are scared that men will kill them«. Av!

5. Francoise Hardy: »La large«
Til sidst skal vi forbi et comeback til en sand legende. Tilbage i 60erne satte den smukke franske chanteuse og sangskriver Francois Hardy ikke bare sit hjemland men også en arme af britiske rockstjerner på den anden ende. Efter flere års pause vender det nu 74-årige ikon tilbage med nyt album, og at dømme ud fra førstesinglen »La Large« er både stemmen, tristessen og den overjordiske elegance helt intakt.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.