Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.
CANNES-NYHEDERNE

Selv slagsmålene er elegante i Cannes

Sikkerheden råder - også til søs. Allerede ved Netflixfilm nr. 2 er protesterne ved at forsvinde, og så er de gamle stjerner rykket ind.

Dustin Hoffman og Emma Thompsonpå den røde løber søndag aften i Cannes.
Dustin Hoffman og Emma Thompsonpå den røde løber søndag aften i Cannes.

»Traffic was a bitch«. En klassisk punchline fra Robert Altmans »The Player«, som man ofte har grund til at slynge ud - ikke mindst her i Cannes, hvor bare det at være fodgænger kan give lettere stress-syndrom på grund af det evindelige opløb, der er alle steder,  man skal være og hvor alle de andre også vil være.

Det gælder også på vandet, kan man forstå på action-stjernen Jeremy Renner, der sammen med instruktør Taylor Sheridan blev kraftigt forsinket til et interview med Berlingskes udsendte (og en masse andre) søndag. Den forøgede sikkerhed gælder nemlit også i bølgen, hvor selskabets båd blev stoppet for at sejle for stærkt, kaptajnen arresteret, og et mindre slagsmål udbrød. »Men selv slagsmålene er elegante hernede,« som texanske Sheridan konstaterede.

Hans film “Wind River”, der er i en af sidekonkurrencerne, er i øvrigt et fremragende krimidrama blandt indianere i et af  USAs kolde grænseområder.

I hovedkonkurrencen havde en anden amerikansk film premiere “The Meyerowitz Stories” Noah Baumbachs tragikomiske film om en familie i krise. Filmen er den anden, der har Netflix bag sig.

»The Meyerowitz Stories« vandt mange publikumshjerter med dens stjernespækkede cast, der tæller Ben Stiller og Adam Sandler der begge indtager roller, der adskiller sig fra deres sædvanlige mere skingre komediepræstationer, samt Emma Thompson og som stjernernes Nestor, den 79-årige Dustin Hoffman.

På et pressemøde efter filmens forevisning blev den aktuelle konflikt mellem Cannes-festivalen og streamingtjenesten Netflix bragt på banen, idet instruktøren blev spurgt, hvorvidt han ønskede at se sin film på en stor skærm  (et biograflærred) frem for en TV-skærm.

»Jeg har en stor skærm derhjemme,« sagde Dustin Hoffman med et udtryksløst Buster Keaton-ansigt, hvilket fik instruktøren Noah Baumbach til at supplere: »Ja, fremover viser vi filmen hjemme i Dustins stue!«

Instruktøren fik dog også svaret mere seriøst, idet han syntes at befinde sig på begge sider af konflikten, samtidig med at han pointerede, at produktionen gik i gang længe før Netflix blev involveret..

»Jeg forventer altid, at komme til at se mine film på det store lærred. (Biografen…) er en unik, enestående oplevelse, der ikke går væk. Netflix har været meget støttende, og jeg er taknemmelig overfor dem,« sagde Noah Baumbach.

På pressemødet så Dustin Hoffman noget bister ud i forhold til sine medskuespillere, der prøvede at etablere en munter tone. Ikke desto mindre havde han endnu et es i ærmet, da en argentinsk journalist præsenterede sig selv med efternavnet Hoffman.

»Er vi i familie? Må jeg ikke lige se dig i profil? Jeg mener at kunne huske, at jeg var på en længere pressetour i Argentina for 30 år siden,« sagde Dustin Hoffman.

Også Emma Thompson fik markeret sig med betragtninger om filmens historie om skam og skyld i mange familier, men tog flest stik hjem, da hun beskrev sig selv i forhold til sine rolle som kunstnerens kone, der er halvfuld gennem hele filmen.

»Ja, hun er fuld det meste af tiden, men det er nemt at spille. Det er straks værre at spille amerikaner, men det går heldigvis også lettere, når det er en fuld amerikaner,« sagde Emma Thompson.

I Cannes-biografen til pressevisningen var der noget færre buhråb, da Netflix-skiltet denne gang blev vist - mest bare for en ordens skyld, lød det som om. Og rundt om blandt de mange der er i Cannes for at skaffe penge til film, bliver Netflix da også meget mere positivt modtaget.

»Vi er på vej mod en langt større fleksibilitet i finansieringen i film mellem producere, biografdistributører og online-giganter med dybe lommer,« siger en af de uafhængige producenter, Paul Hanson, til The Hollywood Reporter. Samme sted konstaterer en producer, at streaming-selskaberne kan være lige det, filmindustrien står og mangler i dag. Netflix og Amazon kan blive redningen for den slags mellembudgetfilm, som i dag er næsten umulige at tjene hjem via biografsalget, siger produceren Brett Ratne med henvisning til blandt andet “Okja”, hvor man først og forgæves forsøgte at skaffe finansiering af traditionel vej.

Et par af de tunge drenge er også i Cannes i disse dage. I strandkanten har fotograferne kunnet tage billeder af Arnold Schwarzenegger poserende med blandt andre jury-formand Uma Thurman. Dog ikke poserende, som i de gamle »Sagen er bøf«-dage i bar overkrop, men dog på bare tæer. Arnold er i Cannes for at promovere filmen “Wonders of the Sea 3D”, som han er medproducer på og har lagt stemme til - filmen er instrueret af  Jean-Michel Cousteau - der går i fars svømmefodspor og Jean-Jacques Mantello.

En anden af de gamle seje er Clint Eastwood, som i weekenden har været i Cannes for at give en masterclass og at introducere en ny og teknisk forbedret version af sit western-mesterværk, »De Nådesløse«. Det er 25 år siden, filmen fik premiere, og den i dag 86-årige Eastwood har ikke siden lavet en western - men det kan nås endnu, sagde han i Cannes.

»Da jeg læste manuskriptet til “Unforgiven” for 25 år siden, tænkte jeg, at det ville være en god sidste western for mig at lave. Og jeg har ikke siden set et andet manuskript, der fungerede så godt. Men hvem ved - måske  dukker der noget op i fremtiden,« lød det fra den gamle spaghettiwestern-helt i Cannes.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.