Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.
KULTURNYHEDERNE:

Sagsøgt forlægger: »Amatøragtigt af dem, at de ikke gik bøgerne ordentlig igennem«

Tidernes skifter for forlaget Tiderne Skifter, hvis direktør Claus Clausen nu bliver sagsøgt af Gyldendal. På Roskildefestivalen var der regn over nøgenløbet og tårer til under den første seksstjernede koncert. Endelig sagde Det Danske Filminstituts direktør, Henrik bo Nielsen, farvel til en udfordring og goddag til en anden.

Claus Clausen (billedet) modtog sidste år »redaktørprisen« ved uddelingen af Blixen-priserne i Den Sorte Diamant. 
Claus Clausen (billedet) modtog sidste år »redaktørprisen« ved uddelingen af Blixen-priserne i Den Sorte Diamant. 

Den store nyhed i kulturverdenen ramte redaktionerne onsdag, da Jyllands-Posten kunne berette, at Gyldendal har stævnet den tidligere forlagschef på Tiderne Skifter, Claus Clausen, idet der angiveligt har vist sig at være uregelmæssigheder i udbetalingen af royalties til forlagets forfattere for flere millioner kroner. Udbetalinger har manglet siden 2002 og indtil Gyldendal overtog det lille politiske forlag sidste år.

»Det er en ulykkelig situation. Det er overordentlig mange penge, som gennem årene ikke er blevet retmæssigt betalt til forfattere i et meget stort antal. Det drejer sig om millioner, som både danske og udenlandske forfattere ikke har fået,« sagde Gyldendals forlagsdirektør Elisabeth Nøjgaard til Berlingske.

Claus Clausen afviser Gyldendals fremstilling af sagen. For ham handler sagen øjensynligt om nogen gældsposter, som han erklærer, han ikke kendte til, da forlaget blev solgt til Gyldendal.

»Havde jeg vidst det, ville jeg aldrig have solgt forlaget til dem, før det var afklaret. Og synes også, det er lidt amatøragtigt af dem, at de ikke gik bøgerne ordentlig igennem, som man normalt gør ved en virksomhedsovertagelse, så jeg havde haft en mulighed for stoppe salget og få bragt tingene i orden. Jeg anede det ikke, og det kom helt bag på mig. Men det er ikke sket som ulovligheder, og jeg har ikke gjort noget for at berige mig,« sagde Claus Clausen til Berlingske.

På twitter kommenterede journalisten og debattøren Paula Larrain:

Overfor Dagbladet Informationen siger Gyldendals  Elisabeth Nøjgaard, at Gyldendal nu vil efterbetale udeståenderne.

»Vi mener ikke, at vi som den nuværende ejer af forlaget kan stå inde for ikke at betale det, som forfatterne har til gode. Så i alle de tilfælde, hvor der er sikker dokumentation for, at beløb ikke er blevet betalt, vil vi betale, uanset om vi er forpligtet til det eller ej,« siger forlagsdirektøren.

En række forfattere, der tidligere har udgivet bøger på forlaget Tiderne Skifter, modtog tirsdag et brev fra Gyldendal, der fortalte om »en lang række uregelmæssigheder i Tiderne Skifters bogføring og udbetaling af royalty«. Elisabeth Nøjgaard kan ikke oplyse det præcise antal forfattere, der nu har penge tilgode.

»Vi har flere end 20 ringbind stående med dokumentation for skyldige forfatterbetalinger. Det er et sammensurium af mange danske og udenlandske forfattere,« siger hun.

Til Dagbladet Information kalder Aydin Soei, som er en af de forfattere, der har modtaget brev fra Gyldendal, de manglende udbetalinger for et “kæmpe tillidsbrud”.

“Det afgørende er derfor, om forfattere er blevet snydt bevidst, eller om det handler om sjusk fra forlagets side,« siger Aydin Soei der ikke er overrasket over, at der kan være tale om uregelmæssigheder hos Tiderne Skifter.

»Tiderne Skifter har udgivet et uhyre stort antal bøger, selv om det reelt har været et enmandsforetagende og et old school-forlag, der udgiver bøger, der ikke nødvendigvis er penge i. Personligt mener jeg, at Claus Clausen er en af de dygtigste forlæggere i Danmark, og det er synd og skam, hvis det ender med at være forlagets endeligt,« siger Aydin Soei til Dagbladet Information.

Han venter »i spænding« på, om han selv er en af de forfattere, der ikke har fået royalty, men Aydin Soei anser ikke Claus Clausen for en mand, der ville snyde en forfatter.

»Da han udgav min første bog, var det ikke af økonomiske årsager, men fordi han mente, at det var en vigtig bog. Claus Clausen står for noget, vi skal bibeholde i forlagsverden, men økonomisk er der næppe tvivl om, at Tiderne Skifter til tider virkede amatøragtigt i forhold til antallet af bøger,« siger Aydin Soei.

Ifølge Claus Clausen selv handler de manglende udbetalinger især om udenlandske forfattere og såkaldte sekundære rettigheder fra bogklubsudgivelser og e-bøger.

Roskilde-festivalen skydes i gang flere gange: Når hegnet væltes, når medierne begynder at de årlige artikler om, hvorvidt “curlingforældre” er et fænomen, der fortjener medieomtale eller ej, men først og fremmest, når det årlige nøgenløb bliver afviklet af modige, mudrede mænd og kvinder. Det 450 meter lange løb blev som vanligt afholdt i “Dream City”, og i år deltog 25 mænd og ni kvinder.

Her er linket til Berlingskes fotofrise, og hvis man vil have en mere fritdinglende version har musikbladet Gaffa leveret denne youtubefilm:

Roskilde festivalen kom for skud i Berlingskes kronik »Roskilde Festival er blevet et sygt koncept« af Birgitte Baadegaard, cand.merc., som uddelte noget »tough love« til sine egne Roskilde-valfartende børn:

»(Roskilde festivalen, red.)...styrker nogle værdier (eller mangel på samme) i vores unge, som de ikke har brug for at få styrket, og som allerede findes til overflod i vores samfund: Egoisme, kamp, konkurrence, (miljø)svineri og ansvarsløshed. Læg dertil hæmningsløs druk og »livet i en rus«.

Derfor elsker jeg også, hvis mine »unger« lider på lejren og i ventetiden op til. Jo mere, jo bedre,« skrev Birgitte Baadegaard.

Der har selvfølgelig også været musik på festivalen, og Berlingskes rockredaktør Michael Charles Gaunt, kvitterede med en af sie sjældne sekstjernede koncertanmeldelser - af Beyonces lillesøster Solange, der gik brutalt til værks på rockredaktørens følelsesapparat.

»...Og så løber tårerne også ned ad mine kinder. Store tudeprins. Fordi jeg kan se, hvor vigtigt og stort det er, det Solange gør. Empati-maskinen kører på alle cylindre,« skrev Michael Charles Gaunt, som derved leverede et bevis på, at det er de hårdeste bananer, der er de mest bløde indeni.

Det må vi næsten høre:

En anden herre med stort overblik er Filminstituttets administrerende direktør, Henrik Bo Nielsen, som har varetaget filmstøtte og filmpolitik gennem ti såvel gode som svære år for dansk film. Nu fratræder han sin stilling for at blive administrerende direktør for Museumskoncernen ROMU, der er sammenslutningen af ti museer og udstillingsstder i Roskilde-området..

Berlingske spurgte ham om den seneste tids alvorlige udfordringer for dansk film, har spillet en rolle for beslutningen.

»Det har det ikke. Dansk film har altid stået i store udfordringer, og vi har længe været i fuld gang med forberedelserne til medieaftalen til næste år, et arbejhde som jeg havde regnet med at skulle færdiggøre, før jeg begyndte at se mig om efter noget andet. Men så kom der en bold flyvende gennem rummet og den var tilpas interessant til at jeg rakte ud efter den. Men udfordringer er generelt ikke noget, jeg viger tilbage for,« siger Henrik Bo Nielsen.

Fra hans tiltrædelse for ti år siden til i dag, er virkeligheden for dansk film blevet en helt anden.

»Forretningsmæssigt teknologisk og publikumsmæssigt er alt blevet anderledes. Men taler vi om film som kunstbegreb, står filmen som værk uforanderligt midt i det hele. Viften af filminstituttets aktiviteter blevet meget bredere i de ti år jeg har været her, men kernen er heldigvis den samme,« siger Henrik Bo Nielsen.

 

 

 

 

 

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.