Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Sæsonpræsentation i skyggen af sparekrav

Teaterchef Morten Hesseldahl kunne ved onsdagens sæsonpræsentation bl.a. glæde sig over rekordbesøg på nationalscenen og stadig flere unge i teatret. Men han skal også finde besparelser på 800.000 kroner hver måned.

Teaterchef Morten Hesseldahl ved præsentationen af Det Kongelige Teaters program for sæsonen 2017/2018. I baggrunden skuespilchef Morten Kirkskov, operachef Sven Müller og balletmester Nikolaj Hübbe.
Teaterchef Morten Hesseldahl ved præsentationen af Det Kongelige Teaters program for sæsonen 2017/2018. I baggrunden skuespilchef Morten Kirkskov, operachef Sven Müller og balletmester Nikolaj Hübbe.

2016/17 har været en dramatisk sæson for Det Kongelige Teater, hvor regeringens sparekrav på to procent bl.a. har ført til lukning af Scenografisk Værksted på Holmen, fyring af Ballettens karakterdansere og senest nedskæringer i Det Kongelige Kapel, der fik operachef Sven Müller til at sige op i utide.

Alligevel var der også optimistiske toner fra teaterchef Morten Hesseldahl, da han onsdag formiddag  bød velkommen til den traditionsrige præsentation af nationalscenens program for den kommende sæson.

Han glædede sig bl. a. over, at Det Kongelige Teater sidste år havde ikke færre end 776.000 besøgende, hvilket ikke er overgået siden 2008, da Skuespilhuset åbnede.

»Det har de senere år været helt centralt for os at åbne teatret for flere mennesker. Og regner vi de digitale følgere med, må man konstatere, at teatret aldrig nogensinde har været i kontakt med flere end i dag. Selvom det selvfølgelig ikke er gjort med det, så er det jo den kontakt, der er forudsætningen for, at møderne mellem publikum og scenekunsten kan finde sted,« sagde han og forudså, at teatret de kommende år vil være endnu mere til stedet på de digitale medier.

Positivt var det også, at indsatsen over for børn og unge ser ud til at give resultat.

»15 procent af dem, der kommer i teatret, er børn og unge. Det er et resultat, vi er rigtig stolte af,« sagde Morten Hesseldahl.

»Og når vi hver fjerde dag har et arrangement uden for København, understreger det, at Det Kongelige Teater er et teater for hele Danmark. I næste måned har vi premiere på ”Røde Orm” ved Moesgaard uden for Aarhus, en forestilling med det helt store udtræk for hele familien og et billetsalg, der efter alt at dømme kommer op over 100.000.«

Men der hænger ogås mørkere skyer over nationalscenen. Frem til 2020, når teatrets nuværende fireårsaftale udløber, skal Det Kongelige Teater hver måned præstere besparelser for 800.000 kroner, hvis man skal leve op til regeringens sparekrav.

»Og det skal vi også nok lykkes med, vi har lagt en moderniseringsplan, der rækker frem til og med 2019,« siger Morten Hesseldahl.

»Men det er klart, at vi kan ikke blive ved. Vi har efterhånden høstet alle de besparelser, der kan opnås via rationaliseringer og modernisering af organisationen, bl.a. med udlicitering af scenografien og vores restaurationsvirksomhed. Hvis vi fortsat skal levere en to procent besparelse efter 2019, hvilket meget tyder på, at vi skal, så ved jeg i hvert fald ikke, hvordan det skal kunne lade sig gøre, uden at det kommer til at gå ud over det kunstneriske indhold.«

 

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.