Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

S: »Det er godt fortalt og næsten skræmmende nærværende«

Socialdemokratiets kulturordfører, Troels Ravn, er langt fra enig med den hårde kritik af Ole Bornedals dramaserie »1864«. »Fremragende,« lyder den foreløbige dom.

I weekenden fremsatte historikeren Rasmus Glenthøj en hård kritik af historiesynet i Ole Bornedals kommende dramaserie »1864«, og i dagens Berlingske har hele fire faghistorikere sendt en veritabel granatregn af kritik ned over serien, der har TV-premiere på søndag.

Onsdag aften var der en særlig visning i DRs koncerthus på de to første afsnit, og da fik en række af de folketingspolitikere, der i 2010 var med til at bevillige 100 millioner kroner til seriens produktion, for første gang mulighed for at se, hvordan pengene var givet ud.

Socialdemokratiets kulturordfører, Troels Ravn (S), er ikke enig med den hårde kritik fra historikerne, der i dag har ramt Ole Bornedals serie, der vil blive vist på DR de kommende otte søndage.

»Det fungerer fremragende. Det er en stor fortælling, og det er lykkedes. Det bliver aldrig til en kliché, og selvom han bringer alle virkemidler, bliver det ikke for svulstigt. Det er godt fortalt og næsten skræmmende nærværende,« siger Troels Ravn.

Han er tillige uenig med de kritikere, der mener at »1864«-serien i for høj grad blander nutid og fortid. I seriens rammehistorie introduceres en ung utilpasset pige, hvis bror er faldet i Afghanistan, og nogle historikere mener, at dette for tydeligt er skrevet ind i serien for at viderebringe instruktørens kritik af Danmarks nutidige udenrigspolitik. Dette afvises af Ole Bornedal, og Troels Ravn ser heller ikke dette som et problem i seriens fortælling

»Den handler om traumet fra 1864, men det handler også om at være menneske i tiden, og hvordan nutiden er et produkt af fortiden,« siger Troels Ravn.

Troels Ravn anerkender, at seriens portrættering af den liberale politiker D.G. Monrad ikke er formelt korrekt, men bifalder den måde, at Ole Bornedal bruger karakteren til at personificere den nationale begejstring, der var med til at føre landet ind i krigen. Og han mener, at de 100 millioner kroner, som Folketinget bevilligede til produktionen af serien, er givet godt ud.

»Det mener jeg helt bestemt. Dette er en af de vigtigste kapitler i danmarkshistorien. Det er en stor og kompleks produktion, og jeg håber og regner med at den på søndag vil trække familier til skærmen over hele landet. Det er kultur, der binder os sammen - på arbejdspladser, skoler og ungdomsuddannelser,« siger Troels Ravn.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.