Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Rune Christiansen er radikal på en stilfærdig måde

Den norske forfatter har sat sig selv på en svær opgave: At skrive en roman uden at støtte sig til den traditionelle romans strukturer og konventioner.

Når en forfatter både skriver prosa og poesi, må der nødvendigvis finde en afsmitning sted. Det synes i hvert fald at være tilfældet hos norske Rune Christiansen, der har udgivet 10 digtsamlinger og otte romaner.

Af romanerne er »Ensomheden i Lydia Ernemans liv«, der udkom på norsk i 2014, oversat til dansk og nu også »Krysantemum«, fra 2009, som det eksklusive forlag Lesen nu udgiver i lydhør oversættelse.

Begge romaner handler om kvinder, der ikke er sådan til at forstå, og som er prisgivet ensomheden. Eller aleneheden, om man vil. Det gælder ikke mindst Agnes Løv i »Krysantemum«, en norsk kvinde i 30erne, der er flyttet til Schweiz for at skrive en litteraturafhandling. Hendes mor døde, inden hun lærte hende at kende, og da hun er skilt, uden børn, og hendes far dør, er hun løsrevet fra helt nære forbindelser.

Men hun lever sit liv nøgternt, uden føleri, og afholder sig fra gætterier om, hvad andre tænker. Sådan har hun altid været og har undladt at binde sig til andre: »En veninde sagde engang, halvt i spøg, at hun mindede om et spøgelse, for hun gik ind og ud af venskaber og kæresteforhold og alle mulige andre relationer, som om hun ikke tilhørte nogen, hun var ingens.«

Men livet trænger på, om Agnes vil det eller ej. Først møder hun den yngre, impulsive Carla, som hun til sin egen overraskelse indleder en affære med. Siden møder hun Jason og er sammen med ham. Og verden trænger sig helt bogstaveligt ind i hende og vokser der. Hun bliver gravid, men vil alligevel ikke Jason, men derimod Carla.

Det lyder dramatisk, men det er altså også al den ydre dramatik, der er i »Krysantemum«, hvor fortælleren allerede i første afsnit understreger, at det er »en temmelig ordinær historie«, og ikke er »helt sikker på om det faktisk drejer sig om en historie, men, måske er der bare tale om en række hverdagslige hændelser.«

Det ligner en programerklæring. At virkeligheden ikke ligner den, der normalt fremstilles i romaner med plot og dramatik. Men altså ikke her, hvor Christiansen har sat sig selv på en langt sværere opgave, nemlig at skrive en roman uden at støtte sig til den traditionelle romans strukturer og konventioner.

I stedet studerer han Agnes udefra og indefra, vender og drejer hendes gøren og laden. og kaster undervejs også lys ned gennem hendes fortid. Det kræver et særligt sprog og en særlig iagttagelsesevne at løfte alt dette op til litteratur. Eller vel at mærke til litteratur, der er værd at læse. Men det kan Christiansen, ikke mindst i kraft af sin silkestærke prosa. Som her om Agnes’ forliste ægteskab: »De var Jørgen og Agnes, fast tilbehør, altid omtalt sammen, altid inviteret ud sammen, altid et kvarter for sent på den, et pragtfuldt par i en udadvendt og hektisk kedsomhed.«

Det minder om Richard Yates eller Peter Stamm, der i øvrigt har skrevet en roman, der hedder »Agnes«. Og »Krysantemum« er da også selv fuld af litterære referencer, som flyder fra Agnes afhandlingsarbejde.

Det giver »Krysantemum« ekstra dybde, og dens mangel på stort udvendigt drama gør det – selv om det umiddelbart virker som det modsatte – til en radikal roman. På sin egen stilfærdige facon. Og Agnes forbliver naturligvis en gåde for sig selv og for alle andre. Således også for læseren.

Krysantemum. Forfatter: Rune Christiansen. Oversætter: Christel Pedersen. Sider: 253. Pris: 225 kr. Forlag: Lesen.

 

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.