Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.
Klumme

Roskilde-ritualer: De vil hellere ha’ en kasse øl

»På Roskilde Festival har man ikke noget imod at blande musik og politik, men jeg har altid undret mig over, at rock’n’roll skal være venstreorienteret.«

Edward Snowden var tirsdag med via videolink på festivalens campingområde. Men det var ikke et arrangement, der indbød til at diskutere, om Snowden er en velsignelse eller en forbandelse for demokratiet. Foto: Mathias Løvgren Bojesen
Edward Snowden var tirsdag med via videolink på festivalens campingområde. Men det var ikke et arrangement, der indbød til at diskutere, om Snowden er en velsignelse eller en forbandelse for demokratiet. Foto: Mathias Løvgren Bojesen

»Stand up for your rights«, står der på opsatte bannere rundt omkring på festivalpladsen i Roskilde i år. Illustrationen er en tegnet silhouet af et jublende koncertpublikum. Blandt armene i vejret er der nogle knyttede næver. På Roskilde Festival har man ikke noget imod at blande musik og politik, men jeg har altid undret mig over, at rock’n’roll skal være venstreorienteret. Rockmusikkens kerne er oprørsk, og skulle man gøre oprør mod noget i dag, var velfærdsstaten vel egentlig et oplagt valg. Der er ikke meget rock’n’roll ved en stor offentlig sektor. Men man ser næppe Roskilde chokere sit publikum med dén dagsorden.

I stedet vælger Roskilde hvert år det, gode borgerdyr som jeg selv straks kan gennemskue som et let subtilt, men dog umisforståeligt holdningsmæssigt udgangspunkt på den værdipolitiske venstrefløj. Flere år har man således sat fokus på Israel-Palæstina-konflikten ved at opføre og nedrive en kopi af den israelske »sikkerhedsmur«. Man ville næppe iscenesætte en tilsvarende happening med adresse til Hamas’ terror.

Ingen opfordring til diskussion

I år er det altså »stand up for your rights«. Her er Roskildes egen præsentation af årets politiske tema: »This year’s festival consequently offers much more than music, with themes like digital surveillance, the right to privacy, freedom of speech, equality between the sexes and not least refugees to be debated and discussed«.

Så må de fleste vel føle sig dækket ind. Omend eksempelvis kønsdebatten på Roskilde synes altovervejende styret af Everyday Sexism Project, er det mere blødt servet end på Glastonbury, der i år skabte en scene kun for kvinder i en verden domineret af mænd… Og mandag var en stribe politikere, herunder den konservative frederiksbergske rådmand Pernille Høxbro, inviteret til debatter og såkaldt »speed dating« på festivalen. Det antyder en vis rummelighed.

Alligevel mærker man hensigten. Åbningskoncerten onsdag var med den britiske musiker Damon Albarn og The Syrian National Orchestra For Arabic Music (bonusinfo: Ikke én af de kvindelige sangere bar tørklæde), og det er indiskutabelt et scoop, da orkestret på grund af krigen i Syrien ikke har spillet sammen i fem år. Men det var ikke en booking, der indbød til en mangefacetteret diskussion af flygtninge- og migrantkrisen. Fra Roskildes side er man for. Flygtninge. Og vi fik læst og påskrevet af toastmaster Per Vers: »Man ER ikke et køn. Man HAR et køn. Man ER ikke en nationalitet. Man HAR en nationalitet«. Så var det slået fast.

Og dog må man rose: Det lykkedes faktisk Roskilde at provokere sine gæster i år med opsatte skilte, hvis budskab var, at festivalgængernes mobiler og computere ville blive overvåget og lagret helt ud i de frygteligste detaljer. Det var et stunt. En serv til Edward Snowden, der talte tirsdag via videolink på festivalens campingområde. Man kan indvende, at det heller var ikke et arrangement, der indbød til at diskutere, om Snowden er en velsignelse eller en forbandelse for demokratiet, og om han er den rette til at tordne mod masseovervågning.

Roskilde er også præk. Subtilt præk, måske. Men præk. Man kan til gengæld som borgerligt dyr blot se væk, nyde musikken og hengive sig til barlivet, der hverken er venstre- eller højreorienteret, men som dagene går snarere tiltagende desorienteret, hvilket ubetinget er den stærkeste værdipolitiske strømning på dette sted. Det er en påstand, men jeg har været her nu 28 gange, så jeg fremsætter den: 98 procent af Roskilde-gæsterne er ligeglade med de politiske slogans og budskaber. De vil hellere ha’ en kasse øl.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.