Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.
Film

»Rosita« er fin dansk filmkunst om far, søn og postordrebruden fra Filippinerne

Frederikke Aspöcks »Rosita« er filmkunst fra Vesterhavet uden abstrakte narrestreger.

Mercedes Cabral og Mikkel Boe Følsgaard er Rosita og Johannes, der indleder en akavet affære. Foto: PR
Mercedes Cabral og Mikkel Boe Følsgaard er Rosita og Johannes, der indleder en akavet affære. Foto: PR

Der er noget, der føles så velkendt ved Frederikke Aspöcks stilfærdige, men følelsesmæssigt ulmende provinsdrama »Rosita«, at man i første omgang narres til at tro, at man har set det alt sammen før i en dansk film fra før dogmebølgens eksperimenter.

Det gælder den lette politiske korrekthed, som man indledningsvis tillægger filmens grundhistorie om den vestjydske sjakbajs på en fiskerfabrik, Ulrik, der henter en filippinsk kone til Danmark.

Og det gælder filmens subtile københavnerperspektiv, der får hans lille vesterhavsby til at fremstå mildt eksotisk.

Både Aspöcks sikre instruktion og Kim Fupz Aakesons finurlige manuskript gør imidlertid »Rosita« medrivende uden at ty til alt for kunstneriske narrestreger.

Jens Albinus spiller den forknytte enkemand Ulrik, mens Mikkel Boe Følsgaard er hans søn Johannes, der arbejder på en fiskekutter. Deres hverdag består af fadøl på kroen og fiskefrikadeller i madpakken, men den grå havgus får glød, da Ulrik bestiller en postordrebrud fra Filippinerne. Hun kan nemlig meget mere end at slå smut med øjnene og vil have mere ud af livet end brød på bordet.

Ved Rositas ankomst bliver Kim Fupz Aakesons ferme greb om historien for alvor sat i gear. Rosita, der bliver fremstillet lydefrit og engagerende af den filippinske skuespiller Mercedes Cabral, bliver med kildrende akavethed placeret mellem de to mænd. Hun skal nu manøvrere i et jysk univers, hvor følelserne enten er indadvendte eller hænger uden på overallsene.

Rosita taler selvsagt ikke dansk, faren taler ikke engelsk, så sønnen Johannes er nødt til at oversætte de mindste almindeligheder, som faren vil kommunikere til sin nye hustru.

Indledningsvis er det ikke en opgave, som Johannes bryder sig meget om, idet han egentlig synes, at faren burde leve i kysk cølibat efter morens død. Men så, i en vidunderlig scene hvor Johannes og Rosita reparerer Johannes’ bil, finder de to unge sammen. De har samme længsler og leger i et par øjeblikke, mens de gasser bilen op i frigear, at de kører ud og opdager verden sammen.

Så går motoren i stå, og stilheden breder sig med deres pludselige erkendelse af, at trekantskonstellationen nok ikke er den mest langtidsholdbare.

Hvordan, far, søn og postordrebrud sammen får kærlighedens brikker til at falde på plads, skal ikke afsløres, men scenerne er skabt med både spænding og stor indlevelse i karaktererne.

Det er afgørende for historien, at Rosita ikke gøres til et passivt tredjeverdensoffer, hvilket spændes fint op mod en baggrundshistorie, hvor man får glimt ind i et småkynisk miljø for asiatiske postordrebrude.

Jens Albinus og Mikkel Boe Følsgaard er for veltrænede til at være autentiske fiskertyper, men det glemmes i fine scener, som da Ulrik tager sin nye kone ud og danse moderne, mens hele landsbyen kaster misbilligende øjne. Albinus’ trodsige disco-trin er hele biografbilletten værd.

Hvad: »Rosita«.

Hvem: Instruktør: Frederikke Aspöck. Medvirkende: Jens Albinus, Mikkel Boe Følsgaard og Mercedes Cabral.

Hvor: Biografer over hele landet.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.