Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.
Kommentar

Redaktør om sæsonens operaprogram: Spændvidde med huller

Søren Kassebeer byline til bøgsektionen.
Søren Kassebeer byline til bøgsektionen.

Som den afgående kongelige operachef, Sven Müller, så rigtigt skriver i Det Kongelige Teaters nye sæsonprogram: »Operaens verden er fyldt med fortællinger, der er relevante og vedkommende på tværs af tid og sted.« Det kan man på den anden side sige om alle kunstarter, så egentlig er der dermed ikke sagt så meget. Operaen som genre har til gengæld uomtvisteligt et helt særligt imageproblem, som det må være meget svært at tackle for enhver operachef: På den ene side skal den blive ved med at turde, den må ikke blive til museumsstykker eller publikumsleflende letvægteri. På den anden skal man ikke gå ret meget i operaen, hverken herhjemme eller i udlandet, for at se, at publikum ikke afspejler befolkningens sammensætning så bare nogenlunde, hverken socialt, etnisk eller aldersmæssigt.

Hvad man skal gøre ved dét, ved jeg ikke, men jeg kan da konstatere, at det endnu engang er lykkedes at sammensætte et sæsonprogram, der favner ret så vidt. Fint nok. Den meget nulevende britiske komponist Thomas Adès´ »The Exterminating Angel« kan jeg næsten ikke vente med at se, ikke mindst efter den fantastiske opførelse i den forgangne sæson af hans geniale operadebut, »Powder Her Face«, og i den anden ende af skalaen - såvel kronologisk som musikalsk - er der gode gamle halvdanske Kuhlaus syngespil »Lulu«. Selv om Kuhlau ikke når den Mozart til sokkerholderne, der komponerede det syngespil,»Tryllefløjten«, som »Lulu« har rødder tilfælles med, ja, så kan det sagtens blive rigtig sjovt. Og i hvert fald kulturhistoriske interessant.

Der er også godbidder fra det store italienske operarepertoire, og det skal der være, men ærgerligt, at Den Kgl. Opera aldeles har sat Richard Wagner og Richard Strauss på standby. En operasæson uden mindst ét værk af én af de to store richard´er er og bliver en hullet oplevelse, sorry. Man har åbenbart ikke kræfterne til at løfte opgaven, og set i det lys er det selvfølgelig fornuftigt at lade være med at prøve, men løftes skal den, på et eller andet tidspunkt, igen. Her er der virkelig noget at arbejde på for den nye operachef, John Fujiames.

Tre anbefalinger:

»Rigoletto«. Verdi, når han er allerbedst, iscenesat af ingen ringere end Aniara Amos. Premiere: 10. september.

»Pigen fra Vesten«. Den mindst kendte af den store Puccinis store operaer. Endelig! Premiere: 10. november.

»The Exterminating Angel«. Komponisten Thomas Adés møder filminstruktøren Luis Buñuels i en opera fra 2016. Lyder mere end lovende. Premiere: 23. marts 2018.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.