Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Publikum strømmer til københavnske teatre

De fem teatre i hovedstadens teatersamarbejde har til sammen solgt 34.000 flere billetter end sidste år – og mange melder allerede nu om en dramatisk stigning i forsalget til næste sæson.

»Toves værelse« med Paprika Steen som Tove Ditlevsen og Lars Brygmann som forfatterens mand Victor Andreasen fik publikum s til at strømme til Folketeateret i København. Foto: Thomas Petri
»Toves værelse« med Paprika Steen som Tove Ditlevsen og Lars Brygmann som forfatterens mand Victor Andreasen fik publikum s til at strømme til Folketeateret i København. Foto: Thomas Petri

Teatrene under Det Københavnske Teatersamarbejde melder samlet set om en pæn fremgang i denne sæson. Man har solgt omkring 34.000 flere billetter end i sæsonen før. Også forsalget til den kommende sæson er begyndt godt: Det ligger i øjeblikket på godt 60 procent over niveauet sidste år.

Årsagerne til den glædelige vækst er ikke helt klarlagt. Om man for eksempel har præsenteret publikum for bedre teaterstykker. Eller om folk bare har overvundet diverse kriser og fået flere penge mellem hænderne.

»Samarbejdet mellem de københavnske teatre går i hvert fald bedre. Vi har fået et mere overskueligt katalog, og billetkøbet er også blevet nemmere. Dertil kommer, at folk igen selv kan sammensætte deres sæson på tværs af teatrene,« siger Lotte Undén, kommunikationschef for Folketeatret på Nørregade, der tegner sig for en del af væksten.

»Vores sæson er som helhed gået overordentlig godt. »Jean de France« blev ikke helt den succes, vi havde regnet med, men »Toves værelse« oversteg til gengæld alle håb og endte med at sælge 7.000 billetter over forventning. Den tegnede i øvrigt ikke stor i forsalget, men salget tog til efterhånden – vi var på et tidspunkt oppe på at sælge 700 billetter om dagen,« siger Lotte Undén.

Sæsonen på Folketeatret er ikke helt slut endnu. Teatrets salg i sidste sæson var på 68.000 billetter og vil ende på omkring 75.000 i år.

H.C. Gimbel, direktør på Teater Republique, kan se tilbage på samme tendens:

»De hjemlige forestillinger er gået godt,« siger han. »En stor del af fremgangen skyldes de store succeser med »Sommeren uden mænd« og »Topmøde«. Fremgangen skal også ses i lyset af, at vi sidste år havde forestillinger med plads til kun 50 publikummer ad gangen – hvor vi i denne sæson har haft opsætninger med plads til 400.«

Teater Republique har solgt omkring 10.000 flere billetter til danske forestillinger end sidste år. Hvis man regner de internationale opsætninger med, er der tale om en samlet stigning på omkring 50 procent.

Men også på det jævne

Fremgangen for teatersamarbejdet som helhed trækkes af nogle teatres ekstra store succeser – og dækker dermed over en mere almindelig sæson på andre teatre.

Stine Bille Olander fra Nørrebro Teater melder samlet set om en nogenlunde uændret interesse fra publikum.

»Vi havde et svigtende billetsalg til forestillinger på Rialto:Teatret – og det var ventet,« siger hun. »Nedgangen dér opvejes så af et mersalg på shows, events og arrangementer, der er en del af teatrets rammeaftale. Den vækst er på 25 procent i forhold til sidste sæson.«

Teatret solgte omkring 64.000 billetter i sidste sæson og 62.000 i indeværende. Det er samlet set en lille nedgang på tre procent.

Noget lignende gælder Betty Nansen Teatret.

»For nu at være helt ærlig: Det var ikke nogen god sæson,« siger direktør Vibeke Windeløv – uden at komme nærmere ind på detaljerne.

»Men vores forsalg til den kommende sæson tegner virkelig, virkelig godt. Det er for vores vedkommende det bedste forsalg i tre år. Så vi er helt utrolig glade lige nu.«

Nøglen til succes er ifølge Vibeke Windeløv spændende fortællinger og interessante instruktører. »Og måske en anelse mindre intellektuelt teater.«

Østre Gasværk Teater tegner sig for hovedstadens ubetinget største publikums-stigning: Man havde godt 55.000 gæster i sidste sæson plus godt 11.000 publikummer på turneer i teatrets egen produktion. Antallet af solgte billetter har for længst rundet de 110.000 – og sæsonen er ikke engang til ende endnu. Succeserne er hovedsagelig fordelt på forestillingerne »Vores Sensommer«, »Shubidua – the Musical« og senest »Cykelmyggen Egon møder Tommelise«.

Teatret på Østerbro har også godt gang i forsalget og har foreløbig langet godt 26.000 billetter til »Jordens Søjler« over disken.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.