Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Portræt: Selv utro ægtemænd bøjer sig i støvet for Beyoncé

Beyoncé er rimeligt ligeglad med at se både jaloux og skør ud. Det blev hun nødt til at gøre op med sig selv, inden hun udsendte et videoalbum, som forvandler generationer af afro­amerikanske kvinders og hendes egen smerte til »Lemonade«.

Popmusikkens præsidentpar, Beyoncé og Jay Z: Sangerinden lufter alt det private vasketøj på sit nye ?»videoalbum Lemonade«.
Arkivfoto: Lucas Jackson/Reuters
Popmusikkens præsidentpar, Beyoncé og Jay Z: Sangerinden lufter alt det private vasketøj på sit nye ?»videoalbum Lemonade«. Arkivfoto: Lucas Jackson/Reuters

»Er du mig utro?« spørger hun. Vandet fosser ud ad de to tunge døre, og Beyoncé troner frem i en jalousi-gul sommerkjole med et baseballbat i hånden. Hun vugger hen ad gaden forbi børn, der danser regndans i kaskader af glasskår og vand fra de bilruder og brandhaner, hun smadrer på sin vej.

En verden, der siden torsdag havde været badet i lilla, skiftede lørdag nat farve til gul, da Beyoncé udgav, hvad hun kalder »et visuelt album« sammen med TV-giganten HBO og musikstreamingtjenesten Tidal – sidstnævnte er hendes mand, Shawn »Jay Z« Carter, frontfigur for.

Det var nu ikke for at stjæle rampelyset fra Prince, for »Lemonade« blev allerede annonceret en uge tidligere med en kryptisk teaser på HBO. Men det er umuligt ikke at løbe med opmærksomheden, når man udgiver det, der ved første øjekast ligner en af historiens mest potente skilsmisseannonceringer. Især når den utro ægtemand, Jay Z, som albummet handler om, er en af hiphoppens helt store koryfæer.

»Lemonade« fortæller historien om en kvinde i et ægteskab, om sort magi, om menstruation, om afrikansk tribalisme og mest af alt om utroskab. Den timelange video er inddelt i kapitler opkaldt efter følelsesstadier som »Intuition«, »Denial« og »Anger«.

Baggrunden er livet i Syden i USA, og gennem værket møder vi forskellige kvinders ansigter helt tæt på, fotografier af politidræbte afroamerikanske unge, borgerrettighedsforkæmperen Malcolm X, hvis taler er samplet ind, og tennisspilleren Serena Williams der danser. Det er ikke første gang, at den 34-årige popstjerne fra Texas bruger overraskelsen som element i sin udgivelsesstrategi. Hun startede en trend i branchen i 2013, da »Beyoncé« udkom fra den ene dag til den anden.

Dagen før hendes optræden til årets Super Bowl slap hun i februar overraskelsen »Formation« løs. En hyldestsang med politisk klang til hendes afroamerikanske rødder og en video stopfyldt med referencer til »Black Lives Matter«-bevægelsen og storbyen New Orleans, som blev hærget af orkanen Katrina i 2005. Det lykkedes hende at overstråle Coldplay og Bruno Mars og overtage halvlegsshowet i en sådan grad, at hendes optræden kommer til at være forankret i populærkulturen på lige fod med andre legendariske halvlegsshows som Madonnas, Janets og Michael Jacksons.

Verdensstjerner fandt sammen

Sangerinden fra Texas har formået at bygge en solokarriere op uden for pigegruppen Destiny’s Child, som hun debuterede med i 1997. Forholdet til rapperen Jay Z voksede ud af årtusindeskiftet og blev cementeret med duetten »Crazy in Love« fra 2003, der samtidig slog fast, at Beyoncé ikke bare var en stemme i en gruppe, men en kunstner med seriøst verdensstjernepotentiale.

Ti år efter udgav parret »Drunk in Love«. Kun tre måneder senere i maj 2014 slap fotomateriale ud af Beyoncé’s søster Solange, der angreb Jay Z i en elevator. Siden har rygterne om hans utroskab svirret, og måske er det med reference til deres største fælles hit, når Beyoncé på »Lemonade« spørger:

What’s worse, looking jealous or crazy? More like being walked all over lately, I’d rather be crazy.

Beyoncé er privat og selvudleverende på samme tid. Hun havde den fulde kontrol, da hun i 2012 lancerede en Tumblr-side med fotos, som lukkede fansene helt ind i privaten og instruerede og producerede en selvbiografisk dokumentarfilm.

Rygterne om utroskab og skilsmisse håndterede ægteparret i 2014 ved at annoncere en verdensomspændende fællesturné, og med »Lemonade« så godt som bekræfter Beyoncé Jay Zs utroskab og aflyser skilsmissen på én og samme tid.

Jay Z rapper i »Drunk in Love«, at han er som Ike Turner og refererer til en scene i filmen om Tina Turner, hvor Ike tvinger en kage i konen. Denne gang er det Beyoncé, der tvinger kagen i Jay Z. Hun tager os med gennem vrede, tomhed og tab, men hvis man venter på hævnen, venter man forgæves. videoens sidste kapitler hedder tilgivelse, håb og forløsning.

De afsluttende sekvenser består af par, der griner og kysser, private optagelser af Beyoncé, der fodrer Jay Z med bryllupskage og familielivet med datteren, Blue Ivy. Alt sammen til tonerne af Beyoncé der synger, at hun vil give Jay Z en chance til.

Hendes hævn var tilsyneladende at afsløre sin utro mand på et helt album med en timelang video og bagefter få ham til at udgive det eksklusivt på sin egen streamingtjeneste. Mere behøver hun ikke at svælge i den følelse. For selv om hævnen er gul som citron, har den aldrig været sødere.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.