Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Popcorn Time lokker unge danskere til at se film ulovligt

Den gratis og ulovlige PopCorn Time er den fjerde mest brugte streamingtjeneste blandt unge i Danmark. 11,8 procent af de 15-29-årige bruger tjenesten. Filmproducenter vil gribe ind.

Den gratis og ulovlige PopCorn Time er den fjerde mest brugte streamingtjeneste blandt unge i Danmark. Foto: SF Film
Den gratis og ulovlige PopCorn Time er den fjerde mest brugte streamingtjeneste blandt unge i Danmark. Foto: SF Film

Den nye, ulovlige streamingtjeneste PopCorn Time, hvor man via en app kan downloade aktuelle film og tv-serier gratis, er på kort tid blevet særdeles udbredt i Danmark. Tjeneste betaler ikke royalties til filmproducenterne, men henter film og serier på pirat-sites.

Tjenesten findes på 44 sprog og er i lyntempo blevet populær i en række lande. I USA vokser den hastigt, og i Sverige er app´en, som giver adgang til tjenesten, downloaded i titusindvis.

Også i Danmark har den hurtigt fået luft under vingerne. Helt nye tal fra medie- og kommunikationsbureauet Mindshare, der de seneste 10 år løbende har undersøgt danskernes medievaner, viser, at PopCorn Time er det fjerde mest brugte streamingtjeneste blandt 15-29-årige danskere, og sammen med HBO Nordic tjenesten den femte mest brugte blandt de 15-60-årige.

11,8 procent, svarende til næsten hver ottende, af de 15-29-årige bruger PopCorn Time, viser Mindshares tal fra februar, der bygger på en undersøgelse blandt 1.200 repræsentativt udvalgte danskere. Kun Netflix, dr.dk og Viaplay, bruger de unge mere. 40 procent af de unge siger, at de kender PopCorn Time.

Hos de 15-60-årige indtager PopCorn Time en delt femteplads sammen med HBO Nordic. 5,3 procent bruger den gratis streamingtjeneste, og 18,5 procent kender til den.

Martin Ove Rasmussen, nordisk direktør i Mindshare, er ikke overrasket over, at de yngste forbrugere tiltrækkes af PopCorn Time.

»Det er altid de unge, som hurtigst tager nye teknologier til sig, og det er også dem, der er eksperimenterende og afprøvende, når det gælder noget nyt. De er måske også mindre tilbøjelige til at tænke på rettigheder,« siger Martin Ove Rasmussen.

Han tror, at de unges motiv til at bruge PopCorn Time i højere grad er, at de her hurtigere end på andre streamingtjenester kan få adgang til nye film til og serier, og i mindre grad at de kan se dem gratis.

»De unge er vant til at kunne få tingene her og nu. De er også på Netflix, men de vil ikke vente med at se de nye film og serier - heller ikke selv om det er ulovligt. På PopCorn Time skal de ikke vente på det nyeste, som man skal på Netflix, HBO eller andre streamingtjenester,« siger Martin Ove Rasmussen.

Han mener, at man moralsk selvfølgelig skal betale for de film og serier, man ser, men det undrer ham ikke, at de unge bruger PopCorn Time, selv om det ikke er lovligt.

"De unge er desværre vænnet til, at alt digitalt indhold er tilgængeligt og gratis. For dem er film "bare" indhold som alt muligt anden viden og underholdning. Men de ved godt, at det er ulovligt," siger Martin Ove Rasmussen.

Han mener, at de unge ville være villige til at betale for de nye film og serier, hvis de hurtigere var tilgængelige på andre tjenester end PopCorn Time.

»Det er erfaringen fra andre områder. Lige så snart der er tilgængelighed, så vil folk betale. Det kan vi f.eks. se med Netflix,« siger Martin Ove Rasmussen.

Han tror, at forbruget af PopCorn Time er afhængig af, hvor hurtigt andre tjenester er i stand til at lancere nye film og tv-serier.

»Hvis de øger tempoet, så vil forbruget af PopCorn Time mindskes over tid. Hvis ikke de gør det, så øges forbruget,« siger Martin Ove Rasmussen.

De danske filmproducenter er oprørte over, at PopCorn Time viser film og serier uden at betale. Branchen er i forvejen hårdt økonomisk trængt, bl.a.  fordi man har mistet store indtægter fra salget af DVDer. Det har betydet, at antallet af nye danske film er faldet de seneste år. I går foreslog bl.a. filmselskabet Zentropa her på berlingske.dk, at branchen undersøger muligheden for at uddele bøder til dem, som bruger PopCorn Time. Han foreslår bøder i størrelsesordenen 1.500-2.000 kroner.

Klaus Hansen, direktør i Producentforeningen, der er interesseorganisation for danske film- og tv-producenter, siger, at branchen i mange år har kæmpet for, at distributørerne økonomisk skal bidrage til dansk film.

»Nu kommer der så oven i købet en tjeneste, hvor de enkelte producenter kan se, at deres titler i massive mængder bliver downloaded fra en ulovlig tjeneste, uden at der bliver betalt for det,« siger Klaus Hansen.

Han opfordrer politikerne til at oprette et instrument, ssom kan sikre filmproducenternes rettigheder.

»Vi har selv i en årrække bedt om, at der oprettes en politienhed, som er i stand til at håndtere kriminalitet på nettet, herunder ulovlig download. Jeg er ikke i tvivl om, at det, PopCorn Time gør, er ulovligt,« siger Klaus Hansen.

Han støtter ideen om at uddele bøder.

»Zentropa og Fridthjof Film har haft kontakt med et advokatfirma, som har foreslået det koncept, og det skal helt klart afprøves. Producenterne er  desperate, så vi må prøve alt af inden for lovens grænser,« siger Klaus Hansen, som føler sig sikker på, at de unge ville betale, hvis de vidste at det var ulovligt at se film uden at betale.

 

 

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.