Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Podcast er stadig for de få – men de elsker det også

Mens podcast som radio-genre vokser kraftigt og oplever stor vækst i antallet af download, er det stadig under en tiendedel af danskerne, der bruger mediet.

Den Korte Radioavis med Kirsten Birgit Schiøtz Kretz Hørsholm er Radio 24syvs mest downloadede podcast. Men ellers er der god plads til nicherne i genren.
Den Korte Radioavis med Kirsten Birgit Schiøtz Kretz Hørsholm er Radio 24syvs mest downloadede podcast. Men ellers er der god plads til nicherne i genren.

Når det handler om tendenser og udvikling i mediebilledet, er der få ting, der har så meget medvind i disse år som radio-podcast – altså muligheden for at downloade lydprogrammer til aflytning på især smartphones.

I denne uge annoncerede DR for eksempel, at programmet Filmland, hvor Per Juul Carlsen vender de nyeste film, helt forlader P1s sendeflade for at fortsætte tilværelsen udelukkende som podcast. Og hos Radio 24syv er podcast-brugen blevet så stor en del af lyttemønstret, at genren har fået sit eget satire-program, »Podcastland«, der fører lytteren rundt i opdigtede podcast-universer.

Men trods medvinden er podcast-genren stadig for en begrænset del af af befolkningen, viser den nyeste opgørelse fra DR Medieforskning. Ni procent af danskerne lyttede i 2016 mindst en gang om ugen til en podcast, og det tal var det samme som i 2015.

Antallet af mennesker, der havde prøvet at downloade en podcast var dog steget lidt – fra 64 til 68 procent – og hos både DR og Radio 24syv oplevede man en kraftig stigning i antallet af downloads. Hos DR 60 procent og hos Radio 24syv 65 procent.

»De der henter podcast, de henter flere og flere. Det er nok et realistisk billede, at når man først har fundet det, så knuselsker man det,« siger Dennis Christensen, der er chef for DR Medieforskning. Han tror, at podcast har potentialet til at nå videre ud, men det kommer ikke til ligefrem at udrydde radioen.

»Radiolytning er som at åbne for hanen, og så lade vandet løbe, og så stikker man øret til det en gang imellem. Mens podcast er et tilvalg, hvor du vælger noget ud, som du aktivt lytter til. Når jeg står nede ved min pladesmed, så er det jo ikke podcast, de har kørende, det er P3, men den kører så også otte timer daglig. Så man skal passe på ikke at have for store ambitioner på podcastens vegne,« siger Dennis Christensen.

Til gengæld mener han ikke, at podcast tager lytter-andele fra live-radio, netop fordi måden, man bruger det, er så forskellig, . Så man kan ikke sammenligne det med TV-streaming, der kæmper med flow-TV om de samme seere.

I podcast-universet er det også i høj grad de smalle programmer, der trækker et trofast publikum. Selv om det über-populære DR-talkshow »Mads & Monopolet« topper download-listen, så er det fra DR typisk P1 programmer om viden og dokumentarer, der er populære, mens et meget nørdet program som »Fodbold FM« hos Radio 24syv er blandt stationens største hits, der downloades 15-20.000 gange hver uge. Hos 24syv er topscoreren dog »Den korte Radioavis«, hvor hver episode downloades 40-45.000 gange, men også Millionærklubben har sine faste downloadere, fortæller Søren Hugger Møller, der står for podcast på Radio 24syv.

»Nicheprogrammer fylder godt op i podcast-universet, men overordnet set er det nok i comedy- og dokumentargenren, man ser den største vækst. I dokumentarer og montager kan man bruge andre fortællemetoder end i live-radio, mens Comedy generelt er populært og afslappende at lytte til,« siger Søren Hugger Møller, der også ser genren, som en vej, hvis podcast skal nå bredere ud.

»Det at gamle radiostjerner som Anders & Anders (Lund Madsen og Breinholt, red) og Peter Falktoft og Esben Bjerre er begyndt at lave deres egne podcast, tror jeg kan sprede mediet bredere ud. Ligesom at både vi og DR er begyndt at lave podcast-first – altså særlige programmer, der ikke først er sendt i radioen – udvikler genren,« siger Søren Hugger Møller.

Også Dennis Christensen tror, at podcast-genren kan nå over de ni procents udbredelse: » Men hvor nogen vil få noget ud af 10-20 podcast om ugen, vil andre måske kun få tid til en enkelt i ny og næ. For pointen er, at man skal lytte efter, og det tager tid. Og tid er noget af det sværeste at få fra folk,« siger DR-medieforskeren.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.