Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Operafestival vil være endnu bedre og bredere

Tenoren Peter Lodahl er ny chef for Copenhagen Opera Festival. »Det er en hybrid med helt enestående muligheder og uden lige mange steder,« siger han.

Callum Thorpe i Händels Apollo & Dafne« i Børssalen. Fra Copenhagen Opera Festival 2016. Foto: : Mathias Løvgreen Bojesen
Callum Thorpe i Händels Apollo & Dafne« i Børssalen. Fra Copenhagen Opera Festival 2016. Foto: : Mathias Løvgreen Bojesen

 

Sang til lands, sang til vands - og især masser af sang i den frie luft.

Årets udgave af Copenhagen Opera Festival løber fra 30. juli til 9. august og bliver den niende i rækken.

Københavnere og turister kan genfinde Operacyklen med optrædener i Tivoli, Valby Parken, Enghave Parken og flere andre steder.

Den rullende forestilling bliver Ruggero Leoncavallos vemodige og altid meget vedkommende »Bajadser« fra 1892. Et skelsættende værk inden for realistisk opera.

Man får også helt nyskabte toner i form af komponisten Louise Alenius Boserups lige så realistiske »Silent Zone« om en dysfunktionel familie og dens tabuer og traumer.

Peter Lodahl er ny direktør for festivalen og satser på det kendte og det ukendte.

»Copenhagen Opera Festival har altid været en hybrid helt for sig selv,« siger han.

»Vi ejer en folkelig side og gør os alligevel i en kunstart med et elitært rygte. Det er en hybrid med helt enestående muligheder og uden lige mange steder.«

Direktøren plejer selv en karriere som operatenor og kan i vidt omfang trække på sine forbindelser over hele kloden.

Han har fx taget en uformel snak med mange af sine sangerkolleger efter tæppefald på de store operahuse. Om de ikke kunne komme forbi København til sommer og optræde?

»De får lyst til at besøge vores festival og vores by,« siger han.

»Også selv om vi ikke altid kan give den løn, de er vant til«.

En af de større fjer i hatten bliver Christiane Karg - af mange regnet for Tysklands mest spændende sopranstjerne lige nu. Peter Lodahl har også haft sit professionelle øre åbent og fundet lovende navne i den yngre generation.

For eksempel sydafrikaneren Levy Sekgapane, der debuterede for bare tre år siden og allerede har vundet flere konkurrencer.

Et andet højdepunkt bliver udnævnelsen af den kun 26 år gamle Elsa Dreisig til Årets Operatalent. Den dansk-franske sopran blev verdenskendt sidste år som vinder af Plácido Domingos krævende sangkonkurrence, Operalia.

Flere af nyhederne vil formentlig gøre sig hos både kendere og tilfældige mennesker på forbifart.

Malmö Symfoniorkester medvirker i en koncertversion af Léo Delibes’ tragiske »Lakmé« fra 1883 med den store Blomsterduet i første akt. Værket har ikke været opført på dansk jord i mere end 100 år.

Ikke så få arrangementer satser også på solister i større tal - herunder den såkaldte Paradekoncerten om søndagen med hele ti optrædende, Årets festival byder også på fire koncerter med fuldt symfoniorkester.

Man kan høre Det Kongelige Kapel plus solister som Hanne Fischer og Johan Reuter i et program med musik af Giuseppe Verdi og Giacomo Puccini. Eller for den sags skyld operette med Palle Knudsen og Sofie Elkjær Jensen i selskab med Tivolis symfoniorkester.

»Festivalen har altid villet gøre opera mere tilgængelig,« siger Peter Lodahl.

»Det ligger simpelthen i vores DNA.«

Årets festival vil brede sig over i alt 15 spillesteder.

Man stiller for eksempel Wilhelm Scenen ved Torvehallerne op igen og fortsætter traditionen med opsætninger inden døre, denne gang med solokoncerter i Børssalen på Slotsholmen.

En helt anden slags nydannelse bliver opera om opera:

Helios Collective fra Storbritannien har skabt en forestilling om Giacomo Puccini og hans liv som skørtejæger – set gennem hans skinsyge hustrus øjne. Ganske almindelige sangelskere kan også få indblikke i den professionelle sangers arbejde med stemmen:

Festivalen har bedt sangpædagogen Gregory Lamar fra New York om at undervise en række operaprofiler ved åbne mesterkurser.

 

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.