Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Operaen: En sæson med forskel og folkelighed

Der er stor bredde i repertoiret på Den Kongelige Opera.

Operaen går uden om de store klassikere i den kommende sæson.
Operaen går uden om de store klassikere i den kommende sæson.

Det er måske lidt tarveligt, men det er også fristende: At pege på det, Den Kongelige Opera ikke spiller i næste sæson. Ingen nye Verdi- og Wagner-.opsætninger. Intet af Richard Strauss. Intet af Mozart.

Set i det lys kan man i hvert fald ikke beskylde nationalscenen for at lefle for det klassikerelskende danske og internationale operapublikum. Heller ikke selv om der bydes på en nyopsætning af alle tiders skønneste operatåreperser, Puccinis »La bohème«, iscenesat af vores egen dygtige Elisabeth Linton.

Til gengæld får man noget i hvert fald på papiret så herligt som operettekomponisten Jacques Offenbachs store alvorlige opera »Hoffmanns eventyr«, der virkelig kan være en oplevelse med de rette sangere og den rette iscenesættelse, foruden den skønne, tidlige engelske barokkomponist Henry Purcells »Fairy Queen«, der med sin talte dialog og sine indlagte musiknumre er noget både fint, fremmedartet og folkeligt.

Der er også, om end på en anden måde, lagt op til folkelighed i form af Bertolt Brechts og Kurt Weills »Mahagonny«, der emmer af dejlig mellemkrigstids-Berlin-vulgaritet, og i Rossinis festligt fjollede »Rejsen til Reims«, og med Jake Heggies »Dead Man Walking« er vi både i operaen og Hollywood, for den historie findes også på film. Så jo, det ligner en tanke: Den Kongelige Opera vil gerne vise nye og gamle gæster, at opera i den brede betydning af ordet er mange ting. Det kan man ikke have noget imod.

At vi også er velsignet med et glimrende operaorkester, der kan mere end spille opera, kan man forvisse sig om ved nogle koncerter med Det Kongelige Kapel, der i næste sæson lægger koncertvægten et sted, hvor det virkelig er på hjemmebane: I romantikken og det 20. århundrede.

Alt i alt er der derfor meget af have sine forventninger i, og hvad opera angår kan det som bekendt gå alle mulige veje. Opera er det muliges kunst, nogle gange lykkes det, andre gange mislykkes det på højt niveau, andre gange lykkes det slet ikke.

Held og lykke.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.