Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Ny rapport: Sådan overlever din kultur- og medievirksomhed

»Kunder skal dyrke dine produkter, som fodboldfans dyrker deres klubber,« siger medieekspert Leif Ulbæk Jensen om PricewaterhouseCoopers årlige rapport om det globale kultur- og medieforbrug.

Den norske TV-serie »Skam« (billedet) er et kulturprodukt der har formået at skabe en særligt dedikeret fanskare, og er derfor et eksempel på hvordan kulturvirksomheder skal klare sig i de kommende år, siger Leif Ulbæk Jensen fra PwC.. 
Den norske TV-serie »Skam« (billedet) er et kulturprodukt der har formået at skabe en særligt dedikeret fanskare, og er derfor et eksempel på hvordan kulturvirksomheder skal klare sig i de kommende år, siger Leif Ulbæk Jensen fra PwC.. 

Forbrugerne er troløse i deres foretrukne kulturforbrug, samtidig med at distributionsteknologien er i rasende udvikling. Det viser den årlige rapport om det globale medie- og kulturforbrug fra konsulent og revisionsfirmaet PwC (Pricewaterhousecoopers), der anbefaler virksomheder inden for området at skabe den mest overbevisende, involverende og intuitive brugeroplevelse i de kommende år.

Skal man udtrykke strategien i en one-liner, hedder det: »Gør kunden til din fan«.

Det har virksomheder i en eller anden forstand altid forsøgt at gøre, siger partner i PwC, Leif Ulbæk Jensen, men udviklingen har yderligere forstærket behovet for dette fokus, siger han.

»Historisk har medievirksomheder fokuseret på en kombination af deres indhold og distribution som en måde at differentiere sig fra konkurrenterne. Fremover skal man kende sine dedikerede brugere til bunds og vide, hvordan man skaber yderligere omsætning fra dem,« siger Leif Ulbæk Jensen til Berlingske.

PwC’s Global entertainment and media outlook 2017–2021 viser, at medie- og underholdningsindustrien globalt set vil vokse med en samlet årlig vækst på 4,2 %, og dermed sakker væksten i branchen bagud i forhold til væksten i det globale BNP. I Danmark stiger væksten med en årligt gennemsnitlig vækst på knap 2 % fra 61,1 mia. kroner i 2016 til 67,4 mia. kroner i 2021.

»Når væksten forventes lavere i Danmark end andre steder, så har det den positive forklaring, at vi er et højteknologisk samfund med et velfungerende internet og 4g net. Danmark har været på forkant og har allerede haft nogle af de her gevinster som først nu kommer i andre dele af verden, hvor den største vækst forventes i Afrika og Asien« siger Leif Ulbæk Jensen.

Det betyder, at markedet for musikstreaming eksempelvis er ved at være mættet i Danmark, og at der derfor snarere er tale om at de forskellige tjenester bytter kunder, snarere end skaber ny vækst. Og i den henseende kommer fan-strategien i spil.

»Det koster mange penge at få kunder ind i folden, og derfor er det uhyre vigtigt at fastholde dem via gode kundeoplevelser. Aviser skal eksempelvis kende deres læsere og levere nøjagtigt det indhold de forventer,« siger Leif Ulbæk Jensen.

Kunstig intelligens

Kunstig intelligens, der kan forstå store mængder af data og understøtte forbedrede brugeroplevelser, samt inddragelse af fansenes erfaringer er nøgleredskaber til at kende sine kunder, siger Leif Ulbæk Jensen, der blandt andet henviser til Lego, der forstår at engagere fans ved udvikling af nye produkter. Andre eksempler på dette er den norske tv-serie »Skam«, Spotify og Apple.

Den teknologiske udvikling er et omdrejningspunkt i virksomhedernes strategi i konkurrencen om at skabe den mest eftertragtede brugeroplevelse. De modeller, der anvendes til at skabe værdi, er i stadig større grad baseret på direkte markedsføring til forbrugerne – de såkaldte direct to consumer (D2C)- strategier – som teknologien har gjort mulig, og som er kendetegnet ved flere valgmuligheder og bedre kontrol for brugerne. Eksempelvis vil internetvideoer i løbet af de næste fem år vokse med en årlig gennemsnitlig vækst på 11,6 % og streaming af musik med en årlig gennemsnitlig vækst på 20,7 % på globalt plan.

»Kombineret med en fantastisk brugeroplevelse kan virksomhederne styre teknologien og anvende data med henblik på at skabe en gunstig cirkel, hvor en større involvering af brugerne giver mulighed for at indhente endnu flere data og få større indsigt i, hvad det er brugerne vil have. Denne forståelse gør det muligt for virksomhederne at skyde sig nærmere ind på og involvere deres kernepublikum og derved åbne op for nye muligheder for at generere omsætning,« forklarer Leif Ulbæk Jensen.

Christian Have, der er kreativ direktør for Have Kommunikation, siger i en kommentar til rapportens konklusioner, at det er rigtigt, at både kultur- og medieproducenter selvsagt skal sætte deres kunder i centrum og kende deres behov.

»Men der er jo også brug for overraskelsen. Særligt skal kulturproducenter, men også medier, kunne levere det folk ikke forventer. Havde DR på forhånd spurgt om folk ville være interesseret i at se en TV-serie om Christiansborg-politikere, der snakker med hinanden, så var »Borgen« aldrig blevet til noget. Hvis du ikke kan overraske, kan du ikke klare dig konkurrencen,« siger Christian Have.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.