Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Ny operachef: Opera skal være andet end museum

I sit første sæsonprogram som chef for Den Jyske Opera præsenterer Philipp Kochheim både glemte skatte, et helt nyt ensemble - og en opera for nyfødte.

Den Jyske Operas nye chef, Philipp Kochheim, er klar med sit første sæsonprogram og flere andre nyskabelser for det 70 år gamle kompagni. Foto>: Ditte Chemnitz.
Den Jyske Operas nye chef, Philipp Kochheim, er klar med sit første sæsonprogram og flere andre nyskabelser for det 70 år gamle kompagni. Foto>: Ditte Chemnitz.

En hvirvelvind er faret gennem Den Jyske Opera. Han hedder Philipp Kochheim og tiltrådte som ny operachef 1. maj. I  dag var han så i København for at præsentere programmet for sin første sæson, 2018-19 – foruden en masse andre nyskabelser i det 70 år gamle operakompagni.

»Da jeg jeg blev opfordret til at komme her, sagde jeg, at det vil jeg meget gerne, men kun hvis I forstår, at jeg kommer ikke til at gøre, som man altid har gjort,« siger 47-årige Kochheim, der kommer fra en stilling som operachef ved Staatstheater Braunschweig, ét af Tysklands ældste teatre. Han er kendt for at blande nyt og gammelt på en særdeles succesfuld måde og for at finde glemte eller oversete værker, der kan supplere standardrepertoiret.

»Siden 1500-tallet er der komponeret flere end 90.000 operaer, og vi spiller kun mellem 50 og 60 af dem. Det har ført til en meget farlig situation, hvor opera synes at være en slags hemmeligt sprog der kun tales af en kulturel elite,« siger han. »Vi mister publikum. Fordi især unge ikke kommer – og jeg forstår dem faktisk godt. For dem er opera ikke en mulighed, de opfatter som relevant.«

Derfor har han valgt at indlede sin første sæson med en opera, der har ligget gemt og glemt i flere end 40 år, Mieczyslav Weinbergs »Passageren«, baseret på autentisk beretning fra én af de få overlevende fra Auschwitz, blev forbudt og forsvandt i 1960ernes Rusland og først uropført i 2010.

»Det er en meget menneskelig historie, som med sit tema om skyld og tilgivelse stadig er aktuel,« siger han. »Den er et eksempel på, at opera kan være andet end museum.«

»Passageren«, der har premiere i Musikhuset Aarhus 22. august 2018, bliver den første forestilling, hvor et spritnyt tilbud om gratis billetter til unge og studerende under 31 år, som er medlemmer af klubben ARoS30, træder i kraft.

»Min bestyrelse var ved at falde ned af stolen, da jeg foreslog det. Men de indtægter, vi mister, opvejes forhåbentlig af, at flere unge stifter bekendtskab med opera,« siger han.

Nyt er ogås en serie af danske operaer, startende med August Ennas »Kleopatra«, der fik en begejstret modtagelse ved førsteopførelsen i 1894, men siden er gået fuldstændig i glemmebogen.

»Da jeg blev ansat på Den Jyske Opera, spurgte jeg, hvilke kendte danske operaer, jeg burde kaste mig over. Men bortset fra Carl Nielsens kendte folk stort set ingen. Så jeg har gravet i arkiverne og fundet en række meget fine operaer, hvor vi nu starter med »Kleopatra«,« fortæller han.

Planen er at iscenesætteog indspille en hel serie af de glemte danske operaer.

I alt byder sæson 2018-19 på fem forskellige operaer. På programmet er også en klassiker, nemlig »Carmen« og en såkaldt tango operita, Piazzollas »Maria de Buenos Aires«, der får premiere i Pumpehuset i København. Og endelig endnu en nyskabelse, babyoperaen »Hjertelyd« for de 0-2 årige, som kommer på turné over hele landet.

Men Philipp Kochheim har endnu flere nyheder i ærmet. Fra den kommende sæson får Den Jyske Opera nemlig for første gang sit eget faste ensemble på fem sangere, der netop er udvalgt ved en audition med flere hundrede unge deltagere fra store dele af verden.

»Som turnéopera uden eget hus og med kun fem årlige forestillinger kan det være svært at skabe sig en identitet i folks bevidsthed,« siger Philipp Kochheim. »Vi håber, at vores fem nye sangere, der alle har starquality, kan bliver vores ansigt udadtil, som folk gerne vil komme igen og se i nye roller og følge deres kunstneriske udvikling fra forestilling til forestilling.«

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.