Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Ny mail kan belaste leder af jazzfestivalen

Er det okay, når lederen af Copenhagen Jazzfestival siger, at man bevidst forsøger at holde sig ude af politiske konflikter? En ny mail fra Kenneth Hansen skaber fornyet debat om den omdiskuterede jazzfestival. Lederen selv beklager sit kluntede ordvalg.

Balladen omkring Copenhagen Jazzfestivals leder Kenneth Hansen fortsætter. Foto: Christian Als
Balladen omkring Copenhagen Jazzfestivals leder Kenneth Hansen fortsætter. Foto: Christian Als

En ny mail fra Kenneth Hansen sår fornyet tvivl om lederen af den københavnske jazzfestival, der har været beskyldt for diskrimination, efter at han afviste en jødisk jazzmusiker i slutningen af marts.

I mailen, som Berlingske er besiddelse af, skriver Kenneth Hansen, at den københavnske jazz festival »prøver at undgå statsfinansierede bands/grupper så vidt det er muligt. Og som festival prøver vi at holde os fri af politiske konflikter, da den tager fokus fra musikken«.

Mailen er sendt 26. marts, hvor sagen om den afviste saxofonist Alon Farber var på sit højeste. Modtageren er en privatperson, der har henvendt sig for at høre, om jazzfestivalen »afviser israelske musikere, eller om det kun er musikere fra »settlements« (bosættelser, red.),« man mener.

Kenneth Hansen afviser selv, at indholdet er kontroversielt, men det er ikke alle, der ser det sådan. Ifølge Københavns kulturborgmester Carl Christian Ebbesen (DF), er den nye mail blot yderligere grund til, at man bør undersøge, hvorvidt festivalen bedriver politik. Gør den det, vil kulturudvalget nemlig ikke længere bidrage med den millionstøtte, der bliver givet.

»Når vi giver et milliontilskud, skal det ikke bruges på at diskriminere eller skabe apartheid-lignende tilstande. Jeg bemærker, at denne nye mail også har et »vi« i sig. Det får mig selvfølgelig også til at tænke på, om det er hele jazzfestivalens bestyrelse, der udtaler sig her. Og har man ikke netop en bevidst politisk holdning, hvis man undlader at booke musikere, fordi man vil holde sig fri af politiske konflikter?« spørger Carl Christian Ebbesen, der ser frem til at få en fyldestgørende redegørelse fra festivalen efter påske.

»Jeg tror, at det er vigtigt at se på, om den åbenhed og mangfoldighed, som jazzfestivalens slår sig op på, kun gælder visse musikere fra visse lande,« fastslår Carl Christian Ebbesen.

Uheldige formuleringer

Sagen om Copenhagen Jazz Festival begyndte 26. marts, da den israelske jazzmusiker Alon Farber fik afslag på sin anmodning om at spille på festivalen til sommer. I afslaget, som Farber lagde på Facebook, skrev Kenneth Hansen: »For political reasons, we are not presenting artists from Israel these years, unfortunately«. Udtalelsen blev senere trukket tilbage af Kenneth Hansen, der vedstod, at den var »kluntet« og byggede på, at han forvekslede ordene »politics« og »policy«. Afvisningen var nemlig ikke politisk. Den handlede om sikkerhedsproblemer, som festivallederen havde overvurderet. Det sagde Kenneth Hansen efterfølgende til flere medier.

Direkte adspurgt om indholdet i den nye mail svarer Kenneth Hansen, at også den er formuleret uheldigt. Svaret skal nemlig læses som et udtryk for, at festivalen ikke agerer politisk. Når han taler om »statsfinansierede grupper« mener han bands, der bliver foreslået til programmet af f.eks. ambassader.

»Det er en lidt unødvendig kommentar. Det kan jeg godt se,« siger Kenneth Hansen og understreger, at mange ambassader henvender sig med grupper, som de mener, at jazzfestivalen skal booke.

»Men sådan fungerer det ikke,« siger Kenneth Hansen og understreger, at festivalen heller ikke har interesse i bands, der stiller op med bannere eller politiske slagord. »Vi booker festivalen uafhængigt med udgangspunkt i kvalitet og mangfoldighed. Desuden prøver vi på at holde politiske dagsordener helt ude af festivalen. Fokus skal være på det musikalske,« udtaler Kenneth Hansen.

Copenhagen Jazz Festival har allerede en gang sendt en redegørelse til sine sponsorer, som både Nordea-fonden og Statens Kunstfond er tilfredse med. Anderledes ser det dog ud for Københavns og Frederiksberg Kommune, der betragter sagen med stor alvor. Begge kommuner har tidligere efterspurgt en ny og mere fyldestgørende redegørelse.

Copenhagen Jazz Festival har tidligere tidligere sendt en undskyldning til Alon Farber, der spiller på festivalen til sommer.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.