Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Ny flygtningeopera på Det Kgl. er en fornærmelse mod tilskuernes intelligens

»Den Rejsende« fremstår i sin ubærlige firkantethed som rent amatørteater i professionel indpakning.

Opera for de tungnemme: Cecilia Lindwall som flygtningen Anne i Eva Noer Kondrups »Den Rejsende«. I baggrunden Anna Einarsson. Foto: Emil Brøbech
Opera for de tungnemme: Cecilia Lindwall som flygtningen Anne i Eva Noer Kondrups »Den Rejsende«. I baggrunden Anna Einarsson. Foto: Emil Brøbech

Nogle vil dem det godt. Nogle vil dem det ikke godt. Nogle ser nøgternt realistisk på tingene. Andres tilgang er mere emotionel. Flygtninge deler vandene og sindene, sådan er dét, og hvis man vil lave en opera om det at flygte, må man for min skyld gerne vælge side. Bare man ikke taler ned til folk.

Og det er så det, der er problemet med Eva Noer Kondrups blot 50 minutter lange og, lad os bare sige det med det samme, ubærligt dumme opera »Den Rejsende«, der lørdag havde urpremiere på Operaens intimscene, Takkelloftet. Forestillingen, der er produceret af operakompagniet Opera Plexus, solidariserer sig 100 procent med en kvinde, Anne Nihal, der er flygtet fra Syrien til Danmark, og det er fint nok, men den gør det på en så firkantet og virkelighedsforvrængende måde, at man må spørge sig selv, om Eva Noer Kondrup anser tilskuerne for at være mindre begavede. Her er et for operaen sigende replikskifte mellem Anne og forestillingens inkarnerede ondskab, den kvindelige danske »gendarm«:

Anne: »Mine smykker, min lille datter/Mine smykker, min lille datter«

Gendarmen: »Du er ikke en af vore,/er ikke dansker.«

Flygtninge bliver med andre ord afvist ved den danske grænse med den begrundelse, at de ikke er danskere. Javel, så. Senere synger Anne banalt om, at »krig er det triste ord, som kan komme over mine skælvende læber. Det er en ond fugl, som aldrig finder hvile«, og for ligesom at skære budskabet om dansk flygtningepolitik som den rene ondskab ud i pap, er der til højre på scenen et vagttårn, der giver mindelser om kz-lejre. Såvel intellektuelt som poetisk er vi nede og skrabe bunden, og at Det Kongelige Teater kan få sig selv til at lægge sit gode navn og rygte til den slags ubehjælpsomheder, er egentlig ret ubegribeligt.

I øvrigt er der, midt i jammeren, meget, der fungerer. Cecilie Lindwall og Anna Einarsson udfylder på de givne vilkår deres roller glimrende, musikerne er i top, lyset professionelt, og Eva Noer Kondrups sprødt instrumenterede musik, der klinger af både Balkan, Mellemøsten og klezmer, flyder fermt og iørefaldende mellem stemmer, accordeon, kontrabas og slagtøj. På den måde er »Den Rejsende« også en gennemført professionel operaforestilling. Det gør ikke det hele mindre ubærligt.

 

Den Rejsende

Musik og libretto: Eva Noer Kondrup. Sangere: Cecilia Lindwall og Anna Einarsson. Musikere: Andreas Borregaard, Jesper Egelund og Frans Hansen. Scenografi: Mikkel Bruhn. Lys. Jesper Kongshaug. Kostumer: Farzaneh Omidvarnia. Instruktion: Ida Fogh Kiberg. Operaen, Takkelloftet. Til 10.2.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.