Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.
Film:

Ny dansk film tæt på at blive en krigs-chick flick

Lisa Ohlins »De standhaftige« om krigsveteraner i kamp og kærlighed satser på tårevædet romantik og løftes af gode skuespillere.

Cecilie Lassen og Mikkel Boe Følsgaard begynder en fælles kamp for kærligheden. Foto: Rolf Konow
Cecilie Lassen og Mikkel Boe Følsgaard begynder en fælles kamp for kærligheden. Foto: Rolf Konow

Lisa Ohlins »De standhaftige« er det seneste bud i en bølge af danske spillefilm om krig, og det er interessant at sammenligne den med eksempelvis Tobias Lindholms nylige Afghanistan-film, »Krigen«. Lindholms film ser nemlig med sin vægt på militærteknik og frontens hverdag på Afghanistan med maskuline øjne, mens »De Standhaftige« delvist giver synsvinklen videre til kvinderne på hjemmefronten. Det gør den til en fin nyskabelse i en dansk sammenhæng, omend den sine steder kommer faretruende tæt på at blive en chick flick i sin konstruerede dramatik og forcerede tryk på tårekanalerne.

Til gengæld er der gedigne skuespilspræstationer i alle rollerne, hvor ikke mindst den tidligere balletdanser Cecilie Lassen får markeret sig som et lovende talent.

Thomas (Mikkel Boe Følsgaard) får sprængt benene af i en landmineeksplosion i Helmand, men tager det blot som endnu en udfordring, som han sammmenbidt kan træne væk. Hans højeste ønske er. at han på to nye proteser kan komme tilbage til Afghanistan og give Taleban en tak for sidst.

Hans kæreste og mor udveksler bekymrede miner, når Thomas fortæller om sine planer, og efterhånden indser hans kæreste og kommende brud Nina (Silja Eriksen Jensen), at der ikke er plads til hende i Thomas’ ambitioner om slagmarken.

Kærligheden overvinder alt

Så er der mere forståelse mellem Thomas og den balletpige, han møder på Rigshospitalets genoptræningscenter. Sofie (Cecilie Lassen) er der egentlig for at tage sig af sin døende faster (Karen Lise Mynster), men hun deler Thomas’ fighterånd og begynder at hjælpe ham med genoptræningen.

Der er gode replikker, som da Sofie spørger Thomas, om han får trænet sin bækkenbund, hvortil han forarget svarer: »Hva’... er du en fucking jordemor?« Men der er for få overraskelser, og hele turen gennem Thomas’ rehabilitering og romance med Sofie virker på en gang alt for bekendt og lidt for pænt skildret: Selvfølgelig er han hjemsøgt af et trauma fra Afghanistan, og selvfølgelig langer han ud i vrede efter den kvinde, der blot forsøger at hjælpe ham, når han sidder der bag nedrullede gardiner.

Men kærligheden overvinder alt, og pludselig er filmen ligesom løbet tør for drama og må opfinde en ny konflikt, der havde fungeret fint i en ugebladsføljteton: Skal Sofie tage stillingen ved New York City Ballet eller takke nej og finde sammen med Thomas for alvor?

Låner autencitet fra virkeligt projekt

Filmteknisk er Thomas gjort benløs ved, at der krydsklippes mellem hans overkrop og stand-in Christian S. Richardson, der mistede begge ben i Afghanistan. I nogle scener føjes over- og underdel digitalt sammen, og resultatet er lige så fuldt ud overbevisende som Jacques Audiards »Smagen af rust og ben«, hvor skuespilleren Marion Cotillard blev udsat for samme behandling.

»De standhaftige« fungerer bedst, når den modstiller Thomas’ krigshåndværk med den ikke mindre krævende balletverden, Sofie færdes i. Som for eksempel i filmens mest rørende scene, hvor Sofie med kendermine beundrer Thomas’ krop fra hans kraveben til de knæ og underben, han ikke længere har. Hendes hænder kærtegner luften, hvor de bortsprængte lemmer skulle have været, som en anerkendelse af hans offer, og den alt for tapre kriger kniber en tåre sammen med publikum.

Man mærker, at denne del af filmen låner autencitet fra det virkelige rehabiliteringsprogram, Danish Wounded Warriors Project, hvor dansere fra Den Kongelige Ballet træner krigsveteraner. Ikke desto mindre sidder man med en lidt flov fornemmelse af, at virkelighedens krigsskadede har været gennem langt større fysiske og mentale lidelser end det, man ser her. Men det havde givetvis lagt en dæmper på den romantik, som filmen gerne vil levere.

Hvad: De standhaftige. Hvem: Af Lisa Ohlin. Med Mikkel Boe Følsgaard og Cecilie Lassen. Hvor: I biografer over hele landet.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.