Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Ny bestsellerskoles målsætning: »Vi vil gøre det acceptabelt at ville sælge nogle bøger«

Med jysk snusfornuft går det aarhusianske forlag Turbine ind på det boomende marked for forfatterskoler.

Forlaget Turbines kommende forfatterskole vil sætte lighedstegn mellem det kommercielle og det kreative, for forfatterne skal synes, at det er acceptabelt at ville sælge nogle bøger.
Forlaget Turbines kommende forfatterskole vil sætte lighedstegn mellem det kommercielle og det kreative, for forfatterne skal synes, at det er acceptabelt at ville sælge nogle bøger.

Det handler ikke kun om at blive bedre til at skrive. Kunsten er i høj grad også at blive bedre til at blive læst.

Sådan lyder filosofien bag den nye forfatterskole, Writers Academy, som det aarhusianske forlag Turbine åbner sammen med agenturet StoryScout.

Her er det ingen hemmelighed, at sigtet er kommercielt.

Eller som Britt B. Tippins, medstifter af Writers Academy og partner i agenturet StoryScout, siger:

»I min tid på forlag har jeg oplevet folk, der har siddet på kurser og skrevet den ene novelle- og digtsamling efter den anden. Det ene – jeg vil ikke sige ubrugelige – men i hvert fald meget personlige produkt efter det andet. Her hos os siger vi: »Tag dine talenter og put dem ind i en kommerciel ramme, så du kan få et publikum.«

Amerikanske erfaringer

Dermed adskiller initiativet sig fra andre af de mange litterære tilbud, der er skudt op, mener folkene bag.

»Vi er ikke så vant til herhjemme at sætte lighedstegn mellem det kommercielle og det kreative. Det kommercielle er et fyord. Det vil vi gerne fjerne. Vi vil gøre det acceptabelt at ville sælge nogle bøger,« siger Britt B. Tippins, der selv er uddannet inden for den amerikanske forlagsverden og tager erfaringerne derfra med sig til den danske bogverden.

I første omgang er skrivekurset tænkt som en workshop over ti uger, men fra årsskiftet bliver det udvidet med et halvt års intensiv undervisning.

Netop fordi det kommercielle er i højsædet, satser Writers Academy på romaner af den bredere slags samt journalistiske beretninger. Noveller og digtsamlinger bliver der ikke plads til.

»Der må godt være en god fortælling,« som Britt B. Tippins siger.

»Vi kritiserer ikke de andre forfatterskoler. Vi kan bare tilbyde noget andet for dem, der måske ikke passer ind i det gængse danske forfatterskolemiljø. Vi er et lidt mere pragmatisk, jysk snusfornuftigt supplement. Vi er jyske, men vi, der står bag, har også opholdt os i udlandet, så det er den jyske jordbundethed kombineret med, at man kigger ud i verden og spørger: Kan de bruge det til noget? Der er ikke noget loft. Vi tænker: Hvorfor ikke USA eller England?«

For målet er ikke nødvendigvis kun udgivelse herhjemme, men også i udlandet. Tiugers-kurset, der starter til september, kommer til at koste 5.000 kr og er åbent for alle. Prisen for halvårsforløbet er 29.500 kr.

For at komme med, skal man indsende en ansøgning med 3.000 ord af sin fortælling samt en synopsis, som vil blive vurderet af to forlagsredaktører og to forfatteragenter.

De seneste år er den ene forfatterskole efter den anden dukket op herhjemme: Gladiatorskolen, Harald og Handbergs kommunale skriveklub, Københavns Kunst­skoles skrivelinje, Vesterbro Forfatterskole – og tidligere i denne uge Forfatteratelieret, den forfatterskole, som Merete Pryds Helle og Kristina Stoltz åbner.

Forfatter, forlægger og tidligere rektor for den SU-berettigede forfatteruddannelse, Forfatterskolen, Hans Otto Jørgensen, har ligefrem talt om epidemiske tilstande. Han står i øvrigt selv bag Gladiatorskolen, ligesom han har undervist på forskellige skrivekurser på højskoler.

Bliver ikke rig af at skrive bøger

Også Anne-Marie Mai har som litteraturprofessor på Syddansk Universitet bidt mærke i den store efterspørgsel efter skrivekurser og forfatterskoler.

Som hun ser det, er der ikke noget galt i et kommercielt fokus, så længe man ikke bilder forfatteraspiranterne ind, at man bliver rig af at skrive bøger.

»Det er kun et fåtal af de danske forfattere, der virkelig kan tjene penge på deres værker. Det er ikke nogen vej til succes i forretningslivet. Som forfatter skal man først og fremmest føle, at man har noget, man gerne vil. At man er optaget af ord og har en historie, man skal have formuleret og ikke kan slippe.«

Men hvorfor er der så mange forfatterskoler? Som Britt B. Tippins ser det, handler det om to tendenser.

»I takt med, at vi bruger mere og mere tid på overfladekommunikation på de sociale medier, tror jeg, at der kommer en længsel efter fordybelse, trods alt. Samtidig er vi blevet mere og mere vant til at udtrykke os, netop gennem Facebook og Twitter, så jeg tror, det giver folk smag for at udtrykke sig. De bliver afhængige af at få respons. Vi er jo alle sammen sociale mennesker, der gerne vil i dialog med hinanden. Det kan vi på de sociale medier, men jeg tror også, der er en længsel efter at komme lidt mere i dybden med det, man går og bærer på, og der kan de sociale medier ikke være med.«

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.