Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.
Kulturnyhederne

Nu kommer den første Trump-relaterede Oscar-boykot

Danske medier, Oscar-boykot og "Mad Men"s Don Draper er ingredienser i denne fredags Kulturnyheder.

Instruktøren Asghar Farhadi (til venstre), skuespillerne Taraneh Alidoosti og Babak Karimi poserer da de ankommer ved sidste sommers visning i filmfestivalen i Cannes af "The Salesman (Forushande)", der nu er blevet oscarnomineret. Alidoosti har nu truet med at boycotte oscaruddelingen.
Instruktøren Asghar Farhadi (til venstre), skuespillerne Taraneh Alidoosti og Babak Karimi poserer da de ankommer ved sidste sommers visning i filmfestivalen i Cannes af "The Salesman (Forushande)", der nu er blevet oscarnomineret. Alidoosti har nu truet med at boycotte oscaruddelingen.

Denne fredags Kulturnyheder begynder i den tungere ende, men vi skal nok nå frem til det lettere.

En ny rapport fra den liberale tænketank CEPOS advarer mod statens dominans i det danske mediebillede, skriver Berlingske fredag, hvori medieforsker og ekstern lektor på Københavns Universitet Nils G. Indahl beskriver, hvordan Danmarks Radio risikerer at fortrænge de private dagblade.

Et faresignal, siger han, er den store andel af statsansatte nyhedsjournalister. I Danmark er 47 procent ansat i statsmedier, mens den tilsvarende andel er henholdvist  26  procent i Sverige og 37 procent i Norge. Her forklarer CEPOS’ analysechef, Otto Brøns-Petersen:

Socialdemokratioets kulturordfører Mogens Jensen mener ikke, at andelen i sig selv er et problem, da han mener at det er mere afgørende, hvorledes de pågældende agerer som reportere.

- Man må kigge på den journalistik, der bliver bedrevet. Er deres adfærd præget af, at de er ansat af staten? siger Mogens Jensen, der påpeger, at offentlige public service-medier bliver desto vigtigere i en tid, hvor internationale medier som Youtube og Netflix stjæler danskernes opmærksomhed. Mogens Jensen har iøvrigt taget initiativ til et udvalg under Kulturministeriet, der skal komme med forslag til store udenlandske medieaktører, der henter annoncekroner ud af Danmark, kan bidrager mere til financieringen af produktion af danske nyheder, film, tv, musik. Der fortæller han blandt andet på sin facebookside:

CEPOS’ analysechef, Otto Brøns-Petersen sammenligner Danmark med ekskommunistiske østeuropæiske lande, hvor regeringer stadig kan finde på at blande sig i indholdet.

- Danmark er et af de lande, hvor staten fylder absolut mest i mediebilledet. Vi befinder os med andre ord i den mindst liberale ende, og selv om vi ikke kæmper med de samme problemstillinger, som det er tilfældet i andre lande – eksempelvis Ungarn og Polen – hvor politikerne forgriber sig på medierne, så har vi apparatet til det, fordi staten fylder så meget i mediebilledet. Krumtappen i et liberalt demokrati er et pluralistisk mediebillede, og ideelt set bør statslig medieproduktion ikke finde sted, siger CEPOS’ analysechef, Otto Brøns-Petersen.

En anden der fylder meget i mediebilledet i øjeblikket, er Donald Trump, hvis planer om et indrejseforbud mod flygtninge og borgere fra en række muslimske lande er kommet frem. Visaforbud er endnu ikke blevet vedtaget, men journalister afslørede onsdag at fremlæggelsen af forslaget er nært forestående, og forslaget har vakt genlyd i en række muslimske lande, hvor mange drømmer om en fremtid i USA. Her ses et indslag fra pakistansk TV:

Indrejseforbuddet har foranlediget den iranske skuespiller Taraneh Alidoosti til at erklære, at hun boykotter oscaruddelingen senere på måneden, hvor Asghar Farhadis »The salesman« er blandt de nominerede i kategorien »Bedste ikke-engelsk sprogede film« - iøvrigt ved siden af den danske film »Under Sandet«. Alidoosti har en af hovedrollerne i filmen, der handler om et ægtepar hvis liv bliver vendt på hovedet, da hun bliver overrasket af en fremmed mand, mens hun tager brusebad.

- Trump’s forbud mod visaudstedelse til iranere er racistisk, skrev hun i et tweet, hvori hun erklærede, at hun ikke kommer til at deltage i oscaruddelingen.

Hendes instruktør Asger Farhadi vandt i 2012 en oscar for sin film »En separation«, og ved modtagelsen af prisen kritiserede han i sin takketale USAs handelsboycott af Iran.

En lignende situation vil måske opstå, hvis oscaruddelingen i år går til den danske film om mishandling af tyske krigsfanger i Danmark, »Under sandet«. I hvert fald er instruktøren Martin Zandvliet ikke Trump-fan, og forklarede tirsdag, da hans film blev nomineret, at filmen vækker genklang i Trumps tidsalder, »hvor meget bygger på frygt og frygt på sit lands vegne.«

- Når Trump taler om den mur han ville bygge, og når folk her taler om den mur de vil bygge rundt om Europa, så er det de samme følelser, man genfinder i min film. Og de følelser fører ikke noget godt med sig, sagde Martin Zandvliet til Berlingske.

Den danske kortfilm »Silent Nights«, instrueret af Aske Bang, er nomineret i kategorien bedste kortfilm, og endelig var der også en nominering til den verdens måske mest kendte halvdansker, nemlig  58-årige Viggo Mortensen, for bedste hovedrolle,  i filmen »Captain Fantastic« (OBS! redaktionens forklaring: Mads Mikkelsen må være Verdens mest kendte hel-dansker).

Og fra det øvrige Hollywood: Jon Hamm, der spillede den skarpe reklamemand Don Draper i TV-serien »Mad Men«, har netop i et interview i  »The Rich Eisen-show« afsløret, hvad han mener om seriens overraskende slutning (Og de der endnu ikke har set seriens slutning, lukker ørene NU, red.).

I sidste afsnit ses den eksistentielt plagede Draper finde fred i en typisk 1960er-agtig new age-ashram, hvor serien forlader ham siddende i lotus-stilling med et uudgrundeligt smil på læberne. Derefter klippes der til af datidens mest kendte reklamer for Coca-Cola. Scenen kom som et mindre chok for de fans, der havde dyrket Don Drapers slebne machostil, og blev indgående diskuteret. Var Don Draper blevet (gys) hippie?

Det tror Jon Hamm ikke. Han mener nemlig ikke, at scenen viser, at Don Darper laver sin livsstil radikalt om.

- Jeg tror ikke, at det skifte er varigt. En leopard ændrer ikke sine pletter. Scenen handler mere om at han har fået en rigtig god idé til en ny reklame, siger Jon Hamm. Læs undertegnedes hyldest til serien her, og se eller gense den mesterlige afslutning her:

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.