Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Nu åbner Japans første Rasmus Klump-restaurant: »Han er high-end fashion«

Rasmus Klump og det gode skib Mary er sejlet til Japan, hvor de forsøger at kapre japanske kvinder. Mandag åbner Japans første Rasmus Klump restaurant, og hvis alt går efter planen er det kun starten på bjørnens kulinariske eventyr i Japan.

Hvad har 5-årige børn med snotnæser og flyvedragter tilfælles med moderigtige kvinder med skarpe frisure og lakerede negle?

De er begge kernemålgrupper for tegneserie-figuren Rasmus Klump. Siden bjørnen med de røde bukser gjorde sit indtog i Japan i 2014, er hans popularitet vokset. Men hvor det typisk er børn, som dyrker Rasmus Klump i Danmark, er det kvinder i alderen 20 til 40 år, som er vilde med bjørnen i Japan.

Mandag åbner Japans første Rasmus Klump Café – et pandekagehus i et nyt storcenter i Tokyo. Spisestedet skal forsøge at sprede dansk hygge med pandekager med is og varme drikke i den japanske hovedstad.

Det er voksne kvinder, som udgør franchise-foretagendet i Japans kernemålgruppe, fortæller Michael Benzon, der er licenschef hos Egmont Publishing.

»Hele strategien i Japan var at gå efter kvinder fra 20 til 40 år, og vi er allerede kommet afsindigt langt. Vi startede med et varesortiment på 45 vare i Japan til målgruppen, og i dag sælger vi 300 vare,« siger han.

Første gang Michel Benzon blev præsenteret for idéen om, at Rasmus Klump skulle markedsføres til voksne, japanske kvinder, rynkede han på næsen.

»Men hvis man først har været i Japan og har set, hvordan kvinder i den aldersgruppe er, så forstår man det bedre. Deres tøjstil og kultur er meget anderledes, og de opfatter Rasmus Klump som trendy og nordisk,« siger han og tilføjer:

»Rasmus Klump er high-end fashion i Japan. Det er meget svært at forstå for os danskere. De bruger blandt andet Rasmus Klump i modekollektioner, som kendte designere er med til at skabe,« siger han.

For nyligt lancerede det japanske mærke Né-Net en helt Rasmus Klump-kollektion, og priserne for tøjet kan løbe op i flere tusinde danske kroner. Faktisk kan man slet ikke købe børnetøj med Rasmus Klump i Japan endnu, men med åbningen af den nye café, håber Michael Benzon på at uvidde målgruppen, så den også kommer til at tælle børnene.

Japanerne forbinder ikke nødvendigvis figurer med noget barnligt, forklarer lektor i Japanstudier ved Københavns Universitet Marie Højlund Roesgaard. For dem er figurer ikke legetøj, men nærmere nips og dekoration. Mumitroldene er et andet eksempel på et univers, som er blevet kæmpe stort i Japan, og både Rasmus Klump og Mumitroldene har et nordisk udtryk, som japanerne synes er smart.

»Selv politikere fremstiller sig selv som figurer som en del af deres kampagner. Figurer er ikke kun henvendt til børn, men i den grad også mænd og kvinder i den købedygtige alder med et blødt punkt for det nuttede,« siger Marie Højlund Roesgaard.

Mange unge japanere er fascinerede af de nordiske landes velfærdssamfund og designtradition, og det er derfor kun med til at styrke Rasmus Klumps position, at han kommer fra det kolde nord, forklarer Marie Højlund Roesgaard.

Det er planen, at der i løbet af de næste to år skal åbne flere Rasmus Klump Café’er i Japan, fortæller Michael Benzon. Centret, som huser den første café, er ejet af Seven & I Holdings, der udover at eje 18 japanske storcentre, også ejer 7-Eleven

»Det her er testen for at se, om det holder, og det ser det ud til at gøre. Det er svært at komme ind i centrene, men selskabet har valgt Rasmus Klump Caféen over alle de andre restauranter, der har været i spil. Vi har været oppe imod mange andre stærke koncepter, så vi er glade for at få lov at være med,« siger Michael Benzon.

Rasmus Klump blev født som tegneseriestribe i Berlingske Aftenavis i 1951, skabt af Carla og Vilhelm Hansen. Han blev hurtigt så populær, at han også fik plads i flere udenlandske aviser under nye navne, for eksempel Petzi i Tyskland og Rasmus Nalle i Sverige. I 1952 fik han sin helt egen bog, »Rasmus Klump bygger skib«, hvori han bygger »Det Gode Skiv Mary«, som senere ledsager ham på hans mange eventyr rundt om i verden.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.