Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.
Bogbjerget

Noget om helte

Søren Kassebeer byline til bøgsektionen.
Søren Kassebeer byline til bøgsektionen.

Hun:  »Hvad er verdens bedste roman, hvis du selv skal sige det?«
Jeg: »Der er ikke noget, der hedder verdens bedste roman. Det giver ingen mening at tale om litteratur på den måde.«
Hun: »Men hvis du nu skulle vælge bare én, hvad skulle det så være?«
Jeg (modtræbende): »OK, så bliver det Thomas Manns »Trolddomsbjerget«, eller »Der Zauberberg«, som den hedder på tysk.«
Hun: »Det er altså en mærkelig titel.«
Jeg: »Ja. Men den var endnu værre i den gamle oversættelse. Dengang hed den »Troldfjeldet«, selv om der hverken optræder trolde eller fjelde. »Trolddomsbjerget« er bedre, selv om det stadig er upræcist. Jeg ville kalde den »Det fortryllede bjerg«.«
Hun: »OK. Men hvorfor synes du, at den er så fremragende?«
Jeg: »Den er fremragende i kraft af sit sprog, sin detaljerigdom, sine karakterer. Den er desuden fremragende for mig, fordi jeg kan identificere mig med dens hovedperson. Identifikation betyder meget for mig, når jeg læser romaner.«
Hun: »Hvordan kan du identificere dig med en romanhelt, der er meget ung og sidder på et sanatorium i Schweiz og fiser den af i syv år, hvorefter han drager i krig og måske bliver slået ihjel? Du har jo hverken været på sanatorium eller i krig?«
Jeg: »Identifikation i litterær sammenhæng behøver ikke være en én-til-én-identifikation. Det handler mere om nogle grundlæggende strukturer, erfaringer, oplevelser, eller hvad man nu skal kalde det. Den unge mand i romanen er ikke rigtigt syg, men han kan ikke få fingeren ud, om man så må sige. Samtidig har han et meget følsomt og intenst indre liv. Det minder mig om mig selv, da jeg var ung, tvivlende og søgende.«
Hun: »Javel, ja, jeg forstår. Det er også derfor, du kan identificere dig med hovedpersonen i Dag Solstads »Arild Asnes, 1970«, selv om du aldrig selv har engageret dig meget politisk, og selv om du aldrig har været i nærheden af at blive en rabiat maoist ligesom Arild?«
Jeg: »Netop. Det er Arilds søgen efter en dybere mening, jeg kan identificere mig med.«
Hun: »Så er det vel også derfor, du er så glad for Pablo Llambías’ nye roman, ikke?«
Jeg: »Jo.«
Hun: »Så du kan altså identificere dig med en fortælling, hvor helten bliver hovedkulds forelsket og har svært ved at opgive forholdet, fordi han hellere vil være ulykkelig med hende end lykkelig uden hende?«
Jeg: »Ja. Pablo Llambías’ roman handler ganske vist om et ekstremt forhold, men det gør ikke noget ved identifikationen, at tingene er sat på spidsen.«
Hun: »Synes du, at romaner med identifikationsmuligheder er bedre end andre romaner?«
Jeg: »Nej, selvfølgelig ikke.«
Hun: »Men det er dem, du foretrækker helt privat?«
Jeg: »Ja.«

 

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.