Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.
Interview:

Nicolas Winding Refn: »Noget må dø, for at nyt skal kunne opstå«

Filminstruktøren Nicolas Winding Refn er ligeglad med, hvad du mener om hans film, sålænge han selv har haft det sjovt med at lave den. Torsdag har hans omdiskuterede film "The Neon Dream" dansk premiere.

Nicolas Winding Refn i sin karakteristiske kom-bare-an-verden-positur. Foto: REUTERS/Robert Pratta
Nicolas Winding Refn i sin karakteristiske kom-bare-an-verden-positur. Foto: REUTERS/Robert Pratta

»Har du børn? Så fortæl dem det her...«

Den 45-årige filminstruktør Nicolas Winding Refn afbryder sin egen sætning, og begynder at give gode råd til Berlingskes journalist.

Det er dagen efter den store Refn-aften under Cannes-festivalen, der blev afviklet i sidste måned. Nicolas Winding Refns »The Neon Demon« er blevet vist som en af de sidste i festivalens hovedkonkurrence, og forventningerne til filmen har dirret i luften.

Billedet af hovedrolleindehaver Elle Fanning med tung makeup og blodindsmurt hals har været det bærende i mange avisers foromtaler af Cannes. For en filmfestival, der er præget af stilfærdige sociale filmdramaer, er der en vis forudsigelighed i, at det er de blodige billeder fra »The Neon Demon«, der fanger mediernes øje.

Dagen efter visningen af filmen er hovedparten af anmelderne enige: »The Neon Demon« rummer festivalens smukkeste billeder, men mange skriver i samme åndedrag, at det er festivalens mest »overfladiske« film.

Dertil kommer nogle decideret hadefulde anmeldelser. Det virker næsten som hver og en af de otte-ti publikummer, der buhede under visningen af filmen har skrevet en anmeldelse.

»Måske årtiets mest kvindehadende film,« skriver John Bleasdale fra »Cinevue«, mens andre prøver at latterliggøre den – om ikke andet så ud fra det faktum, at filmen foregår i modebranchen. »Zoolander 3,« skriver The Guardians Peter Bradshaw, der normalt er en af Refns supportere.

Hilser triumferende

Efter den modtagelse, er det med blandede følelser, Berlingske går til sin interview-aftale med Nicolas Winding Refn. Det er ikke rart at være i Cannes for de instruktører, der falder i unåde, og undertegnede har her haft nogle af sine værste interviewoplevelser med deprimerede filmkunstnere, der er blevet hudflettet af pressens anmeldere.

Men den danske instruktør er ikke som andre. I hvert fald møder jeg en munter Refn i Hotel Carltons lobby, og på vej ind i restauranten til sin morgenmad hilser han triumferende på bekendte fra filmbranchen og samarbejdspartnere.

»Vi er Cannes-festivalens Sex Pistols!« siger han, uden at han dog sælger ud af den coolhed, et 10.000 kroners jakkesæt kan levere.

I restauranten fortærer instruktøren med systematisk appetit tre hårdkogte æg og et glas brusevand – et hurtigt fix efter Cannes-nattens fest. Filmens komponist, Cliff Martinez, kommer forbi vores bord, og Nicolas Winding Refn introducerer ham som »sin bedre halvdel«.

»Ja, jeg er sikkert din nederste halvdel,« joker Cliff Martinez, hvis drønende electrorock er en vigtig del af sansebombardementet i »The Neon Demon«.

Nicolas Winding Refn smiler tilfreds ved spørgsmålet om instruktøren i virkeligheden er godt tilpas med de aggressive reaktioner på »The Neon Demon«.

»Selvfølgelig er jeg det. Hvis der ikke er nogen reaktion, så kan det være lige meget. Hvis du bare vil have underholdning, så tænd for fjernsynet, så får du alt det, du orker. Filmbranchen er i dag blevet reduceret til en maskine, hvor hele økonomien drejer sig om nogle få megablockbustere, der tjener milliarder. I den virkelighed render filmkritikere og kulturjournalister forvirrede rundt og frygter, hvad fremtiden bringer. Fordi de er de første, der ryger i den maskine,« siger han.

Uendelige muligheder i streaming

Selv mener han at have fundet sine ben i fremtiden. Han er nemlig blandt en håndfuld af årets Cannes-instruktører, hvis film mere eller mindre finansieres af streamingtjenesten Amazon.

Hvor andre mener, at streamingtjenesterne betyder døden for den gennemsnitlige spillefilms forretningsmodel, ser Nicolas Winding Refn »uendelige muligheder« i streaming midt i den blockbusterdrevne filmbranche.

»Filmkunsten har fået en ny mulighed for at vende tilbage til sin oprindelse som en kunstform, fordi de regler, der har hersket, nu er blevet gammeldags og overflødige. Det, synes jeg, er spændende, for vi skal til at opfinde et nyt filmsprog,« siger Nicolas Winding Refn.

Han laver en træt grimasse, da journalisten påpeger, at streamingtjenesterne ikke synes at indeholde ret mange kunstneriske film.

»Selvfølgelig indeholder streamingtjenesterne alle mulige slags film. Men det er stort set den samme kritik, man rettede mod VHS-filmen i 1980erne, da VHS var den dominerende måde at se film på uden for biograferne. Så beskyldte man den for at sprede underlødige film,« siger Nicolas Winding Refn.

Det generer ham heller ikke, at streamingtjenesterne bliver beskyldt for at tage livet af spillefilmen, som følge af at de med deres globale spændvidde sætter den traditionelle finansieringsmodel ud af spil, hvor film finansieres med salg af rettigheder fra land til land.

»Streaming vil sikkert tage livet af nogle film... men noget må dø, for at nyt skal kunne opstå,« siger Nicolas Winding Refn, der dog understreger, at han synes, at biografen er det bedste sted at se film.

Derfor er instruktøren også tilfreds med den aftale om finansiering og distribution, han har fået med Amazon. I modsætning til blandt andre Netflix og HBO, der viser deres egenproduktion af film uden om biograferne, bliver Amazons film vist i biograferne først.

Nicolas Winding Refn holder kortene tæt til kroppen, når det drejer sig om økonomien i »The Neon Demon«, men lægger ikke skjul på at Amazon har været så interesseret i et samarbejde, at finansieringen af instruktørens næste film allerede er sikret. Han har altid vidst, siger han, at filmbranchen ville udvikle sig voldsomt, og søgte efter svar på, hvor han skulle befinde sig i den udvikling. Internettet leverede svaret.

»Alle spilleregler er blevet ændret, og det er sjovt. Se hvor mange kreative unge, der er derude, og som har fri adgang til publikum. At nå et publikum er slet ikke et issue længere. I dag er en films succes i bund og grund kun defineret af skaberens glæde ved at lave den,« siger Nicolas Winding Refn, der siger, at »The Neon Demon« er lavet til de unge, og påpeger, at hans film er »som skabt til Yo-tube«.

Instruktøren bliver hyppigt beskyldt for at være uvenlig mod journalister, men indtil videre har han kun vist begejstring under interviewet, og runder pludselig en længere tale af med et råd til mine børn.

»Sig til dem, at det er ligegyldigt, hvad de laver, så længe de bare vil stå ved det 100 procent. Hvis de gør det, har de opnået noget, som ingen vil kunne tage fra dem. Resultatet af dit arbejde er ligegyldigt. Det er bare ego. Vejen til resultatet er derimod der, du lever,« siger Nicolas Winding Refn.

Vi rejser os og går ud i lobbyen, hvor han møder en lille ventende trup af filmens skuespillere.

Der skal være pressekonference i festivalpalæet, og da Nicolas Winding Refn møder muren af blitzende fotografer løfter han næverne som en sværvægtsfighter, der lige har udraderet al modstand.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.