Du er logget ind

Din profil kan bruges på berlingske.dk, business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.
Teatersnak:

»Når først du har ødelagt det hele, kan du ikke få det tilbage. Det ved voksne mennesker godt.«

Instruktøren Katrine Widemann, der har succes med Shakespeares "Et vintereventyr", er gæst i Berlingskes web-tv-program "Teatersnak".

 

»Der har faktisk lige været et par dage, hvor jeg har kunnet nyde det. Det skulle da også bare lige mangle andet.«

Sådan siger den erfarne teaterinstruktør Katrine Wiedemann, som kan fejre 25 års-jubilæum i år. Det gør hun på toppen. Hun har i hvert fald mange måder god grunde til at føle, at han er en succes for tiden.

Dels udsendte hun i efteråret bogen »Ved gudernes bord«, som dels skildrer et konkret ophold på teatret i München, hvor hun iscenesatte 1700tals-dramaet »Farlige forbindelser«, men som også er handler om hendes had-kærlighedsforhold til teatret og er et hudløst selvportræt af en instruktør, som undertiden omtrent iscenesætter med livet som indsats, men som alligevel vender tilbage til teatret gang på gang. Bogen fik meget flotte anmeldelser.

 

Og så er hun aktuel med Shakespeare-forestillingen »Et vintereventyr« på teatret Republique, en forestilling, der har fået kritikerne til at drysse stjerner og hjerter ud over Wiedemann, som koger Shakespeares vildtvoksende tekst ned til en version med blot fire skuespillere i en glasmontre.

»Katrine Wiedemann sætter Shakespeares »Et vintereventyr« klart, smukt og følelsesladet på scenen, skrev vi her i avisen og fortsatte:

»Denne Shakespeare-forestilling er ikke alene til at forstå på tværs af tiden. Den får også en følelsesmæssig volumen, som gør den til en smuk oplevelse. Ja, hvorfor ikke bare sige: til et bevægende mirakel?«

 

I Berlingskes web-tv-program »Teatersnak« afslører hun, at »Et vintereventyr« altid har stået højt på listen over tekster, hun har ønsket at realisere på scenen. Og i hendes udgave er det historien om »at ødelægge sig selv og det, man har, uden grund.«

Men hun fortæller også om sin arbejdsproces. Om hvad man gør, når ens oprindelige rolleindehavere forsvinder en efter en. Om hvorfor skuespillerne og teksten er det vigtigste i teatret. Og hvordan man forbereder sig til den næste forestilling, som ligger lige rundt om hjørnet.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.